امروز۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آینده نگاری و آیند پژوهی

سازمان‌های مهیای آینده (روایت اول: سفر به آینده)

آمادگی برای یک سفر هیجانانگیز به آینده

مهیای آینده (future readiness) بودن یعنی داشتن حالتی شبیه به آماده‌باش کامل برای آینده‌ای که هنوز نرسیده است. «سازمان‌های مهیای آینده؛ Future-Ready Organizations» تغییرات سیستماتیک در محیط پیرامونشان را پیش‌نگری و تأثیرات بلند مدت این تغییرات را پیش‌بینی می‌کنند.

سازمان آینده نگر

این سازمان‌ها می‌توانند آینده‌های بدیل را تجسم کرده و بر آینده‌نگاری استراتژیک سرمایه‌گذاری می‌کنند تا آیندۀ مطلوب خود را به نمایش بگذارند. آنها با پرورش ذهنیت آینده‌نگر در سرتاسر سازمان‌شان، به تغییرات پیش رو معنا می‌دهند. در نهایت، هیچ کدام از تغییرات رخ داده از چشم سازمان‌های مهیای آینده دور نمی‌ماند، بنابراین می‌توانند با ایجاد و حفظ یک سیستم آینده‌نگاری، پیش‌بینی‌های ارزشمند و مفید را به بینشی عملی تبدیل کند. این سیستم آینده‌نگر با شبکه‌ای از منابع شامل افراد، فرآیندها، روش‌ها و ابزارهای اختصاصی برای رصد آیندۀ در حال ظهور کار می‌کند. آینده پژوهی و مدیریت استراتژیک

سه ظرفیت ضروری برای سازمانهای مهیای آینده

سازمان‌های مهیای آینده در سراسر جهان چه شرکت‌ انتفاعی باشند یا نهادهای دولتی و یا حتی نهادهای مدنی،  برای نیل به موفقیت‌های بلندمدت با استفاده از چشم‌اندازها و مأموریت‌های پایدار شکل گرفته‌اند. این سازمان‌ها در کمین فرصت‌ها نشسته‌اند و در برابر رخدادهای غیرمنتظره انعطاف‌پذیر هستند. برای مهیای آینده شدن، سازمان‌ها باید در ساخت این سه ظرفیت اساسی موفق شوند:

چگونه سازمان‌ها این مهم را عملی می‌کنند؟ در اینجا چند نمونه آورده شده است:‌

یک کمپانی شبکۀ اجتماعی می‌تواند جریان ثابت سیگنال‌هایی را رصد کند که می‌تواند بر محصولات فعلی آنها تأثیر بگذارد یا به کل باعث تغییر و دگرگونی شود.

یک شرکت بین‌المللی غذایی می‌تواند پروژه آینده‌نگاری داخلی‌ای را طراحی و اجرا کند تا نگاه و حرکت مصرف‌کنندگان به صرفِ میان وعده در آینده را بررسی کند.

یک بنیاد بشردوستانه می‌تواند به مردمی که تحت پوشش‌اش هستند با دقت گوش دهد تا چالش‌های مهم و نیازهای اولیۀ آنها را درک کند.

شرکت برنامه‌ریزی حمل‌ونقل عمومی یک شهر می‌تواند سناریوهایی را طراحی کند که به تغییر در سیستم حمل‌ونقل عمومی و تشویق مسافران به استفادۀ بیشتر از آن منجر شود.

یک دانشگاه می‌تواند متدهای آموزش عالی‌ای را متصور شود که بهتر بتواند پاسخگوی چالش‌های بر سر راهش باشد و بیشتر از فرصت‌های پیش رویش در دهۀ آینده استفاده کند.

در حالی که هر کدام از این سازمان‌های مهیای آینده منحصر به فرد هستند، اما همۀ آن‌ها یک ویژگی مشترک دارند:

برای پیش‌نگری و انطباق با آینده، آینده‌نگاری استراتژیک را پذیرفته‌اند و از برنامه‌ریزی اپیزودیک یا مقطعی فاصله گرفته‌اند و به جای آن از پیش­نگری مستمر با آینده نگری استراتژیک استفاده می‌کنند. آنها محیط اطرافشان را برای دریافت سیگنال‌های تغییر رصد و بررسی می‌کنند و تا جایی که می‌توانند در یک فضای بزرگ به پیش‌بینی آینده می‌پردازند. این سازمان‌ها با استفاده از قدرت تصویرسازی‌شان مشغول دیدن آینده‌های ممکنی هستند که تا قبل از این وجود نداشتند، قدرتی به نام دیدن نادیدنی‌ها (see the unseeable) آینده پژوهی

آیا سازمان شما مهیای آینده است؟

قبل از اینکه در این سفر پا بگذارید مهم است که  وضعیت فعلی‌تان را به طور جدی بررسی کنید. برای ارزیابی اینکه آیا سازمان شما برای آینده آماده است یا خیر، یکی از این ۴ عبارت را در نظر بگیرید و ارزیابی کنید که سازمان شما جزء کدام دسته است:

الف) در برابر تغییر مقاومت می‌کنیم و از تفکر کوتاه مدت فراتر نرفته‌ایم.

ب) نسبت به تغییرات در افق بلندمدت واکنش نشان می‌دهیم، اما غالباً فرصت‌ها را نمی‌بینیم و از دست‌شان می‌دهیم.

ج) آینده را پیش‌نگری می‌کنیم، اما آینده‌نگاری استراتژیکمان محدود است و به خوبی در تمام سازمان جاری نشده است.

د) برای آینده آماده‌ایم، آینده‌نگاری استراتژیک یکی از قابلیت‌های اصلی سازمانی ما است و به دنبال آیندۀ مدّ نظر خود هستیم.

این ارزیابی کوتاه نشان می‌دهد که شما از کجای راه سفر خود را شروع خواهید کرد. همچنین پرده از فرضیات متفاوتی برمی‌دارد که میزان مهیا بودن سازمان شما برای آینده را نشان می‌دهد. اگر درک واضحی از وضعیت فعلی سازمان خود داشته باشید، می توانید سفر به سمت آمادگی کامل در آینده را آغاز کنید.

در نوشته دوم ۷ گامی را با هم می‌خوانیم که نقشۀ راهی برای ایجاد ظرفیت آینده‌نگاری استراتژیک در سازمان شما، بدون توجه به جایگاه فعلی‌تان ارائه می‌کنند. آینده پژوهی و آینده نگاری

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *