امروز۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
کارگاه آینده پژوهی در جهاد دانشگاهی

کارگاه آینده پژوهی در جهاد دانشگاهی

گزارش کارگاه آینده پژوهی جهاد دانشگاهی

یکی از پرشور و حال‌ترین کارگاه‌های دوره آینده پژوهی همین هفته در آبان ماه ۱۳۹۶ به همت جهاد دانشگاهی اصفهان در طی دو روز برگزار شد. کارگاهی که شرکت‌کنندگان در ابتدا با پیش‌ذهنیتی متفاوت از دوره آینده‌پژوهی وارد شدند، اما در انتها فراتر از انتظارشان همه چیز عالی برگزار شد. جایگاه آینده پژوهی در آموزش عالی

کارگاه آینده پژوهی
کارگاه آینده پژوهی، روز اول: آینده پژوهی چیست؟
کلان روندهای تاریخی در آینده پژوهی

این دوره از ایستگاه اول، مطالعات تاریخی و کلان‌روندهای تاریخ به راه افتاد و با بررسی ضرورت، دیدی از گذشته برای دانستن این‌که ما از کجا آمده‌ایم،کجا ایستاده‌ایم و در نهایت به کجاها خواهیم رفت و قیاس دوره‌های کشاورزی، انقلاب‌های صنعتی، دیجیتال و هوش مصنوعی، در ایستگاه دوم یعنی مبانی آینده پژوهی توقف کرد. در ایستگاه دوم، چهار نگاه در حوزه مطالعات آینده شامل گذشته‌گرایی، حال‌گرایی، آینده‌گرایی و آینده‌سازی مورد بحث قرار گرفت و مفهوم تصویرسازی آینده با در نظر گرفتن روندها، رویدادها و انجام اقداماتی در جهت استفاده از فرصت‌ها و کاهش تهدیدات، این‌که به کجاها خواهیم رفت را واضح‌تر نمود. روز اول کارگاه، پنج و نیم ساعت به طول انجامید تا بدانیم آینده پژوهی چیست و چه نیست؟ حالا وقت آن بود که در عمل کمی فعالیت آینده پژوهانه کنیم.

اما ایستگاه سوم که بخش عملی کارگاه بود، نمایی متفاوت و جدید از به کارگیری توأمان عمل و تئوری ایجاد کرد و شاید دریچه تازه‌ای را به شیوه تفکر به آینده باز نمود. روند کارگاه عملی با طرح پرسشی از چالش‌های شهر اصفهان آغاز و با بررسی مرحله به مرحله روش six pillars با درگیر نمودن فعالانه تمامی اعضای گروه‌ها در شش مرحله نقشه‌برداری، پیش‌نگری، زمان‌بندی، تعمیق، آفرینش بدیل‌ها و دگرگونی در راستای تصویر آینده اصفهان به مقصد رسید.

کارگاه آینده پژوهی

کارگاه آینده پژوهی

کارگاه آینده پژوهی، روز دوم: مشارکتی و در قالب تیم‌های حل مسئله
آینده پژوهی و تصاویر آینده

کارگاه، روز دوم حدود هشت ساعت طول کشید و نهار همان‌جا در حالی‌که به مرحله بعد فکر کرده می‌شد، صرف شد. روز دوم برای همه عالی بود. خیلی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی حالا علاقه پیدا کرده بودند که پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و یا رساله‌های دکتری خودشان را با نگاه آینده پژوهانه انتخاب کنند.

همه مشتاق بودند که پی‌گیر فعالیت‌های بعدی گروه آینده پژوهی دانشگاه اصفهان باشند. به همین خاطر همان‌جا یک گروه تلگرامی کوچک تشکیل شد تا با هم در ارتباط باشند. تلاش‌های همه، جواب داده بود.

ثبت درخواست برگزاری کارگاه آینده پژوهی

گزارش‌هایی از برخی کارگاه‌های آینده پژوهی را می‌توانید از لینک‌های زیر بخوانید:

کارگاه آینده پژوهی در استانداری
کارگاه آینده پژوهی در شهرداری
کارگاه آینده پژوهی در آموزش و پرورش
کارگاه آینده پژوهی در دانشگاه
کارگاه آینده پژوهی در شرکت گاز
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *