امروز۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
ربات مدرس

ربات مدرس-چرا به زودی همه می‌توانند در کلاس‌های دانشگاهی تدریس کنند؟

تعداد ربات‌ها در سراسر جهان به سرعت در حال افزایش است. گفته می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ اتوماسیون بیش از ۸۰۰ میلیون شغل را در سراسر جهان تهدید خواهد کرد. در انگلیس ادعا می‌شود که تا این تاریخ ربات‌ها جایگزین ۳/۶ میلیون کارگر خواهندشد، این بدان معناست که در انگلیس از هر پنج شغل، یک شغل با دستگاه هوشمند جایگزین می‌شود. آینده پژوهی و شغل های آینده

آینده پژوهی فناوری

آینده پژوهی در هوش مصنوعی

نوشته مرتبط: انقلاب هوش مصنوعی و تأثیر آن بر جامعه و شرکت‌ها

مشاغل آموزش عالی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. مطالعات اخیر نشان می‌دهند که در استفاده از این فناوری‌ها در دانشگاه‌ها پیشرفتی سریع رخ داده‌ است. معایب بالقوه این فناوری‌ها هنوز به طور کامل کشف نشده‌است، اما انتظار می‌رود تأثیر آن‌ها در آموزش و یادگیری بسیار زیاد باشد. این بدان معنی است که آموزش عالی ممکن است زودتر از سایر بخش‌ها تحت تأثیر این فناوری‌ها قرار گیرد.

قرار است هوش مصنوعی نه فقط در آموزش و یادگیری، بلکه در همه تجارب و نوآوری‌های دانشجویی که با فرایندهای آکادمیک سنتی عجین شده‌است، تأثیر بسزایی داشته‌ باشد. این امر تجربیات کلاس درس و چگونگی ارتباط دانشگاه با دانشجویان را با بیانات و سخنرانی‌هایی که به طور بالقوه توسط ربات‌ها انجام می‌شود، تغییر خواهد داد. آینده پژوهی فناوری

آینده پژوهی در آموزش

ربات مدرس                                                                        

برای دانشگاهیان، این ارتقای هوش مصنوعی، رباتیک و سیستم‌های تدریس خصوصی هوشمند به معنای این است که دیگر داشتن تجربه و مهارت‌های آموزشی لازم کافی نیست و عدم وجود مهارت‌های دیجیتال در بین برخی از دانشگاهیان که در حال حاضر آشکار است، ممکن است دانشگاه‌ها را به جایگزین کردن ربات‌ها سوق دهد. آینده پژوهی

«یوکی[۱]»، اولین ربات مدرس، در آلمان در سال ۲۰۱۹ معرفی شد و قبلاً برای دانشجویان در دانشگاه فیلیپس ماربورگ[۲] سخنرانی‌ کرده‌ است. این ربات هنگام سخنرانی به عنوان دستیار آموزش عمل می‌کند. او درک می‌کند که دانشجویان چگونه در سطح آکادمیک کار می‌کنند و به چه نوع پشتیبانی نیاز دارند. همچنین ربات می‌تواند از آن‌ها امتحان بگیرد. برخی از دانشجویان یوکی را چیز مفیدی می‌دانند (علی‌رغم این واقعیت که او برای عملکرد کامل هنوز هم به پیشرفت‌های چشمگیری نیاز دارد).

آینده ربات ها

آینده پژوهی و تحصیلات عالی

انتظار می‌رود که ربات‌ها، همراه با هوش مصنوعی، با ارائه سطح بالاتری از یادگیری فردی، درجه‌بندی عینی و به موقع و همچنین توانایی شناسایی زمینه‌های پیشرفت در برنامه‌های تحصیلی، آموزش را بهبود ببخشند. با وجود این ربات‌ها، ممکن است انسان‌های واقعی به فضای کمتری برای انجام کار نیاز داشته‌ باشند و بدون شک تأثیر عمده‌ای در شرح وظایف شغلی دانشگاهیان در دانشگاه‌ها به وجود خواهد آمد.

همچنین این امر به این معنی است که وقتی ربات‌ها بر سر کار می‌آیند، انجام تحقیقات و کمک به تولید دانش ممکن است تنها راه دانشگاهیان برای حفظ شغل خود و افزایش شانس استخدام و حفظ و پیشرفت شغلی باشد. آینده پژوهی و آینده نگاری

آینده نگاری فناورانه

تحقیق درباره آینده

طبق آخرین گزارش Research Futures از الزویر و Ipsos MORI، اکوسیستم تحقیقاتی به لطف فناوری‌های جدید (از نظر مقالات با دسترسی رایگان، فرصت‌های تأمین اعتبار و پیوند با صنعت فناوری) در آینده تغییرات چشمگیری خواهد داشت. این گزارش همچنین حاکی از آن است که کشورهای شرقی مانند چین تمرکز بیشتری بر تحقیق و توسعه می‌کنند.

سرعت و حجم تحقیقات نیز به طور گسترده تغییر خواهد کرد. تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ و هوش مصنوعی قادر خواهد بود مقدار زیادی از یافته‌ها را با سرعت بسیار سریعی مستقیماً به محققان ارائه دهد. پیش‌بینی می‌شود از نظر بودجه، جمع‌آوری داده‌ها و انتشار مقالات با دسترسی رایگان نیز حرکتی به سمت سیستم بازتر داشته باشد.

بنابراین ممکن است برای دانشگاهیان حرکت به سمت ایجاد دانش از طریق تحقیق به جای تدریس بهترین راه برای پایداری شغل در آموزش عالی در آینده نزدیک باشد. این امر به این معنی است که برای دانشگاهیان، تمرکز بر تحقیق از هر زمان دیگری مهم‌تر است. گرچه این کار سبب می‌شود تا دانشگاهیان زمان آزاد بیشتری داشته باشند و از این طریق بتوانند از تخصص خود به نفع جامعه استفاده کنند، اما باید دید که آیا ربات‌ها به همان شیوه، الهام‌بخش نسل بعدی هستند؟

[۱] Yuki

[۲] Philipps University of Marburg

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *