امروز۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تکینگی؛ پای اندیشه‌های ری کورزویل

ما در حال ورود به عصر جدیدی هستیم. من این را تکینگی می‌نامم، ادغام هوش انسانی و هوش ماشینی که چیزی برتر از خود خلق می‌کند. این جا لبه تیغ انقلاب، در سیاره ما است.

آینده پژوهی و تکینگی

تکینگی

آینده نگاری و تکینگی فناوری

ری کورزویل (Ray kurzweil) می‌گوید اگر قصد دارید مخترع خوبی باشید باید شناخت خوبی در مورد آینده داشته باشید. او می‌گوید: من شروع به کشیدن نقشه بعضی از روندهای تکنولوژیک، با استفاده از قانونی که آن را (تسریع برگشت‌ها) می‌خوانم، کردم. من این کار را با طرح ره نگاشت آن‌چه می‌توانست شبیه دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ باشد و به خوبی نیز جواب داد، در کتابی که در سال ۱۹۸۰ نوشتم، انجام دادم. حال آن محاسبات ریاضی را اصلاح کردم و شروع به بررسی آن‌چه که شبیه قرن ۲۱ خواهد بود، کردم. این به من اجازه می‌دهد که با تکنولوژی‌های قرن ۲۱ هم‌چنان ابداع‌گر بمانم، چرا که من فهمی از چگونگی تکنولوژی، اندازه تکنولوژی، ارتباطات و هوشمندی بشر در سال ۲۰۱۰ ،۲۰۲۰ و ۲۰۳۰ دارم.

کورزویل می‌گوید ما در ادغام هوش انسانی و هوش ماشینی به چالش بر می‌خوریم. یک واکنش این است که نخواهیم به انسان‌های تقویت شده تبدیل شویم و نخواهیم نانوروبات‌ها در بدنمان قرار گیرند. خیلی از مردم می‌گویند که می‌خواهیم انسان بیولوژیکی باقی بمانیم، اما تکینگی برای انسان‌هایی که می‌خواهند بیولوژیکی باقی بمانند چگونه خواهد بود؟ پاسخ این است که مردم در واقع به آن توجه نمی‌کنند، جز این که هوش ماشینی برایشان به منزله خدمت‌گزارانی برتر ظاهر شود.

یک مسئله که ناظران بدان توجه نمی‌کنند این است که سرعت تغییر، خود دچار شتاب شده است. سده‌های قبل مردم فکر نمی‌کردند که اصلاً دنیا در حال تغییر است. تکنولوژی در حال تغییر طبیعت اجتماع است، ۲۰ سال اخیر نمی‌تواند راهنمای خوبی برای ۲۰ سال بعد باشد. ما در حال دو برابر کردن نرخ تغییر پارادایم در طول هر دهه هستیم.

جایگاه تصاویر آینده در آینده پژوهی

ری کورزویل

ری کورزویل؛ مردی که باید دنبال کرد

آینده پژوهی فناوری

انقلاب بزرگ بعدی که زندگی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد فناوری‌های بیولوژیکی است، چرا که ما دانش بیولوژیکی را با پردازش اطلاعات ادغام کردیم. ما در مراحل اولیه از فهم فرایندهای زندگی و فرایندهای بیماری‌ها به کمک فهم ژنوم و چگونگی بروز آن در پروتئین، هستیم. ما از توانایی در تولید سلول‌های جدید دور نیستیم، برای مثال برای یک فرد ۵۳ ساله سلول‌های قلب یک انسان ۲۵ ساله تولید کنیم و قلب را بدون جراحی با انتقال این سلول‌ها از طریق تزریق به خون، تعویض کنیم.

محاسبات به صورت نمایی در حال رشد است. ما در حال دو برابر کردن قدرت محاسبات در هر ۱۲ ماه هستیم. ۱۵ تا ۲۰ سال بعد، شاهد کامپیوترهایی بر پایه مدل بیولوژیکی خواهیم بود. توسط بسیاری از ناظران پذیرفته شده است که در آینده قادر خواهیم بود توسط سخت‌افزارها هوش انسان را دست کاری کنیم که به نظر من این کار تا ۲۰ سال آینده انجام خواهد شد.

تکینگی فناورانه

تکینگی فناورانه

تکینگی در حال ظهور

تکینگی فناورانه

مردم اذعان می‌کنند که ما کامپیوترهای بسیار سریعی خواهیم داشت که با مغز انسان رقابت می‌کنند. ما واقعاً نمی‌دانیم که مغز ما چگونه کار می‌کند، اما دانش ما از نحوه کار کردن مغز هم به صورت نمایی در حال رشد است. یک سناریوی محتاطانه می‌گوید که ما تا ۳۰ سال آینده یا خیلی زودتر، به یک نقشه کامل از مغز انسان دست خواهیم یافت. ما قادر خواهیم بود هوش بیولوژیکی‌مان را از طریق ارتباطات درونی توسط هوش غیر بیولوژیکی تقویت کنیم، این یعنی تعبیه هوش غیر بیولوژیکی در بیلیون‌ها نقطه مختلف در مغزمان. ما قادر به تقویت الگوهای شناختی خود خواهیم بود تا سریع‌تر فکر کنیم و دانش را در مغزمان بارگذاری کنیم. اگر این روندها را دنبال کنیم، به نقطه‌ای می‌رسیم که یک گسستگی در تاریخ حیات انسان اتفاق می‌افتد، بعضی این را تکینگی می‌خوانند.

آن‌چه در مورد گونه بشر منحصر به فرد است، قابلیت ساخت مدل‌های انتزاعی و استفاده از آن‌ها برای فهم جهان است. این مدل‌ها با قرار‌گیری در تکنولوژی، بسیار قدرتمند شده‌اند و حال، ما می‌توانیم ذهن خود را فهم کنیم. قابلیت افزایش قدرت تمدن ما ویژگی منحصر به فرد گونه بشر است.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. سعید کریمی پاسخ

    آینده پژوهان ادعای بزرگی دارند که باید تمام تصاویر آینده دیده شود و حرف همه شنیده شود پس:

    روبروی اندیشه ها و اتوپیا ری کورزویل و امثالهم بنویسید islamic technology تکنولوژی های اسلامی البته نه از نوع ورژن حسن روحانی که قرآن بگذاریم در پراید بشه پراید اسلامی

    اولین ویژگی تکنولوژی های اسلامی انسان پایه است نه ابزار پایه
    مثال هایی از تکنولوژی اسلامی: شفا بیماران به اذن خدا، معجزات پیامبران، طی الارض و قص علی هذا

    البته باید از گیت وی (gateway) تقوا وارد شوید و میوه حیا(تکنولوژی بدون زحمت و تلاش به شما داده خواهد شد) بچینید.

    1. mehran پاسخ

      یک نفر رو نشون بدید که جلو چشم همگان طی العرض کنه تا دنیا به اعتقاداتش ایمان بیارن
      کسی نیست نه ؟!
      حالا چندین میلیون انسان رو ببینید که با علم کاری میکنند که مذهب حتی در تخیل هم به آن نمیرسد

      1. سیدفاضل قافله باشی پاسخ

        دوست عزیز دین ما ۱۴۰۰ سال جلوتر رو پیش بینی کرده (احادیث در مورد آخر الزمان رو بخونید) آقای کورزویل ۱۰۰ سال رو پیش بینی کرده اگر درست باشه و اگر کسی رو نبینید که طی الارض میکنه یعنی نیست؟ این منطق شماست؟

  2. حسین امین پاسخ

    وقتی ما در نقطه ای از کره زمین زندگی می کنیم که با فیلترینگ حتی اطلاعات علمی بدنبال ایحاد کانال و طیف تفکری خاص علمی هستیم ادعا بر کشف علوم قرآنی با این روند لاکپشتی توسطمحققان اسلامی و بالاخص ایرانی حجوی بیش نیست.
    من به پیش گویی که نه بلکه پیش انگیزه سازی بشر و جلب توجه به قابلیت های خداگونه بودنش که ناشی از اتصال مستقیم ذات کل مخلوقات عالم دیداری و غیز دیداری در وحدت و یگانگی با مرجع اصلی فلسفه وجودی مخلوقات قابل فهم است که متاسفانه در دهه حاضر ابزار آن را محدود ساخته اند. این که به فکر پیشگویی طی الارض با جسم مادی باشیم یا آن را با کسب اطلاعات علمی و عملی و در مشارکت با دنیای امروزی و نه انحصار دینی بدست آوریم نافی صحت دین نیست. متاسفانه تفکر محدود افراد دین زده نه دین داشته موجب تحجر است و تا وقتی سطح تفکر ما در کنترل امیال شهوانی به منظور اارتقاء توجه به خدا محدود است نباید انتظار رشد وحدانی داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *