امروز۱۰ فروردین ۱۴۰۳
انقلاب دیجیتال و آینده شهرها

انقلاب دیجیتال و آینده شهرها

انقلاب دیجیتال و آینده شهرها ؛ یک نوشته برای کارآفرینان فناورانه است.

انقلاب دیجیتال چطور چهره شهرها را دگرگون خواهد کرد؟ برای پاسخ به این سؤال ابتدا بیایید یک مقدمه ببینیم.

نمایش یک روند تکاملی ۳۴ ساله در ویدیویی یک دقیقه‌ای. نمایشی کوچک از آن‌چه یک نسل بر روی میز کار خود تجربه کرده است. خیلی از جوان‌ترها، دیدگاه ضعیفی نسبت به نسل‌های گذشته پیشرفت دارند و اگر به آن‌ها بگوییم که به گذشته برگردند، به ما خواهند خندید. آن‌ها از کارهایی که نسل‌های گذشته با فناوری‌های آن روز انجام می‌دادند، تعجب می‌کنند و با تمسخر می‌گویند واقعاً تا ۱۰ سال پیش برای فکس از یک دستگاه بزرگ و پر سر و صدا استفاده می‌کردید؟ واقعا تقویم رو میزی و دفترچه یادداشت داشتید؟ آینده پژوهی در کلان شهرها

ویدیو زیر نشان می‌دهد که چطور ظرف مدت ۳۴ سال (من امروز ۳۴ سال را تمام کردم، حالا این عدد برای من معنای خاصی دارد 🙂 ) چنین پیشرفت بزرگی حاصل شده است. البته به این مسئله هم دقت کنیم که تنها تبدیل شدن یک ابزار از روی میز کار به یک نرم‌افزار روی کامپیوتر شخصی نیست و این فرایند جنبه‌های مختلفی دارد. نابود شدن برخی مشاغل، پدید آمدن مشاغل جدید. بی‌نهایت برابر شدن حجم ذخیره و پردازش اطلاعات و ….

انقلاب دیجیتال و آینده شهرها
آینده نگاری فناورانه

فهم تغییر مخصوصاً اگر سریع باشد، سخت است و سخت‌تر از آن آماده شدن برای تغییر و سخت‌تر از این دو، بهره بردن از تغییرات احتمالی آینده است. حالا اجازه دهید ویدیوی دیگری را مشاهده کنیم. در این ویدیو تغییرات مربوط به حوزه شهر هستند و این بار گوشی هوشمند و اپلیکیشن‌های موبایل در حال تغییر دادن چهره شهرهای ما هستند.

هوشمندی شهر؛ آینده‌ای نزدیک
آینده پژوهی و فناوری

اقتصاد دیجیتال، فشرده‌سازی، تولیصرف یا هر تئوری دیگر که پشت این مسئله باشد، یک چیز کاملاً روشن است. آینده‌هایی روشن در حوزه دیجیتالی کردن شهر. حوزه‌ای با پتانسیل بالا برای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی. تغییرات در این حوزه، خیلی سریع در حال رخ دادن هستند و هر روز یکی از خدمات شهری یا کسب و کارهای پر رونق شهری به یک اپلیکیشن بر روی موبایل تبدیل می‌شود. اقتصاد سریعی که به قول کلاوس شواب (Klaus Schwab)، در آن به جای آن‌که ماهی‌های بزرگ تر، ماهی‌های کوچک‌تر را بخورند، این ماهی‌های سریع هستند که ماهی‌های کند را می‌خورند.

چهار نوشته مرتبط تحت عنوان کلی  انقلاب صنعتی چهارم

آینده پژوهی و شهرهای آینده

کم‌رنگ شدن آژانس‌های املاک با روی کار آمدن وب‌سایت و اپلیکیشن دیوار، کم‌رنگ شدن آژانس‌های جابه‌جایی مسافر در شهر با روی کار آمدن اسنپ و تپسی، ظهور فروشگاه‌های آنلاین، بلیط فروشی‌های آنلاین، کلاس‌‌های آموزشی آنلاین و حتی میوه‌فروشی‌های آنلاین (همین عبارت را در گوگل جستجو کنید و ببینید چند وب‌سایت خوب در زمینه فروش آنلاین میوه مشغول به کارند)، نمودهای این پدیده در شهرهای بزرگ ما هستند. پدیده بزرگ بعدی چه خواهد بود؟ به آن فکر کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *