امروز۲۹ اسفند ۱۴۰۲

آموزش مجازی آینده پژوهی

در سالیان اخیر، پیشرفت‌های فناوری‌ توانسته است بسترهای آموزش‌ سنتی را در دوره‌ای نسبتاً کوتاه با تغییرات چشمگیری روبرو کند. پای ثابت خاطرات پدربزرگ و مادربزرگ‌هایمان، مکتب‌خانه‌هایی از یاد رفته است که شیرینی لذت یادگیری ادبیات ایران‌ زمین و خواندن شاهنامه، مثنوی و حافظ را با تنبیه‌هایی از جنس فلک، تلخ می‌کرده است. اکنون به لطف شبکه‌های پهن‌باند اینترنت و فراهم آمدن زیرساخت‌های فنی، افراد در جای‌جای جهان و در هر زمانی تنها یک کلیک تا ورود به کلاس درس خود و گذراندن دوره آموزش مجازی دلخواه خود فاصله دارند و این امر یادگیری مادام‌العمر که لازمه دنیای آینده است را تسهیل‌ می‌نماید.

آموزش الکترونیکی که با اصطلاحات و سبک‌های گوناگون ارائه می‌شود، از آموزش آنلاین مجازی که اغلب، دانشگاه‌ها پیشرو آن‌ها بوده‌اند تا آموزش از طریق ویدیوهای ضبط شده و پادکست‌ها را شامل می‌شود. با وجود گسترش آموزش‌های الکترونیکی در کشور در سالیان گذشته، نیاز ملموس به این مقوله تا قبل از شیوع ویروس فاصله‌گذار کرونا جدی گرفته نشده بود. شاید می‌توان پیشامد فعلی را نقطه عطفی برای تغییر جدی ذهنیت‌ها و ساختارهای موجود به نفع آموزش‌های آنلاین دانست، چرا که این تجربه ارزشمند و قرار گرفتن افراد در این موقعیت باعث خواهد شد تا علاوه بر درک منافعی چون بهره بهینه‌تر از زمان، دسترسی سریع‌تر به آموزش فارغ از ابعاد مکانی و زمانی، بهره‌وری و گام برداشتن در مسیر پایداری، در جهت توسعه و بهبود سبک‌ها و زیرساخت‌های فنی مبتنی بر آموزش‌های آنلاین حرکت کرد.

به همین جهت می‌توان انتظار داشت در آینده‌ای نه چندان دور عرضه و تقاضای دوره‌های آموزش مجازی در بستر وب برای افراد و سازمان‌ها رشد فزاینده‌ای داشته باشد و به توسعه فردی و سازمانی با بهره‌وری بالا منجر گردد. 

کارگاه های و دوره های آموزشی آینده نگاری و آینده پژوهی نیز از این قاعده مستثنی نبودند. ما هم همرنگ جماعت به سمت استفاده از فضای مجازی سوق داده شدیم و البته از این قضیه راضی هم هستیم. 

دوره‌های آموزشی مجازی موفقی چون “آینده‌پژوهی در فضای ICT” و “ترسیم سناریوهای پیش روی صنعت در مواجهه با شیوع ویروس کرونا” برگزار شد. این دوره‌ها تجربه جدیدی برای من بود و باعث شد متدهای جدیدی را برای آموزش بهتر محتوای آینده پژوهی در دوره‌ها طراحی کنم. 


آینده پژوهی در فضای ICT

دوره آموزش مجازی آینده پژوهی در فضای ICT

.

ترسیم سناریوهای پیش روی صنعت در مواجهه با شیوع ویروس کرونا

دوره آموزش مجازی “ترسیم سناریوهای پیش روی صنعت در مواجهه با شیوع ویروس کرونا”

.

اگر مایل به برگزاری دوره‌های آموزشی یا کارگاه آینده پژوهی هستید، می‌توانید درخواست برگزاری دوره و کارگاه‌های آموزش مجازی آینده پژوهی را از طریق لینک زیر ثبت نمایید.

تماس با من

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *