امروز۱۰ فروردین ۱۴۰۳
رساله دکتری آینده پژوهی

رساله دکتری رشته آینده پژوهی

در ادامه سلسله انتشار عمومی پایان‌نامه و رساله‌های دکتری برای بهره‌مندی پژوهشگران و علاقه‌مندان به رشته آینده پژوهی، سرکار خانم دکتر معصومه کاظمی؛ فارغ‌التحصیل دکتری آینده پژوهی از دانشگاه تهران نیز لطف نموده و متن کامل رساله خود را در اختیار بنده قرار دادند تا در این وب‌سایت منتشر کنم. آینده نگاری و آینده پژوهی

برای خانم دکتر کاظمی آرزوی موفقیت و سربلندی دارم و از شما خوانندگان عزیز می‌خواهم در صورت استفاده از رساله دکتری ایشان، به آن ارجاع دهید. 

عنوان رساله:

طراحی مدل آینده‌نگاری شرکتی با تأکید بر قابلیت‌های پویا در صنعت داروسازی

 

استاد راهنما:

دکتر سید محمد مقیمی

آینده نگاری راهبردی

اساتید مشاور:

دکتر علی‌اصغر پورعزت
دکتر اسداله کردنائیج

عدم قطعیت در آینده پژوهی

چکیده: 

پیشرفت‌های پرشتاب علم و فناوری، تغییر روزافزون نیازها و مطالبات مشتریان و بازار، گسترش ارتباطات و افزایش رقابت، شرکت‌ها و محیط آن‌ها را به مکان‌هایی بسیار پیچیده و ابهام آلود تبدیل کرده است. در واقع این تغییرات منجر به پیدایش عصری به نام عدم قطعیت شده است. این عدم قطعیت برای بعضی توجیه‌کننده عدم دوراندیشی و برای عده‌ای دیگر منبعی گران‌بها از فرصت‌ها است. در واقع عده‌ای با تحولات آینده برخوردی انفعالی یا تدافعی داشته و دیگرانی که باور دارند آینده متأثر از اقدامات و اعمال کنونی ما است، با آن برخوردی فعالانه و پیش‌نگرانه دارند. از این رو سازمان‌های آینده‌نگر و پیشرو توجه و مطالعه آینده را در دستور کار خود قرار داده و با استفاده از ابزارهای رمزگشایی از آینده، خود را برای برپایی هوشمندانه آینده تجهیز می‌نمایند. آینده‌نگاری در سازمان‌های مختلف می‌تواند به اشکال متعدد ظهور پیدا کند و از موقعیت‌های مختلف در سازمان ناشی شود، قابلیت‌های پویای سازمانی یکی از موقعیت‌هایی هستند که زمینه آینده‌نگری را در هر سازمانی فراهم می‌آورند. از این رو پژوهش حاضر سعی دارد تا با تلفیق رویکرد قابلیت‌های پویا و آینده‌نگاری شرکتی مدلی جامع برای شرکت‌های داروسازی ارائه دهد تا رشد بیشتر این شرکت‌ها و در نتیجه کل صنعت را تسهیل نماید.
پژوهش حاضر به عنوان یک پژوهش بنیادی که در سنت پژوهش‌های کیفی انجام شده است از روش «نظریه‌ی داده‌ بنیاد» با رویکرد اشتراوس و کوربین به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها بهره گرفته است. داده‌های تحقیق با استفاده از ابزار مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته جمع‌آوری شده‌اند و مشارکت‌کنندگان در پژوهش را خبرگان حوزه صنعت داروسازی تشکیل داده‌اند. در نهایت با انجام ۱۶ مصاحبه، اشباع اطلاعاتی حاصل شد. نتایج پژوهش در قالب ۶ مؤلفه شرایط علی، پدیده محوری، راهبردها، شرایط زمینه‌ای و مداخله‌گر و پیامدها دسته‌بندی شدند. پیچیدگی صنعت، تحولات فناوری، اهمیت راهبردی، تغییر شرایط آینده و ابهام آینده به‌عنوان شرایط علی، آینده‌نگاری شرکتی به عنوان پدیده محوری، قابلیت انعطاف‌پذیری، قابلیت جذب، آموزش و توانمندسازی و قابلیت نوآوری به عنوان راهبرد، عوامل درون و برون‌سازمانی به عنوان شرایط مداخله‌گر و عوامل فردی، سازمانی و ملی به‌عنوان شرایط زمینه‌ای و در نهایت بقای شرکت، اثربخشی، هوشمندی رقابتی، مدیریت ریسک، بهبود تصمیم‌گیری و توسعه و تعالی به عنوان پیامدهای آینده‌نگاری شرکتی شناسایی شدند.

لینک دانلود رساله دکتری آینده پژوهی

روش های آینده پژوهی

هم‌چنین شما می‌توانید از طریق دو لینک زیر به متن رساله و پایان‌نامه‌ای دیگر دسترسی داشته باشید.

رساله دکتری آینده پژوهی

 

پایان‌نامه کارشناسی ارشد آینده پژوهی
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *