امروز۲۹ فروردین ۱۴۰۳
همفکری با اهل علم

همفکری با اهل علم

هر بار که کسی در این کشور به آینده فکر می‌کند و در مورد آینده می‌پرسد و دغدغه‌اش نه از جنس تأسف برای دیروز و امروز، بلکه برای ساختن آینده‌ای بهتر است، به شخصه از صمیم قلب خوشحال می‌شوم. ظرفیت قصدمندی، آرزومندی و آینده‌پژوهی در هر سطحی از جامعه اتفاق بیافتد میمون و مبارک است. مشاوره علمی برای آینده پژوهی

اما از میان همه علاقه‌مندان به آینده و آینده پژوهی، کم نیستند اساتید و دانشجویان رشته‌ها و حوزه‌های علمی دیگر که دوست دارند در پژوهش‌های خود، به خصوص دانشجویان در پایان نامه‌ها و رساله‌هایشان به موضوعات آینده‌پژوهانه بپردازند.

این امر یک سوی خیر و یک سوی شر دارد. خیرش در میان رشته‌ای بودن و بدیع بودن این موضوعات در گروه‌های آموزشی دیگر است و شرّش در سطحی بودن و کم مایه بودن خروجی‌های برخی پژوهش‌ها.

برای من مراجعه دانشجویان رشته‌های دیگر که به اصرار اساتیدشان یا علایق خودشان وارد وادی آینده‌پژوهی شده‌اند و در میانه کار وامانده‌اند، به یک رویه عادی تبدیل شده است. بگذریم از پژوهش‌های سازمانی و طرح‌های پژوهشی که محققان‌ از‌ حوزه‌های ناآشنا با آینده‌پژوهی انجام داده‌اند و خروجی آن چیزی جز کاروانی نیست که هر شترش از مقاله‌ای آمده است و نه پژوهشگر و نه سازمان فهمیده‌اند که چه شده یا اصلاً چه می‌خواستند بشود…

سخن کوتاه می‌کنم، از همه علاقه‌مندانِ ورود به آینده‌پژوهی می‌خواهم قبل از هر چیزی در تیم پژوهشی خود، یک متخصص حوزه آینده‌پژوهی را در کنارشان داشته باشند، قبل از انتخاب موضوع با یک آینده‌پژوه مشورت کنند و گمان نکنند که آینده‌پژوهی یعنی چند روش که با خواندن یک کتاب درک خواهد شد.

من تا جایی که توانسته‌ام با علاقه‌مندان هم‌فکری کرده و خواهم کرد. اگر علایق مشترکی داشته باشیم و بتوانم، به شما کمک خواهم کرد. برای ثبت درخواست مشاوره می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید. 

ثبت درخواست مشاوره علمی

روش های آینده پژوهی

لطفا به صورت دقیق درخواست خود را مشخص نمایید و مشخصات ارتباطی خود را یاداشت کنید. 

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *