امروز۲۸ فروردین ۱۴۰۳
نرم افزار سناریو ویزارد

نرم افزار سناریو ویزارد

ZIRIUS مرکز پژوهشی دانشگاه اشتوتگارت آلمان در مطالعات میان رشته‌ای ریسک و نوآوری است. هدف این مرکز پژوهشی همان طور که در وب سایت آن آمده است، ایجاد پلی میان رشته‌های دانشگاهی مختلف به منظور انجام پروژه‌های تحقیقاتی مسئله محور و بهره‌گیری از توان میان‌رشته‌ای در حل چالش‌های پیچیده است. نرم پروژه های آینده نگاری

ZIRIUS در سال ۲۰۱۲ و پس از ادغام ZIRN (یک مرکز پژوهشی دیگر در همین دانشگاه) در آن، تأسیس شد. نگاه ZIRIUS به تغییرات اجتماعی و فناورانه به مثابه فرایندهایی حاصل از تعاملات پویا میان سیستم‌هایی چون سیستم‌های فناورانه، حکومتی، اجتماعی، عوامل انسانی و … است. بنابراین در بررسی هر تغییر به سراغ گروه‌های مختلف از خبرگان در رشته‌ها و زمینه‌های مختلف می‌رود تا بتواند به دیدگاهی درست در برخورد با این تغییرات دست یابد.

از این منظر در هر پروژه تحقیقاتی ممکن است به منظور تحلیل اثرات اجتماعی به سراغ خبرگان علوم اجتماعی برود، برای تحلیل‌های اقتصادی و مالی از اقتصاددانان کمک بگیرد و تغییرات تکنولوژیک را با مراجعه به دانشمندان علوم طبیعی و فنی پی‌گیری کند. در چنین شرایطی، حل هر معضل و روبرو شدن با هر چالشی در یک چارچوب میان رشته‌ای انجام می‌شود.

پانل خبرگان و آینده پژوهی

نرم افزار سناریو ویزارد (ScenarioWizard) در این مرکز پژوهشی توسعه یافته است. شاید بتوان گفت ساخت این نرم افزار برای تسهیل در امر پردازش اطلاعات کیفی در پروژه‌هایی است که ماهیت میان رشته‌ای دارند و نیاز است تا نظرات خبرگان که مشخصا داده‌های کیفی هستند در پروژه‌های آینده نگاری به کار گرفته شوند. اساس کار این نرم‌افزار بر مبنای ماتریس‌های اثر متقاطع (CIB) است. این ماتریس‌ها به منظور استخراج نظر خبرگان در مورد اثر احتمال وقوع یک حالت از یک توصیف‌گر بر روی حالتی از توصیف‌گر دیگر در قالب عبارت‌های کلامی مورد استفاده قرار می‌گیرند و نهایتاً با محاسبه اثرات مستقیم و غیر مستقیم حالت‌ها بر روی یک‌دیگر، سناریوهای سازگار پیش روی سیستم مورد مطالعه استخراج می‌شوند. برای درک بهتر نحوه کار نرم افزار مثالی فرضی را در زیر مرور می کنیم:

مرحله اول: در این مرحله پنل خبرگان (expert panel) تشکیل می‌شود. معمولا در پروژه‌های آینده نگاری، این پنل بین ۱۲ تا ۲۰ عضو دارد که بسته به پروژه می‌تواند کمتر یا بیشتر از این تعداد نیز در نظر گرفته شود. تشخیص خبرگی افراد برای شرکت در پنل خود یک مسئله مهم است که به مواردی مانند تجربه افراد، سواد آکادمیک آن‌ها، میزان اثرگذاری آن‌ها روی پروژه و … بستگی دارد.

نرم افزار سناریو ویزارد

مرحله دوم: بعد از دعوت از افراد به منظور شرکت در پنل و تشکیل اولین جلسه از پنل خبرگان ضمن تشریح کامل اهداف پروژه و هدف از تشکیل پنل خبرگان در راستای ایجاد جو مناسب هم‌فکری، از اعضا پنل خواسته می‌شود تا مهم‌ترین توصیف‌گرهای مسئله مورد پژوهش را مشخص نمایند. برای مثال، اگر ما بخواهیم در زمینه آینده روابط ایران و عربستان به سناریونگاری بپردازیم ممکن است چنین توصیف‌گرهایی شناسایی شوند: قیمت نفت، روابط و مناسبات بین المللی، رابطه ایران و آمریکا، مسائل مربوط به یمن، مناقشات مذهبی و …. به طور معمول در هر پروژه آینده نگاری بین ۱۰ تا ۲۰ توصیف‌گر شناسایی می شوند.

نرم افزار سناریو ویزارد

توصیف‌گرها در ویزارد

آینده نگاری تحلیلی

مرحله سوم: پس از شناسایی توصیف‌گرها از اعضای پنل خواسته می شود تا حالت‌های احتمالی پیش روی هر توصیف گر را در قالب عبارات کلامی مشخص کنند. برای مثال برای توصیف‌گر قیمت نفت می توان حالات شوک نفتی، پایین تر از قیمت نوشابه و قیمت متعادل را در نظر گرفت. هر توصیف‌گر می‌تواند چندین حالت احتمالی داشته باشد.

ویزارد در آینده نگاری

مرحله چهارم: از اعضای پنل خواسته می‌شود تا اثر وقوع حالت x از توصیف‌گر X را بر روی حالت y از توصیف‌گر Y به صورت کلامی بیان کنند. این اثر می‌تواند از اثر خیلی زیاد تا اثر بسیار ناچیز در یک طیف قرار بگیرد.

آینده پژوهی

مرحله پنجم: در نهایت اثرات شناخته شده در مرحله قبل بر روی یک طیف عددی از ۳ تا ۳- قرار گرفته و وارد ماتریس می‌شوند. این ماتریس به نرم افزار داده شده و خروجی‌های نرم افزار تحلیل می‌شوند.

آینده پژوهی

نوشته مرتبط: نقدی بر روش سناریو در آینده پژوهی

آینده پژوهی و آینده نگاری

باید دقت داشت که در فرایند انجام این پژوهش مهم‌ترین قسمت‌ها کارکردن با خبرگان و استخراج ذهنیت آن‌ها یعنی همان چهار مرحله کیفی ابتدایی هستند که دقت و وسواس پژوهشگر را می‌طلبند. بعد از آن کمی کردن و تشکیل ماتریس و پردازش داده‌ها به وسیله نرم‌افزار، کار آسانی خواهد بود.

برای نصب این نرم افزار به NET Framework 3.5 نیاز است و اگر این فریم‌ورک روی سیستم شما موجود باشد، برای نصب سناریو ویزارد هیچ مشکلی نخواهید داشت و در کمتر از یک دقیقه نرم‌افزار روی سیستم شما نصب خواهد شد. محیط کاربردی نرم‌افزار ساده است. شما می‌توانید در این نرم‌افزار، ماتریس‌های CIB را تشکیل داده، آن‌ها را تحلیل و در نهایت لیستی از سناریوهای استوار به دست آورید. هر سناریو ترکیبی از حالات مربوط به توصیف‌گرها است. برای مثال اگر ما در کل ۳ توصیف‌گر داشته باشیم که هر کدام به ترتیب ۳، ۴ و ۲ حالت داشته باشند در نهایت ۳*۴*۲= ۲۴ سناریوی ممکن خواهیم داشت که از این سناریوهای ممکن تعدادی را نرم‌افزار به عنوان سناریوهای استوار تشخیص خواهد داد.

نکته آخر اینکه این نرم افزار تا کنون در پروژه‌ها و پژوهش‌های متعددی در زمینه های گوناگونی چون آموزش، سلامت، فناوری، تغییرات اجتماعی، تغییرات آب و هوایی، نظامی و … مورد استفاده قرار گرفته است.

آینده پژوهی تحلیلی

برای دریافت نرم‌افزار یا مشاوره پیرامون استفاده از آن می توانید از طریق صفحه دانلود نرم افزار سناریو ویزارد اقدام نمایید.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. نظرزاده پاسخ

    سلام در حال انجام پروژه ای در زمینه آینده نگاری در مجموعه وزارت نفت هستم. به کمک شما در خصوص برگزاری پنل و تحلیل داده ها نیاز دارم. ممنون هستم اگر از طریق ایمیلبه درخواست بنده جواب داده و با هم در ارتباط باشیم.

  2. سجاد پاسخ

    با سلام و احترام
    برای انجام پایان نامه به این نرم افزار نیاز دارم
    در صورت امکان برای بنده ارسالش کنید
    متشکرم

  3. حمید پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید…
    بابت فرستادن نرم افزار micmac خیلی ممنونم…
    میتونم خواهش کنم نرم افزار scenario wizard رو هم بفرستید؟
    بعد ببخشید، شما میدوتین به چه شکل میشه این نرم افزار ها رو به صورت دقیق و کاربردی آموزش دید؟؟
    با تشکر…

    1. محسن طاهری نویسنده پاسخ

      سلام
      هر نرم افزار یک کتابچه آموزشی دارد اما به نظرم اگر تمایل به خواندن کتابچه ندارید
      از کتاب های موجود در بازار ایران که در زمینه روش های آینده پژوهی منتشر شده اند کمک بگیرید و ابتدا با مباحث تحلیل اثرات متقاطع (احتمالا بعضی جاها هم متقابل نوشته شده باشد) آشنا شوید. و بعد به سراغ نرم افزار بیایید

      هر دوی این نرم افزارها ساده هستند.

  4. lمظفر پاسخ

    با سلام و وقت بخیر یک پروژه آینده نگاری راهبردی به عنوان تز کار می کنم می تونم لطفانرم افزار scanario wizard را داشته باشم. با تشکر از اطلاع رسانی جنابعالی

  5. ابراهیم پاسخ

    سلام و ارادت
    در صورت امکان نرم افزار سناریو ویزارد و نرم افزارهای مرتبط با آینده پژ<هی
    را برای من ارسال کنید .
    باتشکر

  6. سید ابراهیم نزل آبادی پاسخ

    با سلام
    بنده دانشجوی دکتری مهندسی عمران، محیط زیست هستم. کارم در مورد مدیریت آب و فاضلاب شهری برای نیل به توسعه پایدار با تکنیک های تصمیم گیری است. برخی تکنیک های تصمیم گیری آینده نگر که به تازگی مورد توجه محققین قرار گرفته است برای بنده مورد استفاده خواهد بود. تکنیکی مثل PMADM و MADM based scenarios از این جمله است. در مورد رویکرد دوم، نیاز با سناریو نویسی دارم و در تحقیقاتی که جدیدا انجام دادم با نرم افزار micmac آشنا شدم که در مقاله ای خواندم که در نهایت خروجی آن را می توان در نرم افزاری مثل سناریو ویزارد استفاده کرد که از روش CIB استفاده میکند. لذا اگر بتوانید کمکی به بده نمایید ممنون میشوم. ضمنا اگر ممکن است نرم افزار سناریو ویزارد رو نیز برام ارسال نمایید
    خیلی ممنون

  7. عاصمی پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    می خواستم بدون به نظر شما برای سناریو نویسی در حوزه توسعه منطقه ای و توریسم چه نرم افزاری مناسب هست؟
    آیا مطلبی در اختیار دارید که تمامی نرم افزار ها در آن لیست شده باشند و کمی هم در موردشان توضیح داده شده باشه؟
    نظرتون در مورد scenario manager چی هست؟
    با سپاس فراوان

  8. محمد حسین قلمبر پاسخ

    با سلام و خسته نباشید، من دانشجوی ارشد رشته مدیریت هستم، امکانش هست نرم افزار سناریو ویزارد وسایر نرم افزارهای اینده پژوهی را برای من ارسال کنید، گشتم ولی پیدا نکردم
    با تشکر از زحمات شما دوست عزیز

  9. امیرسبحان پاسخ

    سلام
    من به آموزش آینده پژوهی و روشهای اون احتیاج دارم لطفا راهنمایی بفرمایید
    ۰۹۳۶۰۳۴۵۸۷۵

  10. واعظ زاده پاسخ

    سلام خسته نباشید، من دانشجوی دکترای جامعه شناسی هستم اگر ممکن است لطفا نرم افزار سناریو ویزارد وسایر نرم افزارهای اینده پژوهی را برایم ارسال کنید. با سپاس فراوان

  11. رحیمی پور پاسخ

    با سلام و خسته نباشید. دانشجوی دکتری برنامه ریزی روستایی هستم. در صورت امکان نرم افزار سناریو ویزارد را برای بنده ارسال فرمایید. سپاسگزارم

  12. مهدی جعفری پاسخ

    سلام
    در صورت امکان نرم افزارهای سناریو ویزارد و میک مک و هر پی دی اف یا لینک مفید دیگری را اگر آماده دارید و باعث زحمتی نیست ارسال بفرمایید
    با تشکر فراوان

  13. امیر سایش پاسخ

    سلام
    لطف می فرماید نرم افزار سناریو ویزارد رو برای من بفرستید اگر فایل و راهنمای آن رو هم بفرستید ممنونم میشم

  14. بخشی پاسخ

    سلام وقتتون بخیر
    من دانشجوی دکتری برنامه ریزی شهری هستم..اگر ممکن است لطفا نرم افزار سناریو ویزارد و میک مک را برایم ارسال کنید…تشکر

  15. نوربهشت پاسخ

    باسلام مطالب ججالب ساده وکاربردی است لطفا نرمافزار سناریو ویزارد را برایم ارسال فرمایی. سپاسگزارم

    1. محمدرضا شهرکی پاسخ

      با سلام و عرض ادب خدمت شما
      آقای دکتر عزیز بنده از گرگان مزاحم شما میشم. اگر امکانش برای شما هست نرم افزار میک مک و سناریوویزارد لطفاً برای بنده بفرستید. و خواهش بنده اینه بنده رو در زمینۀ آموزش و چگونگی محاسبات و تحلیل با نرم افزار سناریوویزارد راهنمایی بفرمایید. بی نهایت ممنونم

  16. سید علی پاسخ

    با عرض سلام
    من قصد دارم چگونگی کار با سناریو ویزارد را یاد بگیرم ،خواهشمندم در صورت امکان در این زمینه مرا راهنمایی فرمائید
    چگونگی ورود اطلاعات ، ویرایش،محاسبات،تصمیم گیری ،سناریدو نویسی

  17. معصومه رمضاني پاسخ

    با سلام و احترام،
    بنده دانشجوی دکتری روابط بین الملل هستم. خواستم بدونم در رشته تخصصی بنده که مبناش بر تحلیل است چنین نرم افزارهایی کاربرد دارد؟
    لازم به ذکر طیف عمده تحقیقات ما در روابط بین الملل کیفی است اما بنده سابق بر این با تلفیق شیوه کمی و کیفی، موفق شدم پژوهشی در این رشته با استفاده از نرم افزار spssبه انجام برسونم.
    چنانچه این نرم ازارها برای رشته بنده نیز کاربرد داده زحمت بکشید برام ارسال نمایید.
    تشکر

  18. علیرضا انبارلو پاسخ

    با سلام دانشجویی دکتری در مورد شاخص های زیست پذیری بر اساس نرم افزار آینده پژوهی نیاز به تحلیل دارم.
    ۱-نرم افزار Micmac یا سناریو ویزارد

  19. آزاده پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید. جناب آقای دکتر طاهری ممنون میشم اگه یک نسخه از نرم افزار میک مک و همچنین سناریوویزارد را (درصورت امکان به همراه فایل آموزشی) برای بنده ارسال بفرمایید.
    با سپاس فراوان

  20. سید علی داودی پاسخ

    fا عرض سلام و خسته نباشید. حضور استاد محترم جناب آقای دکتر طاهری
    اگر امکان دارد نسخه جدی نرم افزار سناریوویزارد را به همراه فایل آموزشی آن برای بنده ارسال بفرمایید.
    با سپاس فراوان

  21. علی اصغر پاسخ

    سلام من دانشجوی ارشد emba هستم ، لطف می کنید که این نرم افزار را برای من بفرستید ، برای کار پژوهشی خودم خیلی بهش نیاز دارم

  22. مهدیار انصاری پاسخ

    با عرض سلام
    اگر امکان دارد توضیحات بیشتری در خصوص نحوه کار با نرم افزار سناریو ویزارد ارائه فرمائید .
    با تشکر

  23. آرش پاسخ

    درود فراوان خدمت جناب آقای دکتر طاهری.
    خیلی خیلی ممنون میشم اگه نرم افزار میک مک و سناریوویزارد را به همراه فایل آموزشی برای بنده ارسال بفرمایید.
    با سپاس فراوان از محبت شما.

  24. افسانه پاسخ

    سلام و عرض ادب
    بنده برای انجام پایان نامه نیاز به نرم افزار سناریوویزارد و فایل های آموزشی مربوط به آن هستم اگر امکانش هست فایلهای مربوطه را برایم ایمیل کنید
    ازتون بی نهایت سپاسگذارم

  25. نیکو پاسخ

    سلام
    من در پایان نامه ام که مربوط به آینده پژوهی می باشد از پرسشنامه دلفی استفاده کردم آیا می توانم داده های آن را در سناریو ویزارد استفاده کنم و در نهایت سناریو بنویسم؟
    لطفا نرم افزارهای micmac و همچنین سناریو ویزارد را به همراه آموزش آنها برایم ارسال کنید، با تشکر فراوان از شما

  26. سکینه پاسخ

    سلام وخسته نباشیدمن برای انجام کارپروژه نیازبه یادگیری سناریوویزادوفایل های اموزشی مربوط به ان هستم اگرامکانش هست واسم ایمیل کنید

  27. سرابندی پاسخ

    سلام روزتون بخیر راهنمای استفاده از نرم افزار سناریو ویزارد یا فیلم اموزشی در این زمینه اگر هست لطفا برام بفرستید .سپاسگزارم

  28. موسی وند پاسخ

    سلام و وقت بخیر
    دوستان عزیز هر کدام در زمینه ی آینده پژوهی و سناریو نویسی و عوامل پیشران در قالب نرم افزار mic mac و سناریو ویرزارد مشکل دارند بنده میتوانم راهنمایی کنم

  29. محمد پاسخ

    سلام. یک کار آینده پژوهی انجام میدم. با میک مک و سناریو ویزارد.
    میک مک رو انجام دادم. در سناریو ویزارد ۵ پیشران دارم با ۱۳ حالت. همه رو وارد کردم و کد دادم (از ۳- تا ۳). حالا در خروجی گرفتن و نمایش نتیجه کار مشکل دارم.
    ممنون میشم راهنمایی فرمایید.
    محمد

  30. نجما ایزدفر پاسخ

    سلام و عرض ادب
    آقای دکتر لطفا فایل آموزشی به ایمیل اینجانب ارسال فرمایید و یا اینکه راهنمایی بفرمایید به چه صورت تهیه نمایم؟

  31. محمد باقري پاسخ

    با سلام خدمت جناب آقای دکتر طاهری.
    ممنون می شم اگر نرم افزار میک مک و سناریوویزارد را به همراه فایل آموزشی برای بنده ارسال بفرمایید.
    با سپاس فراوان

  32. علی علیزاده پاسخ

    سلام و ممنون که در راه اشائه علم تلاش میکنید اگر لطف کنید مراحله وارد کردن اطلاعات به نرم افزار سناریو ویزاد برایم بفرستید بسیار ممنون میشم

  33. حسن رضازاده پاسخ

    سلام
    لطفا نرم افزارهای مورد استفاده در مطالعات آینده پژوهی نظیر micmac و همچنین سناریو ویزارد را به همراه آموزش آنها برایم ارسال کنید، با تشکر فراوان از شما

  34. بهنام باقری پاسخ

    با سلام جسارتا بنده نرم افزار سناریو ویزارد رو دارم فقط میتوند فایل آموزشی نرم افزار رو برام بفرستید چون برای رساله دکتری احتیاجی مبرمی بهش دارم . بسیار سپاسگزارم. ارادتمند بهنام باقری دانشجوی دکتری برنامه ریزی شهری

    1. محسن طاهری نویسنده پاسخ

      با سلام و احترام
      فایل دانلود نرم افزار میک مک برای شما ارسال می‌گردد. شما می‌توانید از طریق لینک زیر به این فایل دسترسی پیدا کنید.
      https://b2n.ir/511714

  35. محمدرضا میرزائی پاسخ

    با سلام و احترام
    من دانشجوی مدیریت شهری هستم و به فایل نصب نرم افزار سناریو ویزارد نیاز دارم. لطفاً در صورت امکان فایل نصب این نرم افزار را برایم ایمیل فرمایید.
    آدرس ایمیل: mrmirzaei@ut.ac.ir

    1. محسن طاهری نویسنده پاسخ

      با سلام و احترام
      فایل دانلود نرم افزارهای سناریو ویزارد و برای شما ارسال می‌گردد. شما می‌توانید از طریق لینک زیر به این فایل دسترسی پیدا کنید.
      https://b2n.ir/511714

  36. عادله پاسخ

    با سلام برای انجام رساله دکتری خودم نیاز به فایل آموزش کار با نرم افزار سناریوویزارد دارم. خواهشمندم در صورت امکان فایلی در رابطه با آموزش این نرم افزار را برای بنده ارسال بفرمایید.

    1. محسن طاهری نویسنده پاسخ

      با سلام و احترام
      فایل دانلود نرم افزار میک مک برای شما ارسال می‌گردد. شما می‌توانید از طریق لینک زیر به این فایل دسترسی پیدا کنید.
      https://b2n.ir/511714

  37. هستی پاسخ

    با سلام و احترام ممنون میشم اگه فایل آموزشی میک مک و سناریو نویسی ویزارد را برای منم ارسال کنید من از طریق لینک نتونستم به فایل دسترسی پیدا کنم
    با آرزوی سلامتی برای شما

  38. هستی پاسخ

    با سلام و احترام
    اگه فایل آموزشی میک مک و سناریو نویسی ویزارد را برای منم ارسال کنید من از طریق لینک نتونستم به فایل دسترسی پیدا کنم
    با آرزوی سلامتی برای شما

  39. زهرا علیزاده پاسخ

    سلام و عرض ادب
    بنده برای انجام پایان نامه نیاز به نرم افزار میک مک و سناریوویزارد و فایل های آموزشی مربوط به آن هستم اگر امکانش هست فایلهای مربوطه را برایم ایمیل کنید
    ازتون بی نهایت سپاسگذارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *