امروز۱۰ فروردین ۱۴۰۳
المپیک توکیو، عرصه نمایش نوآوری

کارزار المپیک ۲۰۲۰ توکیو؛ عرصه نمایش نوآوری

در مسابقات المپیک، همیشه بهترین تکنولوژی‌ها ارائه می‌شوند. با وجود اینکه ماه ژوئیه ۲۰۲۱ است، اما بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو تازه آغاز شده‌اند. به تعویق افتادن یک ساله این رقابت‌ها به دلیل پاندمی کرونا، زمان بیشتری را در اختیار سازندگان و مبتکران قرار داد تا بتوانند جدیدترین فناوری‌هایی را که در طول مسابقات به کار گرفته می‌شوند، ارائه کنند. خدمات رسانه‌ای و خبرگزاری المپیک در طول این بازی‌ها شامل بیش از ۹۵۰۰ ساعت محتواست که با استفاده از بیش از ۱۰۰۰ سیستم دوربین و ۳۶۰۰ میکروفون تولید می‌شوند. آینده پژوهی فناوری

المپیک زمستانی پیونگ چانگ ۲۰۱۸، اولین رویدادی بود که با مشارکت شرکت اینتل انجام شد و این شرکت طیف وسیعی از برنامه‌های ۵G و واقعیت مجازی (VR) را به نمایش گذاشت. برقراری ارتباط بین دستگاه‌ها با استفاده از ۵G و همچنین استفاده از فناوری ۳ بعدی برای رهگیری ورزشکاران و نیز استادیوم‌های مجازی، که همگی توسط این شرکت ارائه شده بودند، بار دیگر در کانون توجهات قرار گرفتند. پوشش واقعیت مجازی (VR) نیز در پیونگ چانگ ۲۰۱۸ مجدداً ارائه شد. این فناوری فقط به ورزش‌های خاصی مانند دو و میدانی و والیبال ساحلی محدود می‌شد و از طریق OBS در اختیار گویندگان قرار می‌گرفت.

مشارکت اینتل در المپیک زمستانی پیونگ چانگ 2018

مشارکت اینتل در المپیک زمستانی پیونگ چانگ ۲۰۱۸

 

واقعیت مجازی نقشی فراتر از تجربه کاربر در بازی‌ها خواهد داشت و همراه با فناوری واقعیت ترکیبی (که شامل استفاده از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی نیز می‌شود) به کمیته سازماندهی توکیو (TOCOG) در آماده سازی برای رقابت و مدیریت مکان‌ها کمک می‌کند. این “فناوری‌های مجازی”، علاوه بر اینکه یک محیط آموزشی فراگیر برای کارکنان فراهم می‌کنند، به بهبود اثربخشی و کاهش هزینه‌ها نیز کمک می‌کنند. در ادامه به چند فناوری جالب که در المپیک توکیو استفاده شد، اشاره شده است:

آینده نگاری تکنولوژی

  • داده‌های بیومتریک

اگرچه کمانداران ممکن است در هنگام عقب کشیدن کمان خود کاملاً بی‌حرکت به نظر برسند، اما هنوز تغییرات بیومتریک خفیفی در بدن آن‌ها رخ می‌دهد. برای اولین بار در تاریخ المپیک، بینندگان این داده‌ها را به لطف نظارت مستقیم بر ضربان قلب شاهد خواهند بود. چهار دوربین در فاصله ۴ فوتی بر روی صورت کماندار متمرکز خواهند بود. بینندگان بر روی صفحه نمایش چگونگی تغییر ضربان قلب ورزشکاران و همینطور افزایش آدرنالین وی را مشاهده می‌کنند. به گزارش سرویس خبرگزاری المپیک، این دوربین‌ها حتی کوچکترین تغییر در رنگ پوست را که هنگام انقباض عروق خونی رخ می‌دهد، تجزیه و تحلیل می‌کنند.

آینده پژوهی و آینده نگاری

  • رصد سه بعدی ورزشکاران

بینندگان در طول رویدادهای دوی سرعت (۱۰۰ متر، ۲۰۰ متر، ۴۰۰ متر، دوی ۴ در ۱۰۰ متر امدادی و مسابقات دهگانه/هفت‌گانه) تصاویر لحظه‌ای و پوشش بصری را دریافت می‌کنند. سیستم‌های خبرگزاری المپیک اعلام کردند که شرکت‌های اینتل و علی بابا در فناوری جدید ردیابی سه بعدی ورزشکاران با استفاده از هوش مصنوعی و بینایی رایانه‌ای، با یکدیگر همکاری کرده‌اند. از طریق این فناوری، بینندگان شاهد عملکرد ورزشکاران خواهند بود و حتی جزئیات هر دونده که در چه لحظه‌ای به حداکثر سرعت خود رسیده و تصویری کدگذاری شده از تغییرات سرعت دوندگان نیز نشان داده می‌شود.

آینده پژوهی المپیک
  • لباس‌های خنک کننده

رالف لورن (Ralph Lauren) فناوری جدیدی به نام RL COOLING را معرفی می‌کند که ویژه ورزشکاران تیم ایالات متحده طراحی شده است. دیوید لورن (David Lauren)، مدیر ارشد برندسازی و نوآوری و نایب رئیس هیئت مدیره رالف لورن درباره‌ی ایده‌ی ابداع این فناوری می‌گوید:”با تشخیص گرمای تابستان توکیو، ما به دنبال یافتن راه حلی برای تیم ایالات متحده بودیم که تلفیقی از مد و کارایی باشد. “این محصول دمای بدن را حس می‌کند و گرمای پوست کاربر را با بهره‌گیری از یک دستگاه پیچیده توزیع می‌کند. این شرکت در خبرنامه خود اذعان کرد که این همان فناوری‌ای است که به منظور خنک کردن پیشرفته‌ترین سیستم‌های کامپیوتری جهان استفاده می‌شود. رالف لورن می‌گوید: “این فناوری یک احساس خنکی را در لحظه القا می‌کند و حتی در شدیدترین گرما نیز، تأثیری طولانی مدت دارد.”

لباس‌های خنک کننده در المپیک توکیو

لباس‌های خنک کننده در المپیک توکیو

 

  • ربات‌های المپیک

کمیته سازماندهی بازی‌های المپیک و پارالمپیک توکیو با همکاری کارشناسان رباتیک، دولت ژاپن، دولت متروپولیتن توکیو (TMG) و شرکای خود، از جمله تویوتا و پاناسونیک، ابتکاری نوآورانه به نام “پروژه ربات توکیو ۲۰۲۰” را در این مسابقات ارائه کردند. شرکت تویوتا نیز رباتی برای ورزش‌های میدانی طراحی کرد که در این مسابقات از آن استفاده شد. این ربات توانایی حرکت مستقل دارد و می‌تواند برای پیدا کردن و برگرداندن وسایل ورزشکاران این رشته‌ها، مانند نیزه یا چکش‌ها، جهت‌یابی کند.

ربات‌های المپیک توکیو

ربات‌های المپیک توکیو

 

  • توسعه استفاده از ربات‌ها در برابر کووید-۱۹

دکتر هیروکاوا محقق مؤسسه ملی علوم و فناوری صنعتی پیشرفته (AIST) روی نحوه بکارگیری ربات‌ها را به منظور مراقبت‌های پرستاری و زایمان بصورت خودکار، مطالعه کرده است. او اخیراً در ساخت یک ربات ضد سقوط برای مراقبت از افراد مسن مشارکت داشته و اکنون نیز رهبری پروژه ربات توکیو ۲۰۲۰ را بر عهده دارد. در ژاپن، بازار ربات‌های صنعتی مورد استفاده برای تولید، حدود یک تریلیون ین (۹٫۵۵ میلیارد دلار) است که یکی از بزرگترین بازارهای جهان محسوب می‌شود. در حالی که ربات‌ها به طور فزاینده‌ای برای تولید مورد استفاده قرار می‌گیرند، استفاده از آن‌ها در زندگی روزمره مردم هنوز محدود است.

با این حال، پاندمی کووید-۱۹ تحولات قابل توجهی را به ارمغان آورد. به گفته دکتر هیروکاوا، ربات‌ها ابزاری مؤثر برای تمرین رعایت فاصله اجتماعی، به منظور جلوگیری از شیوع بیماری کووید-۱۹ شناخته شده و به‌صورت فزاینده‌ای در انواع شرایط به کار گرفته می‌شوند.

کارکنانی که شغل‌های ضروری و اساسی دارند، مجبورند در فضای کاری خود حاضر باشند که به همین دلیل نیز بیشتر در معرض ابتلا به کووید-۱۹ هستند. بنابراین بهداشت محیط کار این افراد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این زمینه نیز ربات‌ها می‌توانند با نظافت ساختمان‌ها و حمل و نقل کالا یا حتی ضدعفونی کردن محیط، کارآمد باشند. با اینکه کنترل این ربات‌ها از راه دور باعث کاهش کارایی آن‌ها می‌شود، اما کارگران را از الزام حضور در محل بی‌نیاز می‌کنند. بنابراین، کاربردهای عملی آن‌ها روز به روز در حال افزایش است.

آینده پژوهی ورزش

  • پوشش پاناروما

سیستم‌های خبرگزاری المپیک عنوان کردند که استفاده از “تعداد بی‌شماری از دوربین‌های ۴K با سرعت بالا” روشی کاملاً جدید برای ضبط نمای نزدیک از تمام فعالیت‌های رشته‌های بسکتبال، ژیمناستیک، دو و میدانی، دوچرخه سواری، گلف، فوتبال، اسکیت بورد، کوهنوردی و والیبال محسوب می‌شود”. این سیستم‌های پخش که در آن‌ها از چند دوربین استفاده می‌شود،‌ می‌توانند تکرار صحنه‌های ورزشی را از زوایای مختلف ۳۶۰ درجه نشان دهند.

چیزی از چشم سنسورها مخفی نمی‌ماند. این خبر خوبی برای برقراری قضاوت دقیق و درست مسابقات است، اما شاید لذت تماشای گل دیدنی دست خدای مارادونا را برای همیشه از دست بدهیم.


منابع:

https://www.deseret.com

https://www.forbes.com

https://olympics.com

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *