امروز۱۰ فروردین ۱۴۰۳
موج-سوم

موج سوم، چشم‌اندازهای یک کارآفرین از آینده

ما در آستانه‌‌ی یک تحول عظیم فناورانه هستیم که همه چیز از جمله خود انسانی ما را دگرگون خواهد کرد. نسخه‌‌هایی کاملاً متفاوت از هر آنچه تاکنون تجربه کرده‌‌ایم در راه است و آینده با عباراتی مانند زندگی ۳٫۰ (Life 3.0)، انقلاب صنعتی ۴٫۰ (Industry 4.0) و جامعه ۵٫۰ (Society 5.0) توصیف می‌‌شود. این اعدادِ پسوندی بی جهت به کار نمی‌‌روند، آنها هم نشان دهنده‌‌ی پیشرفت تکاملی و هم توصیف‌‌گر شرایطی کاملا جدید و انقلابی هستند که تمامی وجوه زندگی ما را دستخوش تحول خواهد کرد.

کتاب موج سوم نیز شرحی داستان گونه از یکی از همین تحولات است و به این مسئله می‌‌پردازد که چطور اینترنت در موج سوم خودش به یک جزء جدا نشدنی از هر چیزی تبدیل می‌‌شود تا اینترنت همه چیز (Internet of Everything) متولد شود. 

محتوای اصلی کتاب:

زیربنای اصلی این کتاب، کارآفرینی است و اگر بخواهم دقیق‌تر بگویم، باید عنوان کنم که بن‌مایه‌ی اصلی کتاب، «کارآفرینیِ فناورانه‌یِ آینده‌گرا» است.
نویسنده این کتاب یعنی استیو کیس یکی از نامدارترین کارآفرینانی است که موج اول اینترنت را طرح ریزی و بزرگترین کسب و کارهای زمانه‌‌ی خودشان را بر مبنای آن راه اندازی کردند. استیو که خالق موج اول است و در موج دوم زندگی کرده است، در این کتاب ضمن مرور تجربیاتش که برای کارآفرینان جوان بسیار آموزنده است، از آینده و پتانسیل‌‌های موج سوم اینترنت سخن می‌‌گوید. او در جایگاه کسی که در دهه‌ی هشتاد میلادی بر لبه‌ی انقلاب فناورانه قدم بر می‌داشت، به‌عنوان کار آفرینی که اینترنت را به بخشی از زندگی روزمره‌ی مردم تبدیل کرد و در مقام مدیر یکی از موفق‌ترین کسب و کارها در دهه‌ی نود میلادی، در این کتاب برای اینترنت سه موج را بر می‌شمارد. موج اول – که خود او از بزرگ‌ترین بنیان‌گذاران آن است – را عصری برای توسعه‌ی زیرساخت‌های فناوری اینترنت می‌داند. موج دوم را دوره‌ای برای رشد سریع اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌داند و در نهایت معتقد است ما در حال ورود به موج سوم این فناوری هستیم. دوره‌‌ای که اینترنت، قدرت واقعی‌ا‌ش را نشان خواهد داد. عصری که کارآفرینان به کمک اینترنت، بخش‌های اصلی زندگی اجتماعی مانند سلامت و آموزش را متحول خواهند کرد. عصر اینترنتی شدن همه چیز.  آینده پژوهی کارآفرینی
بخشی از این کتاب، تجربیات آموزنده‌ی نویسنده است که باید درسی برای همه کارآفرینان دیجیتال باشد. بخشی دیگر شامل بیانیه‌هایی انگیزه بخش برای قدم برداشتن در راه موفقیت‌ می‌باشد و قسمتی دیگر ره‌نگاشتی برای آینده است که توضیح می‌دهد در موج سوم چه کارآفرینانی و چگونه شرکت‌هایی موفق خواهند شد و برای پیشرو بودن در موج سوم چگونه باید با جامعه، مشتریان، رقبا و دولت کار کرد.

موج سوم

موج سوم، چشم‌اندازهای یک کارآفرین از آینده

این کتاب برای چه کسانی است؟

  • این کتاب، قبل از هرچیز برای کارآفرینانی است که یک لحظه از کاوش فرصت‌های آینده دست بر نمی‌دارند. اگر می‌خواهید ایده‌پردازی کنید یا استارت‌آپی داشته باشید، این کتاب به شما می‌گوید که کجاها شانس موفقیت شما بیشتر است و بهتر است چگونه عمل کنید.
  • این کتاب هم‌چنین برای مدیران شرکت‌‌هاست. تجربیات استیو کیس به‌عنوان کسی که از صفر شروع کرده و در نهایت به یکی از بزرگ‌ترین مدیران زمانه‌ی خودش تبدیل شده است، راهنمایی روشن برای مدیران شرکت‌‌هایی است که اصطلاحاً می‌خواهند دو سو توان باشند. هم از شرایط موجود و داشته‌‌هایشان بیشترین بهره را ببرند و هم سهمی از آینده داشته باشند.
  • در نهایت، این کتاب یک راهنما برای حاکمیت و به‌ویژه قوه‌ی مجریه است تا شرایط جدید را درک کرده، بر کاستی‌های تاریخی‌‌اش فائق آید و بتواند کشور را به سمت کشوری کارآفرین پیش ببرد.

 

نوشته مرتبط: آینده نگاری کارآفرینانه

آینده نگری و آینده پژوهی

نه به‌عنوان مترجم، بلکه به‌عنوان یک آینده‌پژوه که معتقد است اگر کشورمان ایران بخواهد توسعه پیدا کند، لاجرم باید کارآفرینی را درک کرده، به آن فکر کند و در عمل آن را پیاده نماید، خواندن این کتاب را توصیه می‌کنم.
این کتاب را به نوجوانان هدیه بدهید تا یاد بگیرند که از چه زمانی باید شروع کنند. این کتاب را به دوستان خوش‌فکر خود هدیه بدهید تا یاد بگیرند برای به بار نشستن ایده‌هایشان چه راهی پیشِ رو دارند. این کتاب را به کارآفرینان و فعالان حوزه‌ی استارت‌آپ هدیه بدهید تا آینده را بهتر تجسم کرده و کاری را که انجام می‌دهند بیشتر باور داشته باشند. این کتاب را به مدیران هدیه بدهید تا درک بهتری از آینده پیدا کرده و بدانند استراتژی چیست. این کتاب را به کسانی هدیه بدهید که ناامیدانه حسرت دیگران را می‌خورند تا بدانند راه چیست و مردان عمل چگونه آدم‌هایی هستند. این کتاب را به دولت‌مردان هدیه بدهید تا فکر کردنِ بلندمدت را یاد بگیرند و درک کنند که نقش حاکمیت و دولت در ساختن آینده چیست.

سخن آخر: اگر می‌‌خواهید یک کارآفرین با چشم اندازی روشن باشید، این کتاب یک راهنمای خوب برای کشف سرزمین‌‌های ناشناخته‌‌ی آینده است. به امید موفقیت برای ناخدایان کشتی‌‌های کارآفرینی

محسن طاهری

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *