امروز۱۰ فروردین ۱۴۰۳
تجربه یک اکوسیستم کارآفرینی

تجربه یک اکوسیستم کارآفرینی

تجربه یک اکوسیستم کارآفرینی؛ آنچه نیازش داریم.

داستانی که می‌خواهم برای شما بگویم کم و بیش برای همه کسانی که در حوزه استارت‌آپ‌ها و کارآفرینی مشغولند، داستانی آشناست. اما بازخوانی آن خالی از لطف نیست، مخصوصاً از آن جهت که روایت‌گر داستان دختران یک هنرستان هستم. آینده پژوهی در آموزش و پرورش

⁣هنرستان دخترانه نوایی اصفهان را حاج حسین نوایی نامی ساخته است، مدیرش، یک معلم خوش‌فکر به اسم خانم طحان است و هنرجویانش از میان همین دختران نجیب سرزمینمان، همه با استعدادند.

آینده پژوهی و کارآفرینی

اما داستان ما از آن‌جایی شروع شد که خانم طحان بعد از آشنایی با گروه آینده پژوهی دانشگاه اصفهان در همایش گرامی‌داشت روز جهانی آینده در سال گذشته از ما خواست تا برای برگزاری کارگاه تفکر طراحی به هنرستان آن‌ها برویم. ما با یک جمع تقریباً شصت نفره از دخترها شروع کردیم. وسط‌های قصه بودیم که شهرداری اصفهان ایده کاپی را برگزار کرد و این شد که کار ما با شهرداری گره خورد و نهایتاً خود بچه‌های شهرداری هم به کمک ما آمدند.

آموزش آینده پژوهی

مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان به بچه‌ها بستری برای دیده شدن و شنیده شدن طرح‌ها و ایده‌هایشان داد و در نهایت در شبی به یادماندنی از ده ایده برتر بچه‌ها تقدیر شد.

قصه را کوتاه کنم، ما برای تربیت یک نسل کارآفرین به چه چیز دیگری نیاز داریم؟ تقریباً هیچ چیز.

✳️ ما به حاج حسین‌های نوایی نیاز داریم که دلی به وسعت دریا داشته باشند. هر کدام از دختران هنرستان نوایی تا آخر عمرشان خیری برای جامعه داشته باشند، حاج حسینِ قصه ما هم شریک خیر خواهد بود.

⁣✳️ ما به مدیرانی از جنس طحان نیاز داریم که بلد باشند مدرسه و نسل جدید را. مدیرانی که به خودشان و توانشان در ایجاد تغییر باور داشته باشند.

⁣✳️ ما به نهادهایی مثل شهرداری نیاز داریم که حمایت‌گر ایده‌ها باشند و بدانند فارغ از نتیجه، در دنیای ایده‌پردازی کار نیکو کردن از پر کردن است.

⁣✳️ ما به پدرها و مادرهایی نیاز داریم که به جای استرس کنکور و اجبار بچه‌ها به مشق شب، به پرورش قوه‌های بی‌انتهای خیال بچه‌هایشان توجه کنند.

⁣✳️ و نهایتاً سهم گروه‌های دانشگاهی برای انجام رسالت‌های اجتماعی و مرشدی کردن بچه‌ها. معنی‌داری گروه آینده پژوهی دانشگاه اصفهان همین است، تربیت نسلی بهتر از خودمان.

بدون هر کدام از این عناصر، اکوسیستم کارآفرینی شکل نخواهد گرفت و هر چقدر این عناصر در کشور بیشتر شوند، ما امیدمان به آینده بیشتر می‌شود.

نوشته مرتبط: کارگاه تفکر طراحی در مدارس

اکوسیستم کارآفرینی در مدارس

اکوسیستم کارآفرینی

اکوسیستم کارآفرینی در مدرسه

آینده پژوهی در مدارس

هر کسی هستید فرقی ندارد، بکوشید سهمی در آینده‌ای بهتر داشته باشید. نه منتظر بمانید و نه دل به تغییرات بزرگ و از بالا به پایین بدهید.

همه قصه‌های خوب قهرمان‌های خودشان را دارند. شما قهرمان کدام قصه‌ای؟؟

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *