امروز۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آینده پژوهی و روابط بین الملل

آینده پژوهی و روابط بین‌الملل

مقاله‌ای به قلم مرت بیلجین (Mert Bilgin) با عنوان (The state of future in international relations) در شماره ۸۲ نشریه فیوچرز (Futures) به چاپ رسیده است که در آن به بررسی جایگاه آینده پژوهی در روابط بین‌الملل یا اگر درست‌تر بخواهم بگویم به بررسی رابطه بین آینده پژوهی و روابط بین‌الملل پرداخته شده است.روابط بین الملل و آینده پژوهی

این مقاله می‌کوشد به تعیین شباهت‌ها و تفاوت‌های تاریخی، مفهومی و تئوریک دو مقوله آینده پژوهی و روابط بین‌الملل بپردازد. همچنین جایگاه چند روش برجسته آینده پژوهی یعنی آینده‌نگاری، روند پژوهی، دلفی، پس‌نگری، تحلیل لایه‌ای علی و آینده‌های انتگرال در پاردایم‌های فکری مختلف راوبط بین‌الملل مانند رئالیسم، لیبرالیسم، ساخت گرایی، پسا ساختارگرایی، تئوری هنجاری و تئوری انتقادی، به بحث گذارده شده است.

جایگاه آینده پژوهی در روابط بین الملل

جایگاه آینده پژوهی در روابط بین‌الملل

آینده پژوهی

نویسنده مقاله معتقد است که آینده پژوهی کاربرد نظریه‌های روابط بین‌الملل در عرصه عمل و مخصوصاً آنگاه که صحبت از آینده به میان می‌آید را موجب شده و باعث همگرایی تئوری‌های مختلف روابط بین‌الملل می‌شود.

خواندن این مقاله مقدمه خوبی برای پژوهشگران حوزه روابط بین‌الملل است که می‌خواهند از روش‌های آینده پژوهی استفاده کنند. هر چند در مقاله نیز تصریح شده است که به تمامی روش‌های آینده پژوهی و جایگاه آن‌ها در روابط بین‌الملل ورود نشده، اما در مورد روش‌های بحث شده، به خوبی جایگاه این روش ها در تئوری های مختلف روابط بین الملل نشان داده شده است.

می‌توانید از لینک زیر مقاله را دانلود کنید:

مقاله جایگاه آینده پژوهی در روابط بین الملل

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *