امروز۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
هوش مصنوعی

نگاهی بر انواع هوش مصنوعی و استفاده‌ی آن‌ها در کسب‌وکار

امروزه هوش مصنوعی به پای ثابت بحث‌های روزمره‌ی مترو، اتوبوس، مدرسه، دانشگاه و محیط کار تبدیل شده است. مردم دائما کاربردهای مختلف این فناوری را به یک‌دیگر می‌گویند و هر روز هم کاربرد جدیدی از آن کشف می‌کنند؛ از تغییر صدای فلان خواننده و بازیگر گرفته تا نگارش متن‌های چندهزار کلمه‌ای تنها در چند دقیقه. هوش مصنوعی که امروزه بر سر زبان‌ها افتاده است، در واقع هوش مصنوعی مولد یا Generative AI است. این فناوری همانطور که از اسمش هویداست، می‌تواند تولید کند؛ از صدا و عکس و فیلم گرفته تا نوشتار و خلاصه هر چیزی که فکرش را بکنید. اما هوش مصنوعی تنها با هوش مصنوعی مولد شناخته نمی‌شود. شاخه‌های مختلفی از هوش مصنوعی وجود دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

کلمه‌ی هوش مصنوعی به طور کل به هر سیستم یا ماشینی خطاب می‌شود که می‌تواند کار‌ها و پروژه‌ها را هوشمندانه انجام دهد. اینگونه نیست که آن سیستم یا شبکه از دستورات سفت و سختی برای انجام آن کار پیروی کند، بلکه می‌تواند با اطلاعاتی که در دسترس دارد، آموزش ببیند تا آن کار را بهینه‌تر از قبل انجام دهد. البته کامپیوتر‌ها و لپ‌تاپ‌ها سر کلاس درس نمی‌نشینند تا آموزش ببیند بلکه به لطف فناوری یادگیری ماشین (Machine Learning)، امکان یادگیری برای ماشین‌ها و سیستم‌ها نیز فراهم شده است. در یادگیری ماشینی، الگوریتم‌هایی که با استفاده از داده،‌ آموزش دیده و آماده شده‌اند، می‌توانند فرآیند تصمیم‌گیری برای یک سیستم را بسیار سریع‌تر و بهینه‌تر از قبل بسازند. فناوری یادگیری ماشینی می‌تواند به چندین فناوری تخصصی‌تر دسته‌بندی شود. فناوری‌هایی از جمله بینش رایانه‌ای (Computer Vision)، پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing) و سیستم‌های پیشنهاد ‌دهنده (Recommendation Systems).

آینده پژوهی و آینده نگاری

نوشته مرتبط: نویسنده: هوش مصنوعی

آینده پژوهی هوش مصنوعی

همانطور که اشاره شد، آن‌چه که امروز اکثر مردم با آن سر و کار دارند، هوش مصنوعی مولد است. دو نوع دیگر هوش مصنوعی که شاید کمتر از هوش مصنوعی مولد برای عموم مردم آشنا باشند، هوش مصنوعی تجویزی (Prescriptive AI)  و هوش مصنوعی پیش‌بینی‌کننده (Predictive AI) می‌باشند. در ادامه به صورت مختصر به بررسی جایگاه هر کدام از انواع هوش مصنوعی در کسب‌و‌کارها خواهیم پرداخت.

آینده پژوهی فناوری

هوش مصنوعی مولد

از ChatGPT گرفته تا سایر ابزارهایی که قادر به تولید متن یا عکس و فیلم هستند، همه‌ی این ابزارها زیرمجموعه‌ی هوش مصنوعی مولد طبقه‌بندی می‌شوند. به نقل از موسسه‌ی مشاوره‌ای مکنزی (McKinsey) هوش مصنوعی مولد می‌تواند در تولید متن و نوشتار برای کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی، ایده‌پردازی و طوفان‌ذهنی، بخش تحقیقات مشتری و تسریع تجزیه و تحلیل و همچنین تولید محتوا به طور خیره‌کننده‌ای مثمر ثمر واقع شود. همچنین هوش مصنوعی مولد می‌تواند در تولید نسخه‌ی جدید از محصولات با طراحی دیجیتال آن‌ها، روند تحقیق و توسعه‌ را سریع‌تر از قبل انجام دهد.

آینده نگاری با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی پیش‌بینی کننده

علاوه بر هوش مصنوعی مولد، یکی دیگر از دسته‌های قابل توجه هوش مصنوعی برای مشاغل، هوش مصنوعی پیش‌بینی‌کننده است. در حالی که اصول یادگیری ماشینی نزدیک به یک قرن است که وجود دارند، تنها در دهه گذشته است که پیشرفت‌ها در قدرت محاسباتی و دسترسی به حجم عظیم داده‌ها، آن را به گزینه‌ای مناسب برای مشاغل در هر اندازه تبدیل کرده است. هوش مصنوعی پیش‌بینی‌کننده نقش مهمی‌ در توانمندسازی کسب‌وکارها برای پیش‌بینی نتایج آینده و تصمیم‌گیری آگاهانه دارد و کاربردهای آن حوزه‌های مختلفی از جمله پیش‌بینی فروش، تخمین ارزش طول عمر مشتری، پیش‌بینی نرخ ریزش (Churn Rate)، ارزیابی ریسک، کمپین‌های بازاریابی هدفمند، تعمیر و نگهداری پیش‌نگرانه‌ی (Predictive Maintenance) ماشین‌آلات و بهینه‌سازی تدارکات زنجیره تامین را در بر می‌گیرد.

 

نوشته مرتبط: انقلاب هوش مصنوعی و تأثیر آن بر جامعه و شرکت‌ها

 

هوش مصنوعی تجویزکننده

هوش مصنوعی تجویزکننده با ارائه توصیه‌های عملی، هوش مصنوعی پیش‌بینی‌کننده را یک قدم جلوتر می‌برد. به عنوان مثال، در مراقبت‌های بهداشتی، هوش مصنوعی پیش‌بینی‌کننده با استفاده از الگوریتم‌های بینش کامپیوتری می‌تواند شاخص‌های سرطان بالقوه را در تصاویر پزشکی شناسایی کند. با این حال، یک الگوریتم تجویزکننده فراتر از استفاده از داده‌های موجود رفته و بهترین درمان برای بیمار را مشخص می‌کند. به طور مشابه، در حالی که یک سیستم پیش‌بینی‌کننده احتمال ریزش مشتری را ارزیابی می‌کند، یک سیستم تجویزی توصیه‌های پیشگیرانه‌ای را برای کاهش ریزش مشتری ارائه می‌دهد. یکی دیگر از کاربردهای رایج هوش مصنوعی تجویزکننده در زمینه‌ی لجستیک است. الگوریتم‌های پیش‌بینی‌کننده زمان لازم برای تحویل کالا توسط رانندگان را تخمین می‌زنند، در حالی که الگوریتم‌های تجویزی مسیرها را برای هر راننده بهینه می‌کنند و از تحویل کارآمد و ایمن کالا اطمینان حاصل می‌کنند.

 

نوشته مرتبط: منطق مصنوعی

 

 اکنون که دسته‌بندی‌های مختلف برنامه‌های هوش مصنوعی از جمله هوش مصنوعی مولد، پیش‌بینی‌کننده و تجویزکننده را بررسی کردیم، واضح است که هوش مصنوعی پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای متحول کردن عملیات تجاری دارد. از تولید محتوای خلاقانه تا پیش‌بینی رفتار مشتری و تجویز راه‌حل‌های بهینه، هوش مصنوعی در حال تغییر شکل دادن به نحوه عملکرد و تصمیم‌گیری شرکت‌ها است. اما بیایید فراموش نکنیم در میان همه هیاهوها پیرامون هوش مصنوعی مولد که تنها یک تکه از پازل است، هر دسته مزایای منحصر به فرد خود را به ارمغان می‌آورند و می‌توانند به روش‌های مختلف برای موفقیت کسب و کار مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین، چه بخواهید جنبه خلاقانه خود را آزاد کنید، چه بخواهید پیش‌بینی‌های مبتنی بر داده انجام دهید یا فرآیند تصمیم‌گیری خود را بهینه کنید، یک برنامه هوش مصنوعی برای شما وجود دارد. قدرت هوش مصنوعی را در آغوش بگیرید و امروز فرصت‌های جدیدی را برای کسب‌و‌کار خود خلق کنید.


منابع:

www.bernardmarr.com

www.mckinsey.com

 

 

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *