امروز۳۱ فروردین ۱۴۰۳
کارگاه آینده پژوهی در شرکت گاز استان مازندران

کارگاه آینده پژوهی در شرکت گاز استان مازندران

گزارشی از کارگاه آینده پژوهی در شرکت گاز استان مازندران

پانزدهم اسفندماه، کارگاه یک روزه آینده پژوهی در شرکت گاز استان مازندران برگزار شد. کارگاهی پر حرارت، پر از پرسش و البته رضایت‌بخش. طبق برنامه‌ریزی و خواست من، کارگاه در دو بخش مجزا و در دو سالن مجزا برگزار شد. قسمت اول کارگاه بیشتر بر روی مباحث تئوریک و جایگاه آینده‌پژوهی در برنامه‌ریزی متمرکز بود و در قسمت دوم کارگاه به صورت مشارکتی و با استفاده از روش‌های آینده پژوهی به حل مسئله‌ای از قبل مشخص شده پرداخته شد. تصاویر آینده در آینده پژوهی

کارگاه آینده پژوهی

کارگاه آینده پژوهی؛ بخش اول وادی نظریات و جایگاه آینده پژوهی در برنامه ریزی
کارگاه آینده پژوهی  و آینده نگاری

حُسن کارگاه این بود که در جمع مدیران ارشد شرکت برگزار شد و از این منظر کسانی شنیدند و حرف زدند که با دغدغه‌های تصمیم‌گیری در سازمان‌های بزرگ آشنایی کامل داشته و چگونه بودن آینده برایشان مهم بود.

کارگاه آینده پژوهی

روش های آینده پژوهی

کارگاه بعد از استراحتی کوتاه بعد از ظهر پی‌گیری شد. این بار بر اساس همه گفته‌ها در جلسه قبل از ظهر و با معرفی مرحله به مرحله روش‌های آینده پژوهی در قالب یک روند منسجم، بر روی یک مسئله مهم در سازمان کار شد.

کارگاه آینده پژوهی

کارگاه آینده پژوهی؛ بخش دوم روش‌ها و اثبات ادعاهای آینده پژوهی در میدان عمل
جایگاه آینده پزوهی در برنامه ریزی

کارگاه‌های آینده پژوهی این جذابیت را دارند که ۸ ساعت وقت مدیران ارشد پر مشغله را در اوج کارهای اسفندماه به خود اختصاص دهند. هر چند در سازمانی بودم که مشخصاً مدیران اهل پژوهشی داشت که مصر بودند تا این کارگاه برای آن‌ها خروجی قابل قبولی داشته باشد. خروجی که خوش‌بختانه در نهایت با مشارکت خود آن‌ها به سناریوهای قابل توجهی رسید.

کارگاه آینده پژوهی در شرکت گاز استان مازندران همان‌طور که مایل بودم تمام شد و جا دارد که از مشارکت خوب و مهمان‌نوازی مدیران شرکت تشکر کنم.

ساعت ۱۲ شب به سمت تهران حرکت کردم در حالی‌که آسمان سخاوتمندانه بر زمین می‌بارید. در راه، به بخشندگی مام طبیعت فکر می‎کردم و این‌که چطور می‌توانیم سهمی از این همه زیبایی کشورمان را برای آیندگان حفظ کنیم. خیلی از مادرها و پدرها، مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها، عکسی از نوه‌های کوچکشان را پس‌زمینه موبایل‌های خود دارند. دفعه بعد که به این عکس‌ها نگاه کردیم باید خیلی جدی از خودمان بپرسیم که آیا سهم این فرشته‌ها از همه نعمت‌هایی که ما داریم حریصانه استفاده می‌کنیم، محفوظ است؟

کارگاه‌های آینده پژوهی هر جا و در هر سطحی چه آشکارا و چه ضمنی یک تلاش روشنفکرانه برای حفاظت حداکثری از آینده است. حداقل این وظیفه‌ای است که من برای خودم تعریف کرده و سعی دارم بدان پای‌بند باشم، تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

آینده پژوهی چیست؟

برای ثبت در خواست برگزاری کارگاه آینده پژوهی در سازمانخود از طریق لینک زیر اقدام نمایید:

ثبت درخواست برگزاری کارگاه آینده پژوهی

 

گزارش‌هایی از برخی کارگاه‌های آینده پژوهی را می‌توانید از لینک‌های زیر بخوانید:

کارگاه آینده پژوهی در استانداری
کارگاه آینده پژوهی در شهرداری
کارگاه آینده پژوهی در آموزش و پرورش
کارگاه آینده پژوهی در دانشگاه
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *