امروز۲۹ اسفند ۱۴۰۲
۲۰ کلان روند فناورانه

۲۰ کلان روند فناورانه که جهان را در دهه آتی، دگرگون می‌سازند.

در دهه پیش رو، موج‌های نمایی پیشرفت‌های فناورانه یکی پس از دیگری از راه می‌رسند. در میان امواج روندهای فناوری، ۲۰ کلان‌روند فناوری وجود دارد که می‌توانند صنایع (قدیمی و جدید) را به‌طور کلی متحول سازند، نسل آینده کسب و کار و چالش‌های معاصر را بازتعریف کنند و معیشت ما را کاملاً تغییر دهند. کلان روندهای آینده پژوهی

از جمله این کلان‌روندهای فناوری می‌توان به افزایش طول عمر انسان، رشد اقتصادی هوشمند، همکاری میان هوش مصنوعی و انسان، کشاورزی سلولی شهری و رابط‌های مغزی و رایانه‌ای با پهنای باند بالا اشاره کرد که این‌ها تنها گوشه‌ای از این کلان‌روندهای فناوری هستند.

اینجاست که کارآفرینان چیره‌دست و تیم‌هایشان باید فراتر از کاربرد اولیه یک فناوری بیندیشند و فرصت‌های شغلی با ابعادی به بزرگی گوگل را به تسخیر خود در بیاورند.

به دهه جدید از رونق‌های تکنولوژیکی مهارنشدنی، لحظه‌های بی‌نظیر تاریخی و فراوانی فوق‌العاده خوش آمدید.

بیایید به این دهه قدم بگذاریم…

کلان‌روندهای فناوری برای دهه ۲۰۲۰

۱) افزایش مداوم ثروت جهانی

کلان روندهای فناوری - افزایش ثروت جهانی

تعداد افراد در فقر شدید هم‌چنان رو به کاهش و جمعیت افراد با درآمد متوسط ​​هم‌چنان رو به افزایش است. این فراروند با هم‌گرایی اینترنت با پهنای باند بالا و کم‌هزینه، هوش مصنوعی در فضای ابری و دسترسی روزافزون به آموزش‌ها با کمک هوش مصنوعی و مراقبت‌های بهداشتی مبتنی بر هوش مصنوعی، هدایت می‌شود. کالاها و خدمات روزمره (امور مالی، بیمه، آموزش و سرگرمی) در حال دیجیتالی شدن هستند و به لطف میلیاردها دستگاه موبایل در دسترس همگان قرار گرفته‌اند.

۲) شبکه ارتباطی پرسرعت جهانی همه ‌کس و همه ‌چیز را در همه ‌جا و با هزینه بسیار کم متصل خواهد کرد.

اتصال جهانی در آینده- کلان روندهای فناوری

استقرار مجوزدار و بدون مجوز شبکه ۵G و علاوه برآن راه‌اندازی تعداد زیادی از شبکه‌های ماهواره‌ای جهانی (OneWeb ،Starlink، و غیره) امکان ارتباطات همه‌ جانبه و کم‌هزینه برای همه و در همه ‌جا را به ‌وسیله اتصال تریلیون‌ها دستگاهِ به هم پیوسته ایجاد نموده است و اتصال با سرعت بالای امروزی، قابلیت آنلاین بودن بیش از سه میلیارد نفر را فراهم نموده و ده‌ها تریلیون دلار ارزش اقتصادی ایجاد کرده است.

این فراروند با هم‌گرایی پرتاب‌های کم‌هزینه به فضا، پیشرفت سخت‌افزاری، شبکه‌های ۵G، هوش مصنوعی، علم مواد و افزایش توان محاسباتی به پیش رانده می‌شود.

آینده پژوهی فناوری

۳) متوسط عمر مفید بشر بیش از ۱۰ سال افزایش می‌یابد.

سلامت در آینده - کلان روندهای فناوری

ده‌ها راه‌حل بیوتکنولوژیکی و دارویی که در حال تغییر روند بازی هستند (در حال حاضر در فاز اول، دوم یا سوم کارآزمایی بالینی هستند)، در این دهه در دسترس مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند و سلامت انسان را تا یک دهه افزایش می‌دهند. این فناوری‌ها شامل ترمیم منبع سلول‌های بنیادی، دستکاری مسیر wnt، داروهای سنولیتیک، نسل جدیدی از واکسن‌های اندو (endo)، GDF-11 و مکمل NMD/NAD+ هستند. مادامی‌ که یادگیری ماشین هم‌چنان رو به بلوغ می‌گذارد، هوش مصنوعی قرار است نمونه‌های بی‌شماری از داروهای جدید را برای آزمایش‌های بالینی رونمایی کند. این فراروند با هم‌گرایی توالی ژنوم، فناوری‌های CRISPR ،AI، محاسبات کوانتومی و داروهای سلولی هدایت می‌شود.

۴) در عصر فراوانی سرمایه، شاهد دسترسی فزاینده به سرمایه در همه ‌جا خواهیم بود.

سرمایه گذاری در جهان- کلان روندهای فناوری

از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ (و احتمالاً در سال ۲۰۱۹)، وضعیت جهان در سرمایه شروع کسب و کار، سرمایه‌گذاری خطرپذیر و سرمایه‌های صندوق ثروت ملی به اوج رسید. در حالی که به دنبال رکودهای بعدی در آینده، این روند با فراز و نشیب‌هایی همراه خواهد بود، انتظار می‌رود مسیر کلی صعودی خود را ادامه دهد. وفور سرمایه به سرمایه‌گذاری و آزمایش ایده‌های کارآفرینانه دیوانه‌کننده منجر به تسریع نوآوری به نوبه خود می‌شود. پیش از این، پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵، ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری که دسترسی به سرمایه را برای کارآفرینان در سراسر جهان دموکراتیزه می‌کند، انجام شود. این فراروند توسط همگرایی اتصال جهانی، کاهش وابستگی اقتصادها به مواد، تنزل قیمت پول و دموکراتیزه‌سازی هدایت می‌شود.

دهه آینده، فرصتی بی‌بدیل را در پیش چشم کارآفرینان خلاق می‌گشاید تا ایده‌های نوآورانه خود را با استفاده از فناوری‌های نوظهور ‌به ورطه عمل آورند. از این رو مدل‌های کسب و کار نیز دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد که نوشته مدل‌های کسب و کار آینده؛ تحول در زندگی و کار به این موضوع پرداخته است.

۵) واقعیت افزوده و شبکه فضایی در همه‌جا گسترش می‌یابند.

واقعیت افزوده- کلان روندهای فناوری

ترکیبی از واقعیت افزوده (نتیجه وب ۳٫۰ و یا وب فضایی) و شبکه‌های ۵G  (با ارائه سرعت اتصال ۱۰۰ مگابایت در ثانیه – ۱۰ گیگابایت در ثانیه) نحوه زندگی روزمره ما را تغییر داده و صنایع را از خرده‌فروشی و تبلیغات گرفته تا آموزش و سرگرمی تحت تأثیر قرار می‌دهند. مصرف‌کنندگان در طول روز در دنیای جدید هوشمند و مجازی در سراسر جهان به بازی، یادگیری و خرید می‌پردازند. این فراروند با هم‌گرایی پیشرفت‌های سخت‌افزاری، شبکه‌های ۵G، هوش مصنوعی، علم مواد و افزایش توان محاسباتی به پیش رانده می‌شود.

۶) همه‌چیز هوشمندانه است، هوشمندی در همه چیز گنجانده شده است.

هوشمندی فزاینده در آینده- کلان روندهای فناوری

قیمت تراشه‌های یادگیری ماشین تخصصی با افزایش تقاضای جهانی به سرعت کاهش می‌یابد. همراه با رشد سریع سنسورهای میکروسکوپی کم‌هزینه و استقرار شبکه‌های پهنای باند، وارد دهه‌ای می‌شویم که در آن هر دستگاه قابلیت هوشمند شدن را دارد. به طور مثال، اسباب‌بازی کودک شما، چهره و نام او را به خاطر می‌آورد، هواپیماهای بدون سرنشین کودکان شما، تمام بچه‌ها را در جشن تولد به دقت دنبال می‌کنند و از آن‌ها فیلم می‌گیرند، لوازم خانگی به فرامین صوتی پاسخ می‌دهند و نیازهای شما را پیش‌بینی می‌کنند.

۷) هوش مصنوعی به سطح هوش انسانی خواهد رسید.

هوش مصنوعی و هوش انسانی- کلان روندها فناوری

همان‌طور که ری کورزویل (Ray Kurzweil)، آینده ‌پژوه و متخصص فناوری پیش‌بینی کرده است هوش مصنوعی در این دهه (تا سال ۲۰۳۰) به سطح کارایی هوش انسانی خواهد رسید. در طی دهه ۲۰۲۰، الگوریتم‌های هوش مصنوعی و ابزارهای یادگیری ماشین به طور فزاینده‌ای منبع آزاد و قابل دسترس در فضای ابری ایجاد خواهند کرد و به هر فردی که به اینترنت متصل باشد، اجازه می‌دهند توانایی شناختی خود را تکمیل نموده و ظرفیت حل مسئله خود را تقویت کرده و سرمایه‌های جدیدی را با بخشی از هزینه‌های کنونی ایجاد کند.

این فراروند با هم‌گرایی اتصال به پهنای باند جهانی، شبکه‌های عصبی و محاسبات ابری به پیش رانده می‌شود. در نتیجه، هر صنعتی همانند طراحی صنعتی، مراقبت‌های بهداشتی، آموزشی و سرگرمی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

آینده پژوهی و تصاویر آینده

۸) همکاری هوش مصنوعی و انسان در همه حرفه‌ها فراگیر خواهد شد.

همکاری انسان و هوش مصنوعی- کلان روندهای فناوری

ظهور پلتفرم‌های هوش مصنوعی به عنوان یک سرویس (AIaaS) باعث می‌شود انسان در هر جنبه و هر سطحی از کار و در هر صنعتی با هوش مصنوعی همکاری کند. هوش مصنوعی در فعالیت‌های روزمره کسب و کار وارد می‌شود و به عنوان همکار شناختی به کارمندان -از وظایف خلاقِ پشتیبانی گرفته تا خلق ایده‌های جدید و دست و پنجه نرم کردن با نوآوری‌های غیرقابل دستیابی سابق- کمک می‌کند. در برخی زمینه‌ها، همکاری با هوش مصنوعی یک الزام محسوب می‌شود. به عنوان مثال در آینده، تشخیص‌ بدون مشورت با هوش مصنوعی ممکن است نادرست تلقی شود.

ظهور نسلی جدید از فناوری‌ها ما را وارد انقلاب صنعتی چهارم نموده و کسب و کار و مشاغل آینده را تحت تأثیر قرار خواهد داد. با مطالعه نوشته انقلاب صنعتی چهارم و پیامدهایش در این مقوله اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد.

۹) بیشتر افراد برای بهبود کیفیت زندگی، خود را با یک پوسته نرم‌افزاری شبیه به JARVIS تطبیق می‌دهند.

با گسترش عملکرد سرویس‌هایی چون Alexa ،Google Home و Apple Homepod، در نهایت سفر به ورای خانه امکان‌پذیر و این سرویس‌ها ۲۴ ساعت شبانه روز و هفت روز هفته تبدیل به شناخت مصنوعی شما می‌شوند. یک پوسته نرم‌افزاری امن مانند JARVIS را تصور کنید که به شما اجازه می‌دهد که به تمام مکالمات خود گوش دهید، ایمیل خود را بخوانید، مواد شیمیایی خون خود را رصد کنید و با دسترسی به چنین داده‌هایی، این پوسته‌های نرم‌افزاری که با هوش مصنوعی اجرا می‌شوند توانایی خواهند داشت تا اولویت‌های شما را بدانند، نیازها و رفتار شما را پیش‌بینی کنند، برای شما خرید کرده، سلامتی شما را پایش نموده و به شما در حل مسئله به ‌منظور حمایت از اهداف میان‌مدت و بلندمدتتان یاری رسانند.

۱۰) انرژی تجدیدپذیر فراوان و ارزان در سطح جهانی

ادامه پیشرفت‌های دنباله‎‌دار در شبکه‌های خورشیدی، بادی، زمین‌گرمایی، هیدروالکتریک، هسته‌ای و بومی‌سازی‌شده، بشریت را به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر ارزان، فراوان و قابل دسترس در همه ‌جا سوق می‌دهد. قیمت هر کیلووات ساعت برای انرژی‌های تجدیدپذیر به زیر یک سِنت در هر کیلووات ساعت کاهش می‌یابد، دقیقاً همان‌طور که ذخیره‌سازی به کمتر از سه سنت در هر کیلووات ساعت کاهش می‌یابد و در نتیجه بیشترین جایگزینی برای سوخت‌های فسیلی در سطح جهان رخ می‌دهد. از آنجایی که فقیرترین کشورهای جهان آفتاب‌گیرترین‌ها در جهان هستند، دموکراتیزه کردن فناوری‌های جدید و سنتی ذخیره‌سازی، فراوانی انرژی را به کسانی که همیشه زیر نور آفتاب بودند، خواهد بخشید.

۱۱) صنعت بیمه از “بهبود پس از ریسک” به “پیش‌گیری از ریسک” تبدیل می‌شود.

صنعت بیمه در آینده- کلان روندهای فناوری

امروزه، بیمه آتش‌سوزی پس از اینکه خانه شما آتش بگیرد، پرداخت خواهد شد، بیمه عمر بعد از مرگ، به وراث شما حق بیمه پرداخت می‌کند و بیمه درمانی (که واقعاً بیمه درمانی است) فقط بعد از بیمار شدن پرداخت می‌شود. در دهه آینده، نسل جدیدی از ارائه‌دهندگان بیمه، از هم‌گرایی یادگیری ماشین، سنسورهای همه جا حاضر، توالی ژنوم کم‌هزینه و رباتیک برای تشخیص ریسک، جلوگیری از فاجعه و تضمین ایمنی قبل از انجام هرگونه هزینه استفاده می‌کنند.

۱۲) وسایل نقلیه خودران و اتومبیل‌هایی که می‌توانند پرواز کنند، مسافرت‌های انسانی را بازتعریف خواهند کرد (به زودی خیلی سریع‌تر و ارزان‌تر).

اتومبیل های خودران- کلان روندهای فناوری

در دهه پیش رو، وسایل نقلیه کاملاً بدون راننده، اتومبیل به عنوان ناوگان‌های خدماتی و اشتراک هوایی (اتومبیل‌های با قابلیت پرواز) در اکثر کلان‌شهرها عملیاتی خواهند شد. هزینه حمل و نقل ۳-۴ برابر کاهش می‌یابد و املاک و مستغلات، امور مالی، امور بیمه، اقتصاد مواد اولیه و برنامه‌ریزی شهری را دگرگون می‌کند. با توجه به تغییرات آینده سفرهای انسانی، جایی که شما زندگی و کار می‌کنید و اینکه اوقات خود را چگونه می‎گذرانید، همگی به‌طور اساسی تغییر شکل خواهند داد. بچه‌ها و والدین سالخورده شما هرگز رانندگی نخواهند کرد.

این فراروند با هم‌گرایی یادگیری ماشین، سنسورها، علم مواد اولیه، پیشرفت در ذخیره‌سازی باتری و اتصالات پرسرعت (گیگابایتی) جهان‌گیر به پیش رانده خواهد شد.

۱۳) تولید و تحویل آنی “اقتصاد فوری چیزها” را به‌ وجود خواهد آورد.

اقتصاد فوری چیزها- کلان روندهای فناوری

ساکنان شهری انتظار خواهند داشت سفارشات جزئی (خرده‌فروشی) خود را فوراً تحویل بگیرند زیرا سرویس‌های تحویل پهپاد و رباتیک، محصولات مورد نظر را از انبارهای محلی تهیه کرده و درب منزل به شما تحویل می‌دهند. علاوه بر این با استقرار تولید دیجیتال منطقه‌ای آنی (مزارع چاپ سه بعدی)، محصولات را می‌توان طی چند ساعت، در هر مکان و در هر زمانی دریافت کرد.

این فراروند با هم‌گرایی شبکه‌ها، چاپ سه بعدی، رباتیک و هوش مصنوعی به پیش رانده می‌شود.

۱۴) توانایی حس کردن و دانستن هر چیزی، در هر زمان و هر مکان

آگاهی از همه چیز در آینده- کلان روندهای فناوری

ما به سرعت به دوره‌ای نزدیک می‌شویم که ۱۰۰ میلیارد سنسور (اینترنت همه ‌چیز) همه جوانب محیط‌های ما را در همه زمان‌ها کنترل و حس می‌کند (تصویربرداری می‌کند، گوش می‌دهد، اندازه‌گیری می‌کند). ماهواره‌های تصویربرداری جهانی، هواپیماهای بدون سرنشین، LIDARهای اتومبیل‌های خودران که همانند سیستم رادار هستند و دوربین‌های هدستی واقعیت افزوده که به جلو نگاه می‌کنند، همه بخشی از یک ماتریس سنسور جهانی هستند که در کنار هم این امکان را به ما می‌دهند تا از هر چیز، در هر زمان و هر مکان اطلاع داشته باشیم.

 این فراروند با هم‌گرایی حسگرهای زمینی، جوی و فضایی، شبکه‌های داده گسترده و یادگیری ماشین به پیش رانده می‌شود.

در چنین آینده‌ای، مهم‌ترین چیز”آنچه شما می‌دانید” نیست، بلکه مهم‌ترین چیز “کیفیت سؤالاتی است که شما می‌پرسید“.

۱۵) اختلال در تبلیغات

اختلال در تبلیغات و هوش مصنوعی- کلان روندهای فناوری

هرچه هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای در زندگی روزمره ما جای خود را باز می‌کند، هوش مصنوعی اختصاصی به زودی اینکه شما چه چیزی می‌خواهید را بهتر از خودتان درک خواهد کرد. به نوبه خود، ما برای اتخاذ تصمیمات خرید خود به هوش مصنوعی اعتماد خواهیم کرد و خرید خود را به دستیاران شخصی با قابلیت هوش مصنوعی می‌سپاریم. هوش مصنوعی شما ممکن است بر اساس خواسته‌های گذشته، کمبودهای فعلی، مکالماتی که به هوش مصنوعی خود اجازه داده‌اید گوش کند یا با ردیابی آنچه که مورد توجه دانش‌آموزان خود در یک رابط مجازی است، خریدهایی انجام دهد. در نتیجه، برای صنعت تبلیغات – که معمولاً برای جلب توجه شما (خواه در Super bowl یا از طریق موتورهای جستجو) رقابت می‌کند – بسیار سخت خواهد بود که روی هوش مصنوعی شما تأثیر بگذارد.

این فراروند توسط هم‌گرایی یادگیری ماشین، حسگرها، واقعیت افزوده و شبکه ۵G هدایت می‌شود.

۱۶) کشاورزی سلولی از آزمایشگاه به داخل شهرها منتقل می‌شود و پروتئین باکیفیتی را ارزان‌تر و سالم‌تر تهیه می‌کند.

کشاورزی سلولی در آینده- کلان روندهای فناوری

دهه آینده شاهد تولد اخلاق‌مدار‌ترین، مغذی‌ترین و سازگارترین سیستم تولید پروتئین با محیط‌ زیست‌ خواهیم بود که ساخته شده توسط بشر می‌باشد. “کشاورزی سلولی” مبتنی بر سلول‌های بنیادی اجازه تولید گوشت گاو، مرغ و ماهی را در هر کجا، در صورت تقاضا، با محتوای غذایی بسیار بالاتر و هم‌چنین ردپای محیطی به مراتب پایین‌تر از گزینه‌های دامی سنتی فراهم می‌آورد.

این فراروند با هم‌گرایی بیوتکنولوژی، علوم مواد، یادگیری ماشین و AgTech فعال می‌شود.

۱۷) رابط‌های مغزی-رایانه‌ای با پهنای باند بالا برای مصارف عمومی به ‌صورت آنلاین ارائه می‌شود.

رابط مغزی رایانه ای - کلان روندهای فناوری

ری کورزویل (Ray Kurzweil)، آینده‌ پژوه و متخصص فناوری پیش‌بینی کرده است که در اواسط دهه ۲۰۳۰، اتصال نئوکورتکس انسان به فضای ابری را آغاز خواهیم کرد. در دهه آینده پیشرفت فوق‌العاده‌ای در این مسیر مشاهده خواهد شد. به طور مثال، به افراد دارای آسیب نخاعی کمک می‌کند تا توانایی حسی و کنترل حرکتی را بازیابی ‌کنند. با این وجود فراتر از کمک به کسانی که عملکرد حرکتی خود را از دست داده‌اند، چندین پیشگام BCI اکنون در تلاشند تا توانایی‌های شناختی پایه خود را تکمیل کنند و به دنبال افزایش پتانسیل سنسور، حافظه و حتی هوش هستند.

این فراروند با هم‌گرایی علم مواد، یادگیری ماشین و رباتیک امکان‌پذیر است.

۱۸) واقعیت مجازی با رزولوشن بالا، خرید و فروش موارد جزئی (خرده‌فروشی) تا املاک و مستغلات را دگرگون خواهد کرد.

واقعیت مجازی در آینده - کلان روندهای فناوری

هدست‌های واقعیت مجازی با وضوح بالا و سبک، به افراد در خانه این امکان را می‌دهد تا با نشستن راحت در اتاق نشیمن خود، همه چیز را از لباس گرفته تا املاک و مستغلات خریداری کنند. به لباس جدید نیاز دارید؟ هوش مصنوعی شما اندازه‌های بدنی دقیق شما را می‌داند و می‌تواند یک نمایش مد را با نماد مجازی (آواتار) شما با ۲۰ طرح مختلف اجرا کند. آیا می‌خواهید ببینید مبلمان شما چگونه داخل خانه‌ای که آنلاین مشاهده می‌کنید، به نظر می‌رسد؟ مشکلی نیست! هوش مصنوعی شما می‌تواند این کار را همراه با راهنما به شما ارائه دهد. این فراروند با هم‌گرایی واقعیت مجازی (VR)، یادگیری ماشین و شبکه‌های پهنای باند فعال می‌شود.

۱۹) افزایش تمرکز بر پایداری و محیط‌‌ زیست

افزایش آگاهی محیط‌‌‌‌‌‌زیست جهانی و نگرانی از گرم شدن کره زمین، شرکت‌ها را به سمت سرمایه‌گذاری در پایداری، هم از نظر ضرورت و هم برای اهداف بازاریابی سوق می‌دهد. پیشرفت در علم مواد، توسط هوش مصنوعی امکان‌پذیر است و به شرکت‌ها امکان می‌دهد کاهش چشمگیری در ضایعات و آلودگی‌های زیست‌محیطی داشته باشند. هم‌چنین زباله‌های یک شرکت به مرکز سوددهی شرکتی دیگر تبدیل می‌شود.

 این فراروند با هم‌گرایی علم مواد، هوش مصنوعی و شبکه‌های پهن‌باند فعال می‌شود.

آینده نگاری فناورانه

۲۰) CRISPR و ژن‌های درمانی، بیماری را به حداقل می‌رساند.

ژن درمانی و CRSPR- کلان روندهای فناوری

اکنون طیف گسترده‌ای از بیماری‌های عفونی، از ایدز گرفته تا ابولا، قابل درمان است. علاوه بر این، فناوری‌های ویرایش ژن از نظر دقت و سهولت استفاده، رو به پیشرفت است و به خانواده‌ها امکان می دهد صدها بیماری ژنتیکی ارثی را معالجه و درمان کنند.

این فراروند توسط همگرایی بیوتکنولوژی‌های مختلف (CRISPR و ژن درمانی)، توالی ژنوم و هوش مصنوعی به پیش رانده می‌شود.

منبع
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *