امروز۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کارشناسی ارشد آینده پژوهی

دوستان بسیاری در این چند سالی که وب سایت یادداشت های یک آینده پژوه فعالیت دارد با بنده مکاتبه می‌کنند و علاقه مند هستند که در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، آینده پژوهی را انتخاب کنند. یکی از خواسته‌های این عزیزان آشنایی با منابع کنکور است. در پاسخ به این پرسش من از دانشجویان کارشناسی ارشد آینده پژوهی دانشگاه اصفهان خواستم تا تجربیات خودشان را از قبولی در کنکور با شما به اشتراک بگذارند. آنچه در ادامه آمده است تجربه این سه دانشجوی خوب و کوشای من در دانشگاه اصفهان است. آینده پژوهی در تحصیلات عالی

کارشناسی ارشد آینده پژوهی از زبان شیدا

آینده پژوهی

راهی که به ارشد آینده پژوهی ختم شد!

کنکور آینده پژوهی اول و آخر ماجرا نیست، عمده سختی‌ها بعد از گذشتن از خان اول کنکور تازه شروع می‌شود. این رشته پیش نیاز مهمی دارد که در کنکور کارشناسی ارشد هم دارای ضریب بالاتری است و به‌نظر می‌رسد مهمترین درسی است که برای ورود به این رشته بهتر است از آن شروع کنید، چرا که اگر آن را سخت بپندارید در بدو ورود متوجه خواهید شد که از هر کنکوری سخت‌تر می‌نماید و هر شب و روز در این رشته با آن سروکار داری، رشته جدید است و متکی بر چهار اصلِ ارتباطات، همکاری، خلاقیت و تفکر انتقادی، پس توجه به رکن اول آن پیش از کنکور هم مهم می‌نماید. بله مهمترین درس زبان انگلیسی است. کتاب‌های ۵۰۴ واژه می‌تواند شروع خوبی باشد. برای من به‌شخصه استفاده از تجربه‌ی مطالعات پراکنده در زبان و خواندن کتاب‌های گرامر و نمونه سؤالات کنکورهای آزمایشی مؤسسات مختلف و حتی سری کتاب‌های کمبریج بسیار کمک کننده بود.

آینده پژوهی چیست؟

علاوه بر این، برای کنکور کارشناسی ارشد آینده پژوهی درس ریاضی هم باید خوانده شود که شاید بعداً زیاد به کارتان نیاید، اما به هرحال برای قبول شدن در کنکور یکی از آیتم‌هایی است که باید به آن پرداخته شود و کتاب‌های ریاضی عمومی جلد ۱و۲ مسعود آقاسی انتشارات نگاه دانش بنظر کافی می‌رسد.

اصول مدیریت دکتر رضائیان هم جزء منابع همیشه معروف این درس بوده است و به راحتی می‌توانید قسمت‌هایی از آن و یا خلاصه آن را از اینترنت دانلود کنید. اما از نمونه سؤالات کنکورهای آزمایشی غافل نشوید! از آنجایی که این رشته در کنکور ارشد به اشتباه در زیر مجموعه‌ی مهندسی صنایع قرار گرفته است، دروس آمار و تحقیق‌ در عملیات هم هر دو دارای ضریب ۱ هستند و کتاب دکتر ایوزیان (آمار) و زاهدی سرشت (تحقیق در عملیات) بهترین منابع موجود این دروس‌ می‌باشند.

سخن آخر اینکه جمع آوری تعداد زیادی مطالب شاید دلگرمی و قوت قلبی برای خواندن کنکور باشد، اما گاهی بیشتر از آنکه مفید واقع شود، سردرگمی به همراه خواهد داشت. لحظه‌ای به این فکر کنید که می‌توان جور دیگر هم دید و خودتان را برای یک رشته‌ی جذاب با تمام شگفتی‌هایش آماده کنید! موفق باشید.

آینده پژوهی و تحصیلات تکمیلی

کارشناسی ارشد آینده پژوهی از زبان زهرا

آینده پژوهی و آینده نگاری

دوستان عزیز اول باید بگویم که برای ورود به این رشته یک جفت کفش آهنین، انگیزه قوی و تلاش بی‌نهایت و فراموش کردن ناامیدی لازمه.

نکته بعدی که باید بهش توجه کرد اینه که چه برای کنکور کارشناسی ارشد و چه برای بعد از قبولی انشالله زبان انگلیسی‌تون رو باید تقویت کنید، در غیر اینصورت شاید متحمل رنج فراوانی شوید و یا … .

همونطور که میدونید، برای اینکه ارشد این رشته رو بخونید باید کنکور مجموعه صنایع رو بدید. (متأسفانه، دلیل تأسفم هم این هست که واقعاً آینده پژوهی هیچ ربطی به صنایع نداره و کنکورش برای بچه‌های رشته علوم انسانی کمی سخت میشه). به هر حال به عنوان آینده پژوهان بالقوه ضمن داشتن امید، واقعیت‌ها رو هم باید دید.

خوب بریم سر اصل مطلب یعنی منابع و سر فصل‌‌ها.

آینده پژوهی
عناوین دروس:
  • زبان عمومی
  • ریاضی عمومی ۱ و ۲ رشته مهندسی: کتاب‌های تست پوران پژوهش، کتاب‌های تست و نکته مسعود آقاسی و برای کسانی که میخوان درس ریاضی ۲ رو یاد بگیرن کتاب ریاضی ۲ تألیف خودم و همکارم (زهرا حیدری دارانی ـ نرگس شیخی).
  • آمار مهندسی
  • تحقیق در عملیات ۱ و ۲: کتاب بازارا، کتاب‌های تست و نکته مازیار زاهدی سرشت.
  • اصول مدیریت و تئوری سازمان: کتاب های دکتر الوانی، رضائیان، مقیمی و تست‌های سال‌های قبل. (از کتاب‌های این بزرگواران خلاصه‌هایی در اینترنت هست و می‌تونید اون‌ها رو بجای خود کتاب‌ها بخونید.)

دوستان توجه کنید که فقط تست‌های کنکور ده سال گذشته رو بزنید و سراغ تست‌های تألیفی به هیچ وجه نرید.

گرایش آینده پژوهی

کارشناسی ارشد آینده پژوهی از زبان شهریار

منابع آینده پژوهی

من به‌ شخصه با تمرکز بر زبان انگلیسی نتیجه خوبی کسب کردم. زبان در قبولی آینده‌پژوهی تأثیر به‌سزایی دارد. منبعی که پیشنهاد می‌کنم کتاب فوق العاده‌ای به نام زیر ذره‌بین از انتشارات نگاه دانش است. این کتاب ۳ جلد دارد و تمرکز من بیشتر روی جلد زبان‌عمومی یعنی لغات بود و البته در کنکور صنایع خواندن جلد۳ (زبان تخصصی) نیز مهم است. کتاب لغات شامل ۲۵۰۰ لغت است و تمامی لغات ۵۰۴ را در بر می‌گیرد و مرجعی کامل محسوب می‌شود. این کتاب کلمات مترادف و مثال‌های فارسی در قالب جملات و همچنین اصولی که بر مبنای آن کلمات انگلیسی ساخته شده‌اند را آموزش می‌دهد و این بسیار مفید است. شما نه تنها با خواندن آن در کنکور موفق می‌شوید بلکه دایره لغات انگلیسی خود را بسیار گسترش می‌دهید.

درس دیگری که خواندنش راحت‌تر است اصول مدیریت و تئوری سازمان است که صرفاً حفظی می‌باشد. کتاب مرجع مناسب برای این درس، کتابی به همین نام توسط حسین جلیلیان از انتشارات نگاه دانش است. کسانی که می‌توانند در ریاضی نمره کسب کنند هم باید ریاضی ۱ و ۲ را در نظر بگیرند. همچنین آمار و تحقیق در عملیات هم از درس‌هایی است که در آینده‌پژوهی ضریب دارند.

مهندسی آینده پژوهی

نوشته مرتبط: کارشناسی ارشد آینده پژوهی؟!

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *