امروز۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
کتاب قوی سیاه نسیم نکلاس طالب

قوی سیاه؛ اندیشه ورزی پیرامون ریسک

در نوشته حاضر قصد داریم تا معرفی و خلاصه‌ای از کتاب قوی سیاه؛ اندیشه‌ورزی پیرامون ریسک نوشته نسیم نیکلاس طالب را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

⭕️بیایید به این فکر کنیم که آینده چگونه خواهد بود؟
 
⭕️چه چیزی غیر ممکن است و چه اتفاقی بی بروبرگرد می‌افتد؟
 

بیایید تجربیاتمان را درباره دست‌آوردهایمان، با هم به اشتراک بگذاریم، مثلا بگوییم چه مقدار از موفقیت‌ها و شکست‌های زندگی‌مان را مدیون تلاش و استعداد خودمان بوده‌‌ایم و چه مقدار از آن فقط یک خوش‌شانسی ساده بوده است. البته قبل از همه این‌ها بیایید به سراغ کتاب قوی سیاه برویم شاید نظرمان عوض شد! کتاب قوی سیاه

 

قوی سیاه چیست؟

آینده نگری و آینده پژوهی

قوی سیاه می‌تواند اتفاق افتادن پیش آمدی باشد که کسی تصورش را نمی‌کند یا پیش نیامدن اتفاقی که همه انتظارش را می‌کشند. این قو‌های سیاه در تاریخ، علم، اقتصاد، سیاست، هنر و حتی زندگی‌های شخصی ما بارها و بارها اتقاق می‌افتد، اما ما آن‌ها را نمی‌بینیم. در واقع ما به دلایل مختلف نمی‌فهمیم که قوی سیاهی را پشت سر گذاشته‌ایم و در آینده هم قوهای سیاه زیادی در انتظارمان هست. ما بدون درس گرفتن از قوهای سیاهی که پشت سر گذاشته‌ایم، هنوز با قاطعیت درباره آینده پیش گویی می‌کنیم، به پیش‌گویی‌هایمان با اطمینان تمام تکیه می‌کنیم و زیر آوار پیش‌گویی‌هایمان می‌مانیم.

آینده پژوهی

نویسنده کتاب قوی سیاه

پیش بینی یا پیشگویی در آینده پژوهی

♦️ کتاب قوی سیاه توسط نسیم نیکلاس طالب (نویسنده، فیلسوف، متخصص آمار و استاد دانشگاه، وی هم اکنون به سه حرفه اشتغال دارد یکی مشاوره دادن در زمینه مدیریت ریسک، دومی نویسندگی و سومی تدریس ریاضیات در دانشگاه‌های معتبر آمریکا) نگاشته و در ۱۷ مارس ۲۰۰۷ منتشر شد و در همان زمان توانست به موفقیت خوبی در بازار دست یابد. این کتاب به مدت ۳۶ هفته در فهرست کتاب‌های پر فروش قرار داشت. یکی از اصلی‌ترین نکاتی که طالب سعی دارد در ابتدای کتاب “قوی سیاه” به ما نشان دهد، نابینایی و ناتوانی‌مان است. در واقع طالب نهایت سعی‌اش را می‌کند که نقاط کور ماشین تفکرمان را نشانمان دهد. او راه‌های مختلفی را که ناخودآگاه برای دفاع از خود به کار می‌گیریم تا نفهمیم که نمی‌دانیم، به ما گوشزد می‌کند.

آینده پژوهی
کتاب قوی سیاه؛ اندیشه ورزی پیرامون ریسک

کتاب قوی سیاه؛ اندیشه ورزی پیرامون ریسک

آینده پژوهی و عدم قطعیت

محتوای اصلی کتاب

آینده پژوهی و پیش بینی

♦️♦️ مبحث اصلی طالب در این کتاب، درک و مدیریت ریسک‌های ناشی از رویدادهای بی‌سابقه است. رویدادهایی که پیامدهای سنگینی به بار می‌آورند، اما کسی انتظار آن‌ها را ندارد یا به عبارت فنی‌تر، احتمال وقوع آن‌ها بسیار کم به نظر می‌آید. جنگ جهانی اول، حادثه یازده سپتامبر، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و … از جمله رویدادهایی هستند که می‌توان اصطلاح قوی سیاه را به مفهومی که در این کتاب آمده است درباره آن‌ها به کار برد. وقتی شما به وجود قوهای سیاه ایمان آوردید، بخش دوم کتاب آغاز می‌شود. در بخش دوم نویسنده تلاش می‌کند راهکارهایی برای زندگی به خواننده نشان دهد تا بتواند خود را برای آینده و قوهای سیاه مثبت و منفیِ پیش رو آماده کند.

آینده پژوهی

نوشته مرتبط: علائم ضعیف تغییر؛ سیگنال‌های دوست داشتنی آینده پژوهان

آینده پژوهی و مدیریت استراتژیک

در آخر هم بخشی مخصوص آماردان‌ها و آن‌ها که می‌خواهند به صورت تخصصی‌تر با آمار و ارقام از نظرات طالب سر در بیاورند و شیر فهم شوند، آمده است. اگر اهل مطالعه نمودارها هستید و می‌خواهید بدانید چرا نویسنده این قدر از نمودار زنگوله‌ای گاوس بدش می‌آید می‌توانید این بخش کتاب را هم مطالعه کنید.

? نویسنده در این کتاب هم‌چنین به موضوعات مرتبط دیگری نظیر زیبایی‌شناسی و شیوه زندگی نیز پرداخته و از ویژگی‌های داستانی برای تشریح منظور خود استفاده می‌کند.

?? روند مطالب این کتاب منطق ساده‌ای دارد، بخش یک و نیمی از بخش دوم به روان شناسی موضوع نظر دارد، در نیمه دوم بخش دوم و بخش سوم به کسب و کار و علوم طبیعی پرداخته شده و در ادامه بخش سوم پیشامدهای فراهنجار کاویده شده‌اند و ارائه راهکارهایی برای این قبیل مسائل آمده است و بخش چهارم بخش پایان است.

سخن آخر: اگر به دنبال کتابی هستید که ذهنتان را کمی باز کند، به مغزتان ورزش خوبی بدهد و یادتان بدهد که چطور از قوهای سیاه به بهترین وجه سود ببرید، کتاب قوی سیاه را بخوانید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *