امروز۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
داستانکی رازآلود درمورد مرگ

داستانکی رازآلود درمورد مرگ

در ماه مارس سال ۲۰۱۸ یکی از دانشمندان دانشگاه ییل خبری کوتاه منتشر و مدعی شده بود که او و تیمش توانسته‌اند سرِ بریده شده‌ یک خوک را به مدت ۳۶ ساعت زنده نگه دارند. اکنون جزئیات این خبر علمی شگفت‌انگیز مبنی بر زنده نگه داشتن مغز خوک پس از مرگ در نشریه نیچر به چاپ رسیده است. پروژه آینده پژوهی

آقای سستان (⁣Sestan) و تیمش، ۳۲ کله خوک را از کشتارگاه به آزمایشگاه می‌برند، آن‌ها را در محفظه‌های خاصی قرار می‌دهند و کاتترهایی را برای رساندن مواد لازم به مغز به آن وصل می‌کنند. آن‌ها متوجه شدند که با این روش چیزی که اسمش را (⁣BrainEx) گذاشته‌اند می‌تواند کارکردهای اصلی‌اش را حفظ کند.

زنده نگه داشتن مغز خوک پس از مرگ

⁣زندگی پس از مرگ خوک

جایگاه تصاویر آینده در آینده پژوهی

آپلود کردن مغز، زنده نگه داشتن مغز، ساختن مغز یا تکثیر مغز، این عبارت‌ها وقتی به آن‌ها و عواقب نیک و بدشان خوب فکر کنی، آنقدر سنگین هستند که خود مغز ترجیح می‌دهد حواسش را به چیز دیگری پرت کند.

 

اما این خبری است که باز در پس زمینه‌اش یک سؤال مهم مطرح می شود:

آینده پژوهی
⭕️ مرگ واقعاً چیست؟
آینده نگاری فناوری

این قدیمی‌ترین و رازآلودترین اسرار آدمی، قرار است به دست مایه فیلم های طنز نسل‌های بعد تبدیل شود؟ آیا مرگ اختیاری می‌شود؟ آیا می‌توان بارها مُرد و دوباره مثل ساعتی که کوک شده است، رأس ساعت زنده شد؟

به قول مردمان جزایر آهن در بازی تاج و تخت:

⁣What is dead may never die, but rises again, harder and stronger

آینده پژوهی فناوری

شاید داستان‌های زندگی پس از مرگ منظور دیگری دارند، شاید آن‌ها تأکیدشان نه بر مردن، بلکه بر زندگی ابدی است. ولی آیا همیشه زنده بودن و زندگی را تجربه کردن خوب است؟

بازی با بنیادی‌ترین اسطوره‌های انسانی آخرین جادوی علم در آینده خواهد بود. جایی که تعاریف چند هزار ساله عوض می‌شوند و ارسطوها و ملاصدراهای آینده باید انسان را از نو تعریف کنند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *