امروز۳۰ فروردین ۱۴۰۳
ربات های خودمونتاژ شونده

ربات های خود مونتاژ شونده

احتمالاً اگر شما هم مثل من دنبال کننده فیلم‌های علمی تخیلی باشید، فیلم ترانسفورمرز یا تبدیل شوندگان را دیده‌اید. فیلمی که در آن اتومبیل‌های معمولی در واقع ربات‌های هوشمندی هستند که می‌توانند خود را بنا بر خواسته خودشان به ماشین‌های جنگی پیشرفته و یا بالعکس تبدیل کنند. ربات های خود مونتاژ شونده

ما می‌دانیم که  موجودات زنده و مخصوصا ما انسان‌ها می‌توانیم خود را ترمیم کنیم، تغییر دهیم، از نو مونتاژ کنیم و یا حتی در خصوصیات وجودیمان دست‌کاری کنیم. این‌ها، همه به واسطه آگاهی ما پیرامون اجزای سازنده‌مان، دست یافتنی هستند. ما می‌دانیم چطور یک انسان را از حالت کما خارج کنیم، چطور یک قلب مصنوعی بسازیم، چطور به کمک ابزار، قدرت جسمی خود را افزایش دهیم و یا حتی  چطور با دستکاری در کدهای ژنتیکی، خصوصیات ویژه‌ای را برای جنین تعریف کنیم.

اما فرض کنید روزی برسد که ربات‌ها یعنی این ابزارهای هوشمند ساخته ی دست انسان به مرحله‌ای از تکامل برسند که این خصوصیات را از آفرینندگانشان به ارث ببرند. ربات‌هایی که می‌توانند خود را ترمیم کنند و تکثیر کنند و حتی در خصوصیات خودشان دست ببرند. کسی نمی‌داند تا آن روز چقدر مانده و کسی نمی‌داند در صورت وقوع چنین پیشرفتی، ما در کنار این موجودات دست‌ساز خودمان چطور زندگی خواهیم کرد و آیا از اینکه امکاناتمان را با آنها شریک شویم رضایت خواهیم داشت یا با آنها وارد جنگ خواهیم شد. اما چیزی که امروز روشن است این است که اولین تلاش ها برای ساخت چنین ربات هایی در حال انجام است.

ربات های خود مونتاژ شونده

ربات های خودمونتاژ شونده

ربات های آینده

ربات های خودمونتاژ شونده؛ آینده ای مبهم در ارتباط ما و مخلوقاتمان
آینده فناوری

مهندسین دانشگاه‌های هاروارد و انستیتو تکنولوژی ماساچوست (MIT)‌ ماشینی را اختراع کرده‌اند که این قابلیت را در حد ساده‌ای دارد. اختراعی که می‌تواند طلیعه ظهور عصر جدیدی باشد. عصر هم زیستی یا تقابل بین انسان‌ها و دست ساخته‌هایشان.

از لینک زیر می‌توانید بیشتر در مورد این فناوری با عنوان (self – assembling robots) بخوانید.

لینک خبر

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *