امروز۳۰ فروردین ۱۴۰۳
روز جهانی آینده

گزارش روز جهانی آینده

روزی به نام آینده، آنچه گفته و شنیده شد؛

Future Day

دومین سال است که روز جهانی آینده را در دانشگاه اصفهان گرامی می‌داریم و برای آینده‌های بهتری که همه‌ ما خواهان آن هستیم، تلاش می‌کنیم و فریاد می‌زنیم: می‌توانیم احتمال آینده‌های بهتر را با اقدامات امروزمان افزایش دهیم.

شنبه یازدهم اسفندماه ۱۳۹۷، در نشستی با جمعی از استادان بزرگوار دانشگاه اصفهان به استقبال روز جهانی آینده با محوریت تأملی کوتاه بر آینده دانشگاه رفتیم. نشستی با دغدغه‌هایی از جنس آینده و افراد دغدغه‌مند بسیار. این بار فقط ما نبودیم که برای آینده‌ها فریاد می‌زدیم، معاونت محترم پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان، جناب آقای دکتر رکنی‌ زاده نیز پا به پایمان تا آخر جلسه کنارمان بودند و این به خاطر تمام آنچه بود که اهمیت داشت یعنی آینده.

اما خبر خوش آن‌که آینده‌ میان‌رشته‌ای‌ها و فرارشته‌ای‌ها در دانشگاه رنگ امید به خود گرفته است. دکتر رکنی زاده خاطر نشان کردند که در آینده پژوهی می‌خواهیم مشارکت در آینده داشته باشیم و در آینده‌‌ی دانشگاه، علوم یکپارچه خواهند شد، لذا برای داشتن نگاه به آینده، انسان آینده، انسان متخصص در یک رشته نیست. شنیدن این سخنان از زبان معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه پاداشی بر تلاش‌های دوسال گذشته‌مان در گروه آینده‌پژوهی دانشگاه اصفهان و امیدی برای تلاش بیشتر در آینده این فرارشته بود. متن کامل سخنان دکتر رکنی زاده را می‌توانید در خبرگزاری ایسنا از لینک زیر بخوانید.

سخنرانی دکتر رسول رکنی زاده در روز جهانی آینده

آینده پژوهی؛ روز جهانی آینده

علاوه بر این، سخنان دکتر محسن طاهری دمنه، مدیر گروه آینده پژوهی دانشگاه اصفهان، در روز جهانی آینده با عنوان: میان رشتگی، مد یا مدل؟، تکلیف این واژه‌های پر طمطراق و بحث برانگیز را به خوبی روشن کرد. این امر که ایجاد توانایی میان‌رشته‌ای فکر کردن، به یک مهارت برای مواجهه با آینده تبدیل شده و لزوم حرکت دانشگاه به فضای میان رشته‌ای را بیش از پیش آشکار ساخته است. خروج رشته‌ها و دانشگاه از برج‌های عاج خود می‌تواند مدلی باشد که واژه‌ی میان‌رشته و فرارشته‌ را از برچسب مدگرایی رها سازد. دعوت می‌کنم برای خواندن ادامه و متن کامل سخنان دکتر طاهری لینک زیر را مطالعه بفرمایید:

سخنرانی دکتر محسن طاهری دمنه در روز جهانی آینده

آینده پژوهی و آموزش عالی

در مراسم روز جهانی آینده امسال، از حضور استاد جوان و دانش آموخته‌ی دکتری آینده پژوهی از دانشگاه تهران بهره‌مند شدیم. دکتر علی ذاکری، از مهرماه سال ۹۷ در کنار خانواده آینده‌پژوهی دانشگاه اصفهان هستند. سخنرانی ایشان با عنوان توهم تاریخ: دانشگاه و سهم ما از آینده، نکات مهمی را در مورد چگونگی مواجهه با آینده در فضای میان‌رشته‌ای‌ها به همراه داشت. به بیان ایشان، کنش‌گری در یک فضای میان‌رشته‌ای از تقابل تفکر طراحی، تفکر آینده نگر و سیستم‌های پیچیده برای حل مسائل ایجاد می‌شود. متن کامل سخنان دکتر ذاکری در لینک زیر آمده است:

سخنرانی دکتر علی ذاکری در روز جهانی آینده

آینده پژوهی و آینده پژوه

بعد از ۳ ساعت سخنرانی بزرگواران سخنران و یک ساعت پرسش و پاسخ، مراسم پایان یافت. اما این نقطه پایان نبود بلکه آغازی بود برای هر روز فکر کردن به آینده برای آن‌هایی که آمدند و گفتند و شنیدند و البته مشارکت هرچه بیشتر گروه آینده‌پژوهی دانشگاه اصفهان برای گسترش مفاهیمی همچون میان‌رشتگی و  فرارشتگی.

شیدا طایفه هاشمی

دانشجوی کارشناسی ارشد آینده پژوهی دانشگاه اصفهان

نوشته مرتبط: مراسم گرامی داشت روز جهانی آینده در سال ۱۳۹۶

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *