امروز۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
کارگاه آینده پژوهی

کارگاه آینده‌پژوهی در برنامه‌ریزی توسعه منطقه‌ای

کارگاه آینده‌پژوهی در برنامه‌ریزی توسعه منطقه‌ای، عنوانی بود بر کارگاه آینده‌پژوهی که در استانداری سیستان و بلوچستان برگزار شد. بیست و سوم آذرماه من دعوت بودم تا در استانداری سیستان و بلوچستان، کارگاهی در ارتباط با جایگاه آینده‌پژوهی در برنامه‌ریزی منطقه‌ای برگزار کنم. باید می‌رفتم و می‌دیدم. شهری به وسعت دل تک تک آدم‌هایش، بی‌کران. زاهدان آن‌طور نبود که می‌گفتند. این‌جا خیلی امن‌تر از خیلی شهرهای دیگر ایران است. می‌توانی نیمه شب در خیابان‌های زاهدان در بازار رسولی قدم بزنی و کلی مغازه جور واجور پر از جنس ببینی. میوه‌هایی که فقط گاهی در بعضی میوه‌فروشی‌های تهران می‌بینی، اینجا فراوانند.

سه روز مهمان این مردم بودم. مهربان، محترم و خوش‌قول. در جلسه کارگاه، فرمانداران و کارشناسان فرمانداری شهرستان‌های استان، از طریق ویدئو کنفرانس در کنار ما بودند. از آینده‌پژوهی گفتم و جایگاه آن در برنامه‌ریزی، گاهی به فراخور صحبت، گریزی بر روش‌های آینده‌پژوهی زدم، از امواج تمدنی بر پایه نظریات الوین و هایدی تافلر گفتم، برخی روندها و علائم ضعیف تغییر مربوط به استان را مرور و برخی را توضیح دادم. جلسه تا حد خوبی مشارکتی برگزار شد. درباره جایگاه پایداری در توسعه استان و جایگاه استان در توسعه کشور صحبت کردیم. به جرات می‌توانم ادعا کنم حداقل یک ماه قبل از جلسه تمام هوش و حواسم به استان سیستان و بلوچستان بود. آمارها همه حقیقت را نگفته‌اند. آینده، فقط با کمی آینده‌اندیشی می‌تواند از آن این مردم باشد.

کارگاه آینده پژوهی برنامه ریزی توسعه منطقه ای

کارگاه آینده پژوهی در استانداری سیستان و بلوچستان
کارگاه آینده پژوهی و برنامه ریزی شهری

بعد از کارگاه، عصرهنگام، قسمت شد تا چرخی هم در دانشگاه سیستان و بلوچستان بزنم. قلب تپنده شهر که پر بود از گلخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها و ساختمان‌های آموزشی مدرن.

کارگاه آینده پژوهی برنامه ریزی توسعه منطقه ای

 آینده پژوهی در برنامه‌ریزی منطقه‌ای 

مردم در اینجا با فناوری غریبه نیستند. قسمتی از برق معابر با انرژی های بادی و خورشیدی تأمین می‌شود.

کاگاه آینده پژوهی سیستان و بلوچستان

روش های آینده پژوهی

شهر، دیدنی‎های زیادی دارد مانند موزه بزرگ شهر که باید رفت و دید. در کنار همه زیبایی‌های شهر، خبرهای خوبی در مورد رواج شرکت‌های دانش بنیان در شهر هست. چابهار هم عزمش را جزم کرده تا نقشش را به عنوان تنها بندر  اقیانوسی ایران ایفا کند. این‌جا، همه تلاش می‌کنند تا استان پهناور سیستان و بلوچستان، درست مانند روزگاران قدیم که انبار غله ایران بود، این‌بار شاه‌راه تجارت و مرکز رشد علم و فناوری در ایران باشد.
بی‌صبرانه منتظرم تا باز به این استان بزرگ سفر کنم.

اگر تمایل به برگزاری کارگاه آینده‌پژوهی در سازمان خود دارید، از طریق لینک زیر درخواست خود را ثبت نمایید:

ثبت درخواست برگزاری کارگاه آینده پژوهی

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *