امروز۱۰ فروردین ۱۴۰۳
فلسفه علم

فلسفه علم، قدم اول

فلسفه علم، قدم اول؛  نام کتابی است با عنوان اصلی (Introducing Philosophy of Science: A Graphic Guide) نوشته ضیاء الدین سردار که بورین وان لو آن را تصویرگری کرده و در سال ۲۰۱۱ به چاپ رسیده است. این کتاب در ایران توسط آقای ابراهیم اسکافی ترجمه شده است.

کتاب آینده پژوهی

خواندن فلسفه علم و تاریخ علم که ذیل عنوان کلی مطالعات علم قرار می‌گیرند، از چندین جهت می‌تواند ضرورتی برای آینده‌پژوهان باشد.

اول مسئله شاید آشنایی با روندهای حاکم بر علم باشد. پارادایم‌ها، نقاط عطف، پیشران‌ها و همه مواردی که نهایتاً ذهن پرسش‌گر را به سوالاتِ چه خواهد شد؟ می رساند.

دوم، مسئله‌ای که سردار آن را در کتاب فوق‌الذکر به طرز زیرکانه ای بیان کرده است، بار مسائل ارزشی و اخلاق در علم است که شما را هر چقدر هم که طرفدار علم باشید، وا می دارد تا لحظاتی مکث کرده و در مورد ماهیت علم تأمل کنید. مثال‌هایی که در کتاب آمده در کنار تصویرگری زیبا، کتاب را خواندنی می کند.

آینده پژوهی

کتابی دیگر از ضیاء‌الدین سردار: آینده تمام آنچه اهمیت دارد

 

ضیاءالدین سردار

دو کتاب “فلسفه علم” و “آینده تمام آنچه اهمیت دارد” از ضیاءالدین سردار

کتاب فلسفه علم، قدم اول ؛ اثر ضیاءالدین سردار

با خواندن کتاب با مفاهیمی مانند عینیت مطلق، نظریات فلاسفه علم، علم متعارف و علم انقلابی، نقد فمینیستی، نقد پسا استعماری، معرفت شناسی اجتماعی، علم پسامتعارف و بسیاری مفاهیم دیگر به اختصار آشنا خواهید شد.

خواندن این کتاب ۱۷۵صفحه ای می‌تواند شما را با فضای فکری کلی حاکم بر مسائل مطرح در فلسفه علم، آشنا سازد.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. مصطفی ناصحی پاسخ

    سلام محسن جان؛
    مطلب خوبی بود. استفاده کردیم.
    در کنار این کتاب، مطالعه «چیستی علم» نوشته چالمرز رو توصیه می‌کنم. این کتاب شاید بیانی جدی‌تر نسبت به نوشته سردار داشته باشه. ضمن اینکه دیدگاهش انتقادی و نسبتاً بی‌طرفه.
    همچنین، برای آشنایی با تاریخ فلسفه -به طور عمیق‌تر و شخص محور- کتاب‌های «فلاسفه بزرگ» و «مردان اندیشه» هردو نوشته برایان مگی رو توصیه میکنم. در این دو کتاب آقای مگی با افرادی که متخصص در شناخت فیلسوفان بزرگ هستند مصاحبه کرده و نقاط کلیدی تفکر هر فیلسوف رو برجسته کرده.

    منتظر بقیه نوشته‌هات هستم.

    1. محسن طاهری نویسنده پاسخ

      آقای ناصحی عزیز
      سپاسگزارم بابت نظر به جای شما
      من هم با شما هم عقیده هستم و این کتاب را به عنوان مدخل ورود به بحث و من باب مقدمه معرفی کرده ام.
      پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *