امروز۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
گزارشی از روز جهانی آینده در دانشگاه اصفهان

گزارشی از روز جهانی آینده در دانشگاه اصفهان

۱۰ اسفند روز جهانی آینده است!
جایگاه آینده پژوهی در آموزش عالی

تمام ماجرا از زمانی شروع شد که استاد سر کلاس گفتند روزی به نام «روز جهانی آینده» وجود دارد و با این سؤال مواجه شدیم که آیا ما به‌ عنوان گروه آینده‌پژوهی دانشگاه اصفهان وظیفه‌ای در گرامی‌داشت این روز داریم یا فقط باید به یکدیگر تبریک بگوییم؟ آیا لازم است به‌عنوان یک گروه دانشگاهی به بهانه یادآوری «روز جهانی آینده»، فکر کردن مستمر و نظام‌مند به آینده را به عموم مردم یادآوری کنیم؟ آیا ما می‌توانیم از فرصت این روز برای تحقق اهداف آینده پژوهی در حرف زدن با مردم و امید دادن به آینده استفاده کنیم؟ آیا می‌شود روز جهانی آینده را به کارگاهی بزرگ تبدیل کرد که در آن مستقیم و بی واسطه با جوانان حرف زد؟

همه این‌ها وقتی به ذهن ما رسید که کمتر از دو ماه تا یکم مارس مصادف با دهم اسفندماه یعنی همان روز جهانی آینده زمان باقی مانده بود. باید تمام عزممان را جزم می‌کردیم تا در این فرصت کوتاه برای یک گرامی داشت فاخر آماده شویم. روز جهانی آینده در دانشگاه اصفهان

روز جهانی آینده در دانشگاه اصفهان 1

 
گرامی‌داشت روز جهانی آینده
آینده پژوهی و آینده نگاری

گرامی‌داشت روز جهانی آینده با محوریت آینده شغل در تاریخ دوازدهم اسفندماه برگزار خواهد شد. این تصمیمی بود که گروه آینده‌پژوهی دانشگاه اصفهان در یک همفکری جمعی گرفت، در حالی‌ که کمتر از دو ماه تا این تاریخ فرصت بود تا تمام امور اجرایی همایش انجام شود. گرفتن مجوزهای همایش، انتخاب و دعوت از سخنران‌ها، برگزاری تئاتر خیابانی، برگزاری مسابقه، تهیه کلیپ مصاحبه دانشجویی و کلیپی با محتوای فناوری‌های پیشرفته که همه باید با زمینه آینده شغل در دستور کار قرار گیرد و با توجه به دغدغه گروه آینده‌پژوهی دانشگاه اصفهان در زمینه کارآفرینی مطلوب این بود که تعدادی از شرکت‌های نوپای اصفهانی (استارت‌آپ‌ها) در حاشیه همایش حضور داشته باشند. تقسیم کارها صورت گرفت؛ طراحی مسابقه‌ای با موضوع آینده شغل و مرتبط با آینده‌پژوهی به خانم شیدا طایفه هاشمی سپرده شد.

مسئولیت تولید سؤالات مصاحبه دانشجویی و گرفتن مصاحبه به عهده خانم زهرا حیدری قرار گرفت و آقای شهریار قلی‌پور مسئول ساخت کلیپی با محتوای فناوری‌های پیشرفته و تدوین مصاحبه و طراحی پوستر همایش شد. دکتر محسن طاهری، مدیرگروه هم به‌عنوان دبیر اجرایی همایش، رهبری فکری و اجرایی تیم را با اخد مجوزها پی‌گرفت. از همه این‌ها مهم‌تر و چالش برانگیزتر بودجه برگزاری همایش بود؛ ابتدا همه از برگزاری چنین همایشی استقبال کردند و مجوزها داده شد؛ که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها!

قوانین آینده پژوهی
حمایت معنوی و مادی

روز جهانی آینده

به‌ منظور ایجاد دغدغه برای آن دسته از ارگان‌های دولتی که به‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم مرتبط با حیطه کسب و کار بودند، در قالب جلب حمایت معنوی و مادی اقدام به دعوت از این ارگان‌ها برای همکاری شد، که نتیجه‌ای جز حمایت معنوی برخی از این ارگان‌ها در بر نداشت. البته اگر همایش برای برخی نان نداشته باشد برای برخی دیگر به بهانه حمایت معنوی، آب و بیلان کاری دارد و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

آینده پژوهی و قوانین دیتور
مصاحبه دانشجویی

روش های آینده پژوهی

گرفتن مصاحبه از دانشجویان دانشگاه اصفهان در مورد آینده شغل، جزء اولین اقدامات در راستای برگزاری همایش بود. دانشجویان مقاطع مختلف با رشته‌های متفاوت که با صرف زمان از طرف تیم مصاحبه‌کننده، قانع می‌شدند جلوی دوربین قرار بگیرند، به سؤال‌هایی پاسخ می‌دادند مانند این‌که آیا فکر می‌کنند شغلی بیرون از دانشگاه در انتظارشان هست یا نه و آیا به دنبال پیدا کردن شغل هستند یا ایجاد آن و … (از اینجا مصاحبه را ببینید) در مجموع بیش از ۲۰ نفر از دانشجویان حاضر به مصاحبه شدند و هر کدام به ۷ الی ۸ سؤال پاسخ دادند و کل فرایند تولید خام مصاحبه‌ها ۵ روز طول کشید.

نکته جالب توجه اکراه دانشجویان پسر در بعضی از دانشکده‌ها از انجام مصاحبه بود، برخلاف خانم‌ها که به‌ آسانی در مقابل دوربین قرار می‌گرفتند. اما اندر مصائب امکانات ابتدایی برای گرفتن مصاحبه با موبایل قرضی، همین بس که کیفیت پایین صداهای ضبط شده خود داستانی شده بود؛ از گرفتن میکروفون از دانشگاه، خرید میکروفون‌ مخصوص مصاحبه و پس‌دادن آن به‌علت خرابی و سرگردانی در خیابان طالقانی و … تا در نهایت قرض گرفتن رکودر صدا از دوستان و استفاده از نرم‌افزارهای خاص. هر کدام از این‌ها اکنون به ظاهر واژه‌‌ایست ساده که فکر و اقدام برای آن‌ها ساعت‌ها به‌طول انجامید.

روز جهانی آینده در دانشگاه اصفهان 2

روز جهانی آینده در دانشگاه اصفهان 3

 
دعوت از سخنران‌ها و کارآفرینان

تصاویر آینده و آینده پژوهی

پس از تصمیم گروه برای دعوت از سخنران‌ها، دکتر محسن طاهری دمنه مدیر گروه آینده‌پژوهی دانشگاه اصفهان، مهندس وحید وحیدی مطلق؛ دبیر کل فدراسیون جهانی آینده‌پژوهی، مهندس محمدمهدی حیدری؛ کارآفرین در حوزه تکنولوژی‎‌های پیشرفته (واقعیت مجازی)، مهندس محسن کریمیان؛ کارآفرین نمونه در حوزه کشاورزی شهری و آقای یاسر معین‌الدینی؛ کارآفرین و مربی ایجاد و توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان به عنوان سخنرانان همایش دعوت شدند. پس از آن طراحی پوستر همایش در دستور کار قرار گرفت.

سخن گفتن از آینده شغل سهم آینده‌پژوهان پنل سخنرانی، یعنی دکتر محسن طاهری و مهندس وحیدی مطلق و بیان تجربیات، بیم‌ها، امیدها و شکست و پیروزی‌های عرصه کارآفرینی ناظر به وضعیت کنونی، سهم سه کارآفرین موفق شد. نکته مهم در دعوت از سخنرانان، جوان‌ بودن آن‌ها بود؛ چرا که قائل به این بودیم و هستیم که آینده از آن همه است و بیشتر سهم جوانان، مقوله‌ای که توسط برخی مسئولین قابل هضم نیست.

روز جهانی آینده در دانشگاه اصفهان 5

روز جهانی آینده
مسابقه خنده‌دارترین شغل آینده

جایگاه آینده پژوهی در تحصیلات تکمیلی

ایده اصلی این مسابقه توسط خانم هاشمی بر اساس قانون دوم آینده پژوهی جیم دیتور ارائه شد و نحوه برگزاری مسابقه موضوعی بود که تا چند هفته قبل از برگزاری همایش محل مناقشه تیم بود و در نهایت قرار شد که پس از طراحی پوستر مسابقه، به‌صورت مجازی و قبل از همایش از سوم تا دهم اسفندماه برگزار شود. پس از اتمام این فرصت تیم داوری به سرپرستی خانم هاشمی ایده‌های برتر را از بین حدود ۱۵۰ ایده انتخاب کردند و در روز همایش برندگان اعلام شدند. (نتایج مسابقه خنده دارترین شغل آینده)

آینده پژوهی و آینده پژوه
استارت‌آپ‌ها

 

به باور ما حقیقت شرایط شغل در کشور با خروجی‌های دانشگاه تناسبی ندارد و یکی از راه‌هایی که اکنون برای نجات «آینده اشتغال» وجود دارد، ترویج و توسعه راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا یا استارت‌آپ‌ها هستند. به همین دلیل با همکاری دوستان کارآفرین و دلسوز، لیستی از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های کارآفرین و دانش‌بنیان اصفهان تهیه و با آن‌ها جهت شرکت در همایش مذاکره شد تا در کنار همایش به معرفی خود بپردازند. هدف این بود که فضای تضارب آرا، مشاوره و شبکه‌سازی میان شرکت‌کنندگان در همایش و استارت‌آپ‌ها ایجاد شود.

روز جهانی آینده در دانشگاه اصفهان 6

روز جهانی آینده
کلیپ‌ها

آینده پژوهی

ساخت کلیپ فناوری با مرور حدود ۱۰۰ فیلم در حوزه تکنولوژی، آینده و … انجام گرفت. تدوین کلیپ با انتخاب ثانیه‌هایی از فیلم‌ها انجام شد. وقتی کلیپ ساخته شد خودمان هم به کارمان افتخار کردیم. دیدیم، بریدیم و در کنار هم قرار دادیم تا سناریویی که در ذهنمان بود، شکل بگیرد. تا بگوییم سهم فناوری در شغل چیست، تا بگوییم چطور شغل و شاغلی در طول زمان دست خوش تغییرات بنیادین شده‌اند و آینده احتمالاً چگونه خواهد بود (کلیپ فناوری را از اینجا ببینید).

برنامه ریزی آینده پژوهانه

خرید!

 

یکی از دغدغه‌های برگزاری یک همایش پذیرش و پذیرایی است. پس از در نظرگرفتن ملاحظات مالی و بحث‌های بسیار بر سر چیستی آن، بر آن شدیم که اقلام مورد نیاز همایش را خودمان تهیه کنیم. خرید آن هم برای ۸۰۰ نفر با سلسله مباحثی از انتخاب تا خریدن، حمل و نقل، جنس تقلبی، گران‌فروشی، ارجاع جنس خراب، فاکتور مُهردار، کارت بانکی استاد، مجوز ورود ماشین دانشجو به دانشگاه و هزار و یک مسئله بزرگ و کوچکی روبه رو بود که هیچ وقت به چشم نمی‌آیند.

و زمانی که ایده‌آل‌گرایی به حد اعلای خود برسد، برای گل‌آرایی در روز همایش، باید سری هم به بازار گل و گیاه زد تا هزینه‌ها اندکی کمتر شود و دست به کار گل‌آرایی شد.

روز جهانی آینده در دانشگاه اصفهان 7

روز جهانی آینده در دانشگاه اصفهان 8

آینده پژوهی
غیرمنتظره‌ها و متفرقه‌ها

گروه آینده پژوهی

برای برگزارکنندگان یک همایش شگفتی‌سازی بالاتر از این نیست که بیماری سراغ یکی از سخنرانان کلیدی بیاید و گسستی در همایش ایجاد شود. این خطر از بیخ گوش‌مان گذشت. البته وقایع غیرمنتظره و خوشحال‌کننده هم بود مثل ارسال پیام رئیس فدراسیون جهانی آینده‌پژوهی، اریک اُورلند (Erik F. ØVERLAND) برای مراسم گرامی‌داشت روز جهانی آینده که با زیرنویس فارسی در همایش پخش شد (از اینجا پیام را بشنوید).

آینده نگاری راهبردی

روز همایش

آینده پژوهی

بالاخره روز دوازدهم فرا رسید و ما از صبح ساعت ۷ در گروه شروع به انجام کارها کردیم. دوستان‌مان در تیم اجرایی روز همایش همدلانه به یاری‌مان شتافتند و سنگ تمام گذاشتند. همه از صبح در تالار پیامبر اعظم (ص) حاضر بودند. عزیزان مسئول پذیرش، مسئولین پذیرش استارت‌آپ‌ها، مسئولین پذیرایی، رابطین محترم، مسئولین فنی و … یک تیم هم دل که با هم توانستند برای رسالت پیامبر اعظم یک روز به یاد ماندنی را بسازند.

بیش از ۲۰ نفر از دانشجویان دکتر طاهری و دوستانِ دانشجویانشان در این روز مهم در کنار هم بودند تا به بهترین نحو همایش برگزار شود. همه چیز عالی بود. و برای گروه آینده پژوهی و دانشگاه اصفهان یک روز بیاد ماندنی رقم خورد. سالن مملو از جمعیت مشتاق و معرفی بی عیب و نقصی که از آینده پژوهی انجام شد ذهن‌های زیادی را درگیر این ماجرا ساخت. حالا ما قسمتی از رسالت اجتماعی‌مان را انجام داده بودیم. فارغ از هیاهوی سیاسی، بدون اینکه بخواهیم پیرمردهای فرتوت حوزه سیاست را دعوت کرده باشیم تا با هزار اکراه بیایند و کسانی که عمری اشتباه کرده‌اند از بهتر شدن آینده بگویند، به جوانانی میدان دادیم که مالکان اصلی آینده‌اند.

مراسم گرامی‌داشت روز جهانی آینده در دانشگاه اصفهان بخش VIP نداشت، سخنران سیاسی هم نداشت، قهرمان هم نداشت، چیزی که بود یک اجتماع بزرگ از کارآفرینان، دانشجویان و اساتید فرهیخته‌ای بود که ولع ساخت آینده‌ای بهتر را دارند.

 

آلبوم عکس‌های مراسم گرامی‌داشت روز جهانی آینده:

برنامه ریزی استراتژیک

روز جهانی آینده در دانشگاه اصفهان 9

روز جهانی آینده در دانشگاه اصفهان 10

روز جهانی آینده در دانشگاه اصفهان 11

روز جهانی آینده در دانشگاه اصفهان 12

روز جهانی آینده در دانشگاه اصفهان 13

روز جهانی آینده در دانشگاه اصفهان 14

روز جهانی آینده در دانشگاه اصفهان 15روز جهانی آینده در دانشگاه اصفهان 16

روز جهانی آینده در دانشگاه اصفهان 17

روز جهانی آینده در دانشگاه اصفهان 18

روز جهانی آینده در دانشگاه اصفهان 19

روز جهانی آینده در دانشگاه اصفهان 20

زنده باد آینده…

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *