امروز۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دانشگاه‌های برتر، راهگشای ابرچالش‌های جهانی

رتبه بندی سالیانه تحصیلات تکمیلی تایمز[۱] نشان می‌دهد کدام دانشگاه‌ها برای پیشرفت اقتصادی اجتماعی جهان تأثیرگذار بوده‌اند. این رتبه بندی راهگشای تحقیقات دانشگاهی در زمینه معضلات مهم دنیا همچون تغییرات آب و هوایی، آلودگی و یا کمبود آب است.

تنها در ۱۲ ماه گذشته در پاندمی کووید ۱۹ بسیاری از دانشگاه‌های مهم تحقیقات و پژوهش‌های وسیعی را در این زمینه شروع کردند که از نتایج این تحقیقات می‌توان به داروهای کمک تنفسی در بهبود بیماران کرونایی و یا استفاده از پتانسیل فناوری انرژی پاک سلول‌های سوختی اشاره کرد.

رتبه‌بندی سالیانه تحصیلات تکمیلی تایمز، اقدامات انجام‌شده از سوی مؤسسات آموزش عالی جهان را برای تحقق ۱۷ هدف توسعه پایدار سازمان ملل متحد مورد تأکید قرار می‌دهد و به این طریق به رفاه اجتماعی و اقتصادی دنیا کمک می‌کند.

آینده پژوهی

20 دانشگاه برتر دنیا از لحاظ تأثیرگذاری جهانی

رتبه‌بندی سالیانه تحصیلات تکمیلی تایمز در سال ۲۰۲۰ میلادی

آینده پژوهی و تحصیلات تکمیلی

برای مشاهده جایگاه دیگر دانشگاه‌های دنیا، کلیک کنید.

برنامه ریزی استراتژیک و آینده پژوهی

دانشگاه اوکلند[۲] در کشور نیوزیلند برای دومین سال متوالی در صدر جدول برترین دانشگاه ها قرار گرفت. همچنین دانشگاه‌هایی از کشورهای در حال توسعه، بیش‌ترین جایگاه‌ها را در بین بیست دانشگاه برتر از آن خود کرده‌اند. در این لیست دو دانشگاه تازه وارد هم به چشم می‌خورد؛ دانشگاه تونجی[۳] از کشور چین در رتبه ۱۳ و دانشگاه سائوپائولو[۴] کشور برزیل در رتبه ۱۴ قرار دارند.

آینده نگاری راهبردی

  • اهداف همگانی

چشم انداز اهداف توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰ برای ساختن جهانی بهتر هم برای مردم و هم برای کره زمین، نقشه راه سازمان ملل را تشکیل می‌دهند.

این اهداف که در سال ۲۰۱۵ توسط همه کشورهای عضو سازمان ملل به تصویب رسید، از تمام کشورها برای پایان دادن به فقر و گرسنگی و در عین حال رفع نیازهای اجتماعی از جمله دسترسی همگانی به آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و آب پاک دعوت به همکاری می‌کند.

آینده پژوهی آموزش عالی

اهداف توسعه پایدار سازمان ملل

اهداف توسعه پایدار سازمان ملل

مدیریت استراتژیک و آینده‌پژوهی

کسب اطلاعات بیشتر پیرامون اهداف توسعه پایدار سازمان ملل

آینده نگاری و آینده پژوهی

در پایبندی به این اهداف، کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دریافته‌اند که به منظور توسعه یک جامعه برابرتر و حافظ محیط زیست، باید راهکارهای تقویت کننده رشد و رونق اقتصادی همگام با هم پیش بروند.  

 رتبه بندی بین المللی تحصیلات تکمیلی مؤسسه تایمز، علاوه بر تعیین جایگاه هر دانشگاه در نظام رتبه‌بندی خود، عملکرد دانشگاه‌ها را با اهداف مذکور سنجیده و مواردی که هر دانشگاه با آن‌ها همخوانی دارد را برجسته می‌کند.

دکتر فیل بتی[۵]، کارشناس ارشد مؤسسه رتبه‌بندی آموزش عالی تایمز می‌گوید:

” دانشگاه‌ها بزرگترین امید ما برای حل مهمترین چالش‌های جهان هستند.”

این رتبه بندی‌ها ثابت می‌کنند برای انجام کارهای بزرگ و پایدار، موانع سنتی در برابر موفقیت همچون منابع مالی و یا اعتبارات پژوهشی فاقد اهمیت هستند. دانشگاه‌ها برای امید بخشیدن به ما انگیزه زیادی می‌دهند.

آینده دانشگاه

[۱] پایگاه تایمز یکی از معتبرترین نظام‌های بین المللی در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان است.

[۲] Auckland

[۳] Tongji

[۴] São Paulo

[۵] Phil Baty


منبع:www.weforum.org

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *