امروز۳۱ فروردین ۱۴۰۳
واژه نامه آینده پژوهی

واژه نامه آینده پژوهی

واژه نامه آینده پژوهی عنوان غریبی است. واژه نامه‌ها با گذشته سر و کار دارند و حالا یک واژه نامه، سری به آینده زده است. شما چه فکر می‌کنید؟ چه انتظاری از یک لغت‌نامه یا دیکشنری آینده دارید؟

همه می‌دانیم که منظور از واژه‌نامه، دیکشنری، لغت‌نامه و یا هر عنوانی که با آن، این پدیده را می‌شناسیم، چیست. یک مجموعه به شکل کتاب، لوح فشرده یا هر شکل دیگر که از لغات، اصطلاحات، مفاهیم و البته توضیحات صریح از آن‌ها پر است، که گاه در نسخه‌های پیشرفته‌تر به منظور درک بهتر این مفاهیم از تصاویر، اصوات یا هر وسیله آموزشی دیگر نیز استفاده شده است. اما وقتی صحبت از واژه‌نامه‌های تخصصی می‌شود منظور، یک گردآوری کامل از تمام مفاهیمی است که هر خواننده در متون تخصصی آن حوزه خواهد یافت.

در همه حوزه‌های فکری، علمی و کاربردی، کم و بیش یک و یا چندین واژه‌نامه تخصصی وجود دارد، که این مسئله کاملا به ماهیت آن حوزه و قدمت آن بر می‌گردد. برای مثال در پزشکی تعداد لغت نامه‌هایی که توسط افراد و ناشران مختلف به چاپ رسیده‌اند از تعداد انگشتان دست بیشتر است. در وب سایت آمازون نزدیک به ۲۲ هزار واژه‌نامه وجود دارد. از واژه‌نامه غذاها و آشپزی و خیاطی گرفته تا واژه‌نامه‌های عجیب و غریب باستانی.

واژه نامه آینده پژوهی

اما وقتی صحبت از واژه نامه آینده می‌شود، دقیقا از چه چیزی صحبت می‌کنیم؟ خانم «Faith Popcorn» (لطفا از نام و نام فامیلی تعجب نکنید)، با همراهی آقای «Adam Hanft» واژه‌نامه آینده را تحت عنوان کلی “Dictionary of the future” در سال ۲۰۰۱ به چاپ رسانیدند. خانم پاپکورن آینده‌پژوه، نویسنده، مشاور و مدیر عامل موسسه «BrainReserve» است که بیش‌ترین مطالعه و فعالیت‌هایش در حیطه آینده‌نگاری سازمانی است. از او به عنوان پیش‌روترین متخصص روندها در آمریکا یاد می‌شود. آقای هانفت نیز یک استراتژیست در حوزه برند است که به کار تحلیل روند در زمینه‌های فرهنگی و کسب و کار نیز می‌پردازد.

واژه نامه آینده؛ لغاتی برای تصاویر آینده، روندها و مسائل نوظهور

واژه نامه آینده پژوهی

با کلیک روی عکس بالا، به وب سایت آمازون هدایت می‌شوید تا اطلاعات جزئی‌تری از کتاب را مشاهده کنید. اما در توضیح این دیکشنری باید نکاتی را گوشزد کنم. این کتاب شبیه به واژه‌نامه‌های معمول نیست که برای مثال در آن بتوان به دنبال معنای دقیقی از یک واژه متداول در تخصص خود باشیم. این کتاب در مورد واژه‌های آینده است. بنابراین برخلاف واژه‌نامه‌های معمول که در آنها واژگانی توضیح داده شده اند که مصطلح و مورد استفاده هستند، در این دیکشنری، با واژگان آینده مواجه خواهیم شد. با واژگانی از جنس (not yet)‌ و (almost there).

بنابراین اگر به دنبال معنایی برای اصطلاحات رشته آینده‌پژوهی مانند آینده‌نگاری، سناریونویسی یا چیزهایی اینچنینی هستید، این کتاب به شما کمک نمی کند. اما شما با لغات جدیدی مانند لغت زیر مواجه خواهید شد:

Everywood – as it becomes easier and more inexpensive to create your own digital movies, and distribute them on the Internet, everyone can have access to the power of Hollywood to create an alternative world: hence Everywood. See also microcinema

تمامی واژه‌های آمده در این کتاب، در ۳۵ حوزه کلی دسته‌بندی شده‌اند. برای هر واژه توضیحاتی ارائه شده است که کم و بیش یک فضای بدیل از آینده را نشان می‌دهد. بنابراین خواندن این دیکشنری، به آینده‌پژوهان و همه کسانی که به آینده علاقه دارند، توصیه می‌شود. واژه‌نامه آینده به شما کمک می‌کند تا با روندها و مسائل نوظهور روبه رو شوید. همان‌طور که نویسندگان هم در ابتدای کتاب توضیح داده‌اند، این یک کتاب برای خواندن است نه یک کتاب برای اینکه به‌آن مراجعه کرده و در آن معنای یک واژه خاص را پیدا کنید.

شما با واژه‌نامه‌ ای متفاوت روبرو هستید. واژه نامه ای برای سفر به آینده. 

آینده پژوهی

اگر به این واژه نامه نیاز دارید از اینجا درخواست خود را ثبت کنید. 

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *