امروز۳۱ فروردین ۱۴۰۳
روندها و کلان روندها

روندها و کلان روندها؛ نگاهی به آینده

حین تماشای یک فیلم قدیمی به چه چیزی فکر می‌کنیم؟!؟ این تجربه را تقریباً همه ما داشته‌ایم. دیدن یک فیلم قدیمی و برداشت‌های متفاوت و گاه متضاد از آن. تصاویر آینده در آینده پژوهی

اما هنوز ما مانند خیلی از همه کسانی که در یک فیلم ۴۰ سال پیش بازیگر بوده‌اند، می‌خوریم، می‌نوشیم، احساس می‌کنیم، عاشق می‌شویم و برای کسب رفاه کار می‌کنیم. مثل پدران و پدربرزگ‌هایمان. گاهی به سادگی آن دوران غبطه می‌خوریم و گاهی هم خوشحال می‌شویم که در دورانی زندگی می‌کنیم که می‌توانیم با فشار یک دکمه اطراف خودمان را روشن کنیم، با دوستمان در آن طرف دنیا صحبت کنیم یا چقدر خوب که همان بدو تولد بر اثر یک بیماری ساده مجبور به سفر آخرت نیستیم.

اما اگر یک روز شما را به تماشای یک فیلم از آینده دعوت کنند، فکر می‌کنید چه چیزی بیش از همه شما را مجذوب خواهد کرد؟ فرض کنید مشغول تماشای یک مستند در مورد زندگی مردم تهران در سال ۲۰۵۰ هستید. آیا مردمان ۴۰ سال بعد درست مثل ما غذا می خوردند؟ آیا احساساتشان مثل ماست؟ و مثل ما که با دیدن فیلم های ۴۰ سال پیش چارلی چاپلین می خندیم، با دیدن فیلم‌های جیم کری خواهند خندید؟

کلان روندهای آینده پژوهی

آینده سرشار از عدم قطعیت‌هاست و هیچ کس قادر نیست به صراحت به این پرسش‌ها جواب دهد. اما آینده پژوهان سعی دارند با دنبال کردن روندها و شناسایی کلان روندها و همچنین رصد مداوم سیگنال های ضعیف تغییر، تا جایی که می‌توانند آگاهی انسان از آینده را افزایش دهند. بدون شک پیشرفت‌های علم و فناوری ما را بر روی صندلی سینمایی که فیلمی از آینده را نمایش می‌دهد، میخکوب خواهد کرد و شاید هم از این همه پیشرفت کمی بترسیم. به هرحال پیروزی رقابت در صحنه آینده بر سر بقا باشد یا پیشرفت، از آن کسانی خواهد بود که بتوانند از اکنون نه تنها برای آینده آماده شوند، بلکه آینده‌های مطلوب خود را تشخیص و سعی در ساخت آینده به گونه‌ای باشند که مطلوب‌هایشان برآورده شود.

 روندها و کلان روندها؛ نگاهی به آینده

روندها و کلان روندها؛ نگاهی به آینده

روندها در آینده پژوهی

نوشته مرتبط: تحلیل روند در قالب اینفوگرافی

آینده پژوهی و روندپژوهی

فایلی که به پیوست می‌توانید دانلود کنید در مورد پیش بینی آینده در ۱۶ بستر متفاوت و تا سال ۲۰۵۰ میلادی است.

۱. جامعه و فرهنگ، ۲. جغرافیای سیاسی، ۳. انرژی و موادخام، ۴. علم و تکنولوژی، ۵. سلامت و بهداشت، ۶. تفریحات و فراغت، ۷. اقتصاد، ۸. سرویس‌های مالی، ۹. محیط زیست و آب و هوا، ۱۰. غذا و نوشیدنی، ۱۱. حمل و نقل، ۱۲. سفر و گردشگری، ۱۳. خانه و خانواده، ۱۴. فناوری اطلاعات و ارتباطات، ۱۵. اخبار و رسانه و ۱۶. کسب و کار و تجارت.

روندنگاری در آینده پژوهی

فایل pdf پیوست با کیفیت است و می توانید با بزرگ‌نمایی به دقت بیشتری آن را مطالعه نمایید. امیدواریم از خواندن آن لذت ببرید.

trends_and_technology_timeline_+2010
اشتراک‌گذاری