امروز۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
پانسمان-هوشمند

پانسمان هوشمند، نقطه عطفی در بهبود زخم‌ها

در یک مطالعه جدید، محققان مؤسسه فناوری رویال ملبورن (RMIT) در استرالیا یک پانسمان هوشمند مجهز به حسگر ساخته‌اند که می‌تواند به بهبود زخم کمک کند و در صورت عدم بهبودی کامل زخم به بیمار هشدار دهد.

این پانسمان‌های ضد میکروبی همه کاره مجهز به سنسورهای فلورسنت هستند که در صورت بروز عفونت زیر نور ماورای بنفش به خوبی می‌درخشند و می‌توانند برای نظارت بر روند بهبود زخم استفاده شوند. پانسمان‌های هوشمند خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی هیدروکسید منیزیم را افزایش می‌دهند. هزینه ساخت این پانسمان‌های هوشمند نسبت به پانسمان‌های معمولی کمتر است، اما در برابر باکتری‌ها و قارچ‌ها به همان اندازه پانسمان‌های معمولی مقاوم هستند و قدرت ضد میکروبی آن‌ها تا یک هفته دوام می‌آورد. آینده نگاری پزشکی

وای کان ترونگ[۱] سرپرست تیم تحقیقاتی می‌گوید: “توسعه پانسمان‌های ضد میکروبی مقرون به صرفه مجهز به حسگرهای داخلی پیشرفت چشمگیری را در مراقبت از زخم‌ها به دنبال دارد”. 

وی می‌افزاید: “در حال حاضر تنها راه بررسی روند بهبودی زخم‌ها، برداشتن پانسمان و تعویض مکرر آن است که بسیار دردناک و خطرناک است و به عوامل بیماری زا فرصت حمله می‌دهد، اما پانسمان هوشمند علاوه بر مبارزه با باکتری‌ها و کاهش التهاب در روند بهبود زخم‌ها، دارای حسگرهای درخشان برای ردیابی و کنترل عفونت است.”

وی اظهار داشت: “امیدواریم با تحقیقات بیشتر، پانسمان‌های چند منظوره بخشی از نسل جدید فناوری‌های ارزان قیمت مبتنی بر منیزیم شوند و برای مراقبت از زخم‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.

آینده پژوهی و آینده نگاری

آینده پژوهی پزشکی

هیدروکسید منیزیم

هیدروکسید منیزیم پیش از قرارگرفتن برروی نانو ورقه‌ها

آینده نگاری فناوری

پانسمان‌های نسل جدید

بازار جهانی پانسمان‌های پیشرفته در حال حاضر ۹٫۶ میلیارد دلار ارزش دارد و انتظار می‌رود باتوجه به نوآوری‌های تکنولوژیکی، افزایش تعداد جراحی‌ها و شیوع زخم‌های مزمن ناشی از بیماری‌هایی مانند دیابت، ارزش آن به ۹٫۹ میلیارد دلار برسد.

اگرچه منیزیم به عنوان یک ماده ضد میکروبی، ضد التهاب و بسیار سازگار با محیط زیست شناخته شده است، اما تحقیقات کاربردی چندانی پیرامون نحوه استفاده از آن در پانسمان انجام نشده است.

این اولین مطالعه به منظور توسعه نانوذرات هیدروکسید منیزیم است. محققان نانوالیافی ساخته‌اند که ۱۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ برابر نازکتر از موی انسان هستند. این ورقه‌ها به pH بدن واکنش نشان می‌دهند. این ویژگی، آن‌ها را به سنسورهای ایده آل جهت ردیابی بهبود زخم تبدیل می‌کند.

نانوالیاف‌ها در نور ماورای بنفش و در محیط‌های قلیایی به خوبی می‌درخشند و در محیط‌های اسیدی بی‌رنگ می‌شوند که نشان دهنده سطح pH است و مراحل بهبود زخم را مشخص می‌کند. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که نانوالیاف‌ها برای سلول‌های انسانی سمی نیستند و پاتوژن‌های مقاوم به دارو را از بین می‌برند.

[۱] Vi Khanh Truong

منبع: newsi.icu

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *