امروز۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
کارگاه آینده پژوهی

گزارش کارگاه آینده پژوهی در برنامه ریزی شهری

گزارش یک کارگاه آینده پژوهی؛ تنها یک گزارش خلاصه شده از یک رویداد هیجان‌انگیز علمی است که شما را به سفری در آینده می‌برد.

کشاورزی شهری (urban farming) دست مایه­ یک کارگاه آینده پژوهی شش ساعته در مجموعه شهرداری اصفهان شد. دو نیم روز صبح تا ظهر، در دو روز دوشنبه (۱۳۹۵/۱۱/۴) و چهارشنبه (۱۳۹۵/۱۱/۶) کارگاهی در شهرداری اصفهان برگزار شد تحت عنوان «مقدمه‌ای بر آینده پژوهی و جایگاه آن در برنامه‌ریزی شهری».چشم انداز در آینده پژوهی

کارگاه به گونه‌ای طراحی شد که در روز اول، به بررسی تئوری‌های حوزه مطالعات آینده پرداخته شود و در روز دوم، با تکیه بر آموخته‌های جلسه اول، توان کارشناسی شرکت‌کنندگان و البته با چاشنی تفکر انتقادی و خلاقیت، مسئله‌ای با رویکرد آینده‌نگارانه حل شود.

کارگاه آینده پژوهی برنامه ریزی شهری

کارگاه آینده پژوهی؛ روز اول ایجاد پرسش
پیش بینی در آینده پژوهی

در روز اول هوشمندانه و به اختصار، کلان‌روندهای تاریخی در حوزه شهر و شهرنشینی بررسی شدند. شهر در سه موج تمدنی یعنی عصر کشاورزی، عصر صنعتی و عصر دیجیتال بررسی و برخی گمانه‌ها راجع به آینده شهرها ارائه شد. در ادامه بحث به برنامه‌ریزی و انواع آن پرداخته شد و جایگاه آینده پژوهی در برنامه‌ریزی مورد امعان نظر قرار گرفت و در انتها برخی تئوری های پایه در آینده پژوهی به فراخور جلسه معرفی شدند. در بازه زمانی جلسه هر جایی که نیاز بود از ابزار چند رسانه‌ای برای تشریح بهتر مفاهیم استفاده شد و در نهایت با بیان برخی جنبه‌های کشاورزی شهری به عنوان پدیده‌ای نوظهور و ضرورت پرداختن به این مقوله، برنامه ادامه کارگاه در جلسه بعد به شرکت کنندگان ارائه گردید تا بتوانند تا روز چهارشنبه بر روی جنبه‌های مختلف این مسئله بیشتر فکر کنند.

کارگاه آینده پژوهی در شهرداری

کارگاه آینده پژوهی؛ روز دوم تمرکز بر مسئله
آینده پژوهی و کلان روندها

روز دوم، کارگاه در محیطی متفاوت برگزار شد. این بار نیاز بود تا در توصیف و تحلیل ابعاد یک مسئله با دیدگاه آینده پژوهانه، مشارکت همه شرکت‌کنندگان لحاظ شود. بنابراین محیط، شکلی کارگاهی به خود گرفت. چهار گروه به بررسی ابعاد مختلف مسئله کشاورزی شهری در چارچوب روش شش ستون آینده پرداختند و من و همکار خوبم آقای مهندس احمدیان در نقش تسهیل‌گر از ترسیم نقشه آینده تا مرحله پس نگری به گروه‌ها کمک کردیم.

تسهیل‌گری مربی در کارگاه آینده پژوهی

نقش تسهیل‌گری مدرس در کارگاه آینده پژوهی

پس نگری در آینده پژوهی

ماحصل برگزاری کارگاه‌های آینده پژوهی چه برای مشارکت‌کنندگان و چه برای مدرس یک تجربه بی‌نظیر است. صحبت کردن در مورد روندها و کلان روندهایی که آینده ما را تغییر خواهند داد، معرفی سیگنال‌های ضعیفی که همه ما را به فکر فرو می‌برند، به تعلیق در آوردن باورها و پیش‌فرض‌‌های ذهنی وقتی از ابزار تحلیل لایه‌ای علی (CLA)، استفاده می‌شود، نوشتن سناریوهای آینده و فکر کردن به آینده‌های پیش رو همه این‌ها وقتی در یک کارگاه مشارکتی به بحث گذارده می‌شوند، بسیار آموزنده‌اند.

کارگاه آینده پژوهی برنامه ریزی شهری

کارگاه آینده پژوهی 

نوشتار مرتبط: کشاورزی نیمه شهری؛ آینده شهر سیدنی

آینده پژوهی برنامه ریزی شهری

ترسیم مثلث آینده

یک نمونه از فعالیت‌های کارگاه در ترسیم مثلث آینده

آینده پزوهی

برای ثبت درخواست برگزاری کارگاه‌های آینده پژوهی ابتدا نوشتار (کارگاه‌های آینده) را بخوانید و سپس درخواست خود را با کلیک بر لینک زیر ثبت نمایید.

ثبت درخواست برگزاری کارگاه آینده پژوهی

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *