امروز۹ فروردین ۱۴۰۳
کانال تلگرام یادداشت های یک آینده پژوه

کانال تلگرام یادداشت‌های یک آینده‌پژوه

هر چند از مدت‌ها پیش در نظر داشتم که کانال تلگرام یادداشت‌های یک آینده پژوه را راه‌اندازی کنم، اما دو مسئله، انگیزه این کار را از من گرفته بود. مسئله نخست خیل عظیم کانال‌های زرد و بی‌محتوا است که ورود به این قضیه را برایم کم رنگ کرد و مسئله دوم محتواهای وب سایت بود که خوانندگان خاص خود را دارد و لذا کپی کردن همین مطالب در کانال کمک چندانی به ترویج تفکر معطوف به آینده نمی کرد. کانال تلگرام یادداشت های یک آینده پژوه

آینده نگاری و تصاویر آینده

اما بازخورد خوانندگان بر روی برخی از نوشته‌های وب سایت، آن انگیزه از دست رفته را به من بازگردانید و لذا تصمیم گرفتم تا کانال تلگرام را راه‌اندازی کنم، اما به صورتی دیگر. به واقع در کانال کمتر از حرف های تئوریک و آکادمیک در حوزه آینده پژوهی صحبت خواهد شد و  بیشترین تمرکز بر روی حوزه‌هایی است که می توانند آینده ای بهتر برای ما رقم بزنند.

آموزش آینده پژوهی

از این رو خواننده در کانال تلگرام با مطالبی این‌چنینی رو به رو می شود:

دغدغه هایی در مورد آینده از جنس:

  •  محیط زیست
  • نظام آموزشی
  • فناوری
  • نوپاها
  • و …

در انتهای هر مطلب اگر از منبعی استفاده شده باشد، آن منبع ذکر شده است تا خواننده پیگیر، توضیحات مفصل‌تر را دنبال کند. این منابع عموماً گزارشات و نوشته‌های منتشر شده در منابع معتبر هستند.

برای عضویت در کانال می توانید از لینک زیر استفاده کنید. کانال IRFuturist@ یک کانال عمومی است و می توانید دیگران را نیز به آن دعوت کنید.

کانال تلگرام
آینده پژوهی

و اما داستان لوگوی کانال:

شش هزار و پانصد سال پیش وقتی هنوز خرده فرهنگ‌های اولیه در حال شکل گیری بودند، یک انسان (مرد یا زن) در جایی اطراف شیرازِ امروز که آن را ” تل باکون” می گویند، این نقش را بر سفال کشید.

کافه فناوری

نمی‌دانم وقتی این طرح خارق‌العاده را می‌کشید، دقیقاً چه چیزی از ذهنش می‌گذشت، اما از پس این همه سال وقتی این طرح را در یک کتاب باستان شناسی دیدم، حس کردم که این نقشی است اصیل که فشردگی و انباشت زمان را در خود جای داده است.

کسی چه می‌داند شاید هنرمند قصه ما حسی غریب از آینده، انقلاب‌های فناوری، دنیای دیجیتال، آشوب، پیچیدگی و … را در ذهن داشته که این‌چنین آن‌ها را به آیندگان خود منتقل کرده است. من از این طرح بدون هیچ اضافه و کمی به عنوان لوگوی کانال استفاده کردم تا به انسانی از پس هزاران سال ادای دین کرده باشم.

و به این مسئله فکر کردم که اگر من بخواهم برای شش هزار و پانصد سال بعد نقشی الهام بخش طراحی کنم، چه باید بکشم؟!

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *