امروز۱۰ فروردین ۱۴۰۳
کارگاه آینده پژوهی در سازمان مدیریت صنعتی

کارگاه آینده پژوهی در سازمان مدیریت صنعتی

سی‌ام فروردین ماه، مهمان سازمان مدیریت صنعتی اصفهان بودم تا در جمع دانشجویان فهیم DBA یک کارگاه یک روزه آینده‌پژوهی برگزار کنم. همیشه برایم دانشجویان سازمان مدیریت صنعتی قابل احترام بودند، چرا که حس می‌کردم این سازمان، محیطی پویا برای یادگیری است که البته سهم عمده این پویایی به خاطر خود این دانشجویان است. دانشجویانی که تقریباً همگی شاغل هستند و آمده‌اند تا چیز یاد بگیرند. سناریو در آینده پژوهی

وقتی در چنین محیطی به یادگیری بپردازی طبعاً به جای تمرکز بر معدل و نمره و حفظ کردن درس‌ها، بیشتر به کیفیت درس‌ خواهی اندیشید. پیش خودم فکر می‌کردم شاید این قانون نانوشته در این‌گونه مؤسسات وجود دارد: «برای دل خودت یاد بگیر». قانونی که یادگیری را به یک علاقه تبدیل می‌کند و لاجرم چیزی که از دل برآید بر دل نشیند.

کارگاه آینده پژوهی سازمان مدیریت صنعتی

کارگاه آینده پژوهی در سازمان مدیریت صنعتی
جایگاه آینده پژوهی در تحصیلات عالی

کارگاه را به رسم همیشگی برگزار کردم. بخشی تئوری برای هم‌زبان شدن و بخشی عملی برای مشارکت در به کارگیری روش‌ها. هر چند هشت ساعت، زمان کمی برای برگزاری کارگاه است، اما من تذکر می‌دهم که دانش‌پذیران، این کارگاه را مقدمه‌ای بدانند برای آشنایی با حال و هوای یک ذهن آینده پژوه.

کارگاه آینده پژوهی

بوم شش ستون آینده پژوهی: نتیجه فعالیت یکی از گروه‌ها

آینده پژوهی و تصاویر آینده

مثل همیشه این کارگاه برای من آموزنده بود. آشنایی با مردان و زنان موفقی که هر کدام به نوعی دغدغه آینده را داشتند. امیدوارم چنین تلاش‌هایی مردمان ما را با آینده آشتی دهد. در زمانه‌ای که از زمین و آسمان گرد ناامیدی بر چهره‌ها می نشیند و آدمیان دل می‌کنند از ماندن و ساختن، آینده پژوهی می‌تواند و باید در کار تدارک نظام امید باشد.

عکس‌های زیر، سناریوهای تدوین شده به روش سناریونویسی دو دویی برای سه گروه است. گروه‌ها برای هر سناریو اسمی بامسما و داستانی گیرا نوشتند.

سناریوهای مربوط به آینده داروخانه‌های مجازی

روش در آینده پژوهی

سناریوهای مربوط به آینده تولید آب

ستون های آینده پژوهی

کارگاه آینده پژوهی

سناریوهای استفاده از خودروهای خودران در شهر اصفهان

سناریونویسی در آینده پژوهی

برای ثبت درخواست برگزاری کارگاه‌های آینده پژوهی به لینک زیر مراجعه کنید:

کارگاه آینده پژوهی

اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. رضا جعفري پاسخ

    جناب آقای دکتر طاهری
    با سلام و احترام
    همیشه از خواندن و دنبال کردن مطالب زیبای شما در این گروه لذت میبرم.
    موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *