امروز۳۱ فروردین ۱۴۰۳
دریچه‌ای به مطالعات آینده در حوزه علم و فناوری

دریچه‌ای به مطالعات آینده در حوزه علم و فناوری

«دریچه‌ای به مطالعات آینده در حوزه علم و فناوری» عنوان کارگاهی بود که دوم دی ماه سال ۱۳۹۶ در دانشگاه اصفهان با حضور اعضای محترم هیئت علمی این دانشگاه برگزار شد. سخن گفتن از علم و فناوری در میان فرهیختگان دانشگاهی شاید «زیره به کرمان بردن» باشد، اما بیان آخرین فناوری‌ها در چند ساعت به‌ صورت فشرده و از چند حوزه‌ مرتبط با رشته‌های حاضرین در جلسه خالی از لطف نیست؛ به‌خصوص اگر با رویکردی امیدبخش به آینده باشد و تلنگری باشد برای این‌ که باید تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاه به‌ گونه‌ای جدی در سمت و سوی آینده قرار گیرد. این همان است که آینده‌پژوهی و آینده‌پژوهان به‌دنبال آن هستند؛ «مسری شدن تفکر درباره آینده» و رواج «تفکر انتقادی» که بهتر است از دانشگاه آغاز شود. آینده پژوهی فناوری

کارگاه آینده پژوهی در دانشگاه اصفهان

آینده پژوهی در حوزه علم و فناوری

آینده نگاری فناوری

در این کارگاه پس از بیان خلاصه‌ای از دوره‌ها و روندهای فناوری از گذشته تا کنون، به‌ صورت خاص، اثرات آخرین فناوری‌ها بر چهار حوزه سلامت، قانون، اقتصاد و دانشگاه بررسی شد. همچنین «آینده سلامت»، «آینده قانون»، «آینده اقتصاد» و «آینده دانشگاه»، روندهای هریک از این حوزه‌ها و برخی سناریوهایی که در هر حوزه می‌تواند مطرح باشد، ارائه شد. طبیعی است که مناقشه‌برانگیزترین حوزه برای اساتید، «آینده دانشگاه» باشد که اتفاقاً با تمام شئون تکنولوژی و نوآفرینی گره خورده است. به‌ ویژه، زمانی که بحث به «آینده تدریس» و نگاه انتقادی به وضع موجود در این زمینه می‌رسد و داستان، زمانی به وضعیت تراژدیک نزدیک می‌شود که سخن از «مرگ دانشگاه» به میان می‌آید. اگر تفاوت نسل‌های آلفا و z با نسل‌ x و y و تطبیق دانشگاه با فناوری‌های روز نادیده گرفته شود، آیا دانشگاه باقی می‌ماند؟

بالاخره کارگاه، با پرسش و پاسخ و بیان نقد پایان یافت. پرسش‌ها و نقدهایی که نشان از به فکر فرو رفتن مخاطبین درباره آینده دانشگاه و بیم‌ها و امیدهای آن‌ها داشت و این یعنی نزدیک شدن به هدف آینده‌پژوهی.

در آخر چیزی که برای ما ماند، یک دنیا یادگیری، چند دنیا سؤال و عکسی یادگاری بود. یادگار بماند که ما ویروس‌های خطرناکی برای بیماری یأس اجتماعی هستیم که ناقل امیدیم.

گروه آینده پژوهی دانشگاه اصفهان

گروه آینده پژوهی دانشگاه اصفهان

از لینک زیر فایل ارائه قابل دانلود است.

جایگاه آینده پژوهی در تحصیلات عالی

دریچه‌ای به مطالعات آینده در حوزه علم و فناوری

آینده پژوهی و آینده نگاری

از طریق لینک زیر می‌توانید به مطالب تازه‌های علم و فناوری دسترسی داشته باشید و مطالعه نمایید:

کافه فناوری

اشتراک‌گذاری

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *