امروز۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
کارگاه آینده پژوهی در شرکت فولاد مبارکه

کارگاه آینده پژوهی در شرکت فولاد مبارکه

به بهانه بودن در میان مدیران و متخصصان صنعت فولاد کشور؛ کارگاه آینده پژوهی با طعم صنعت

جایگاه آینده پژوهی در صنعت


کارگاه آینده پژوهی

کارگاه آینده پژوهی؛ نمای اول بوم شش ستون آینده پژوهی

آینده پژوهی از نگاه سهیل عنایت الله

برای ما، یعنی گروه آینده‌پژوهی دانشگاه اصفهان، برگزاری کارگاه هیچ‌گاه کاری تکراری نیست. برگزاری هر کارگاه، با ایده‌ای جدید همراه با هم‌فکری و همکاری، آن هم صمیمانه و از ته قلب، از دغدغه‌های اصلی ماست. کارگاه آینده پژوهی فولاد مبارکه

بعد از برگزاری بیش از سی کارگاه آینده پژوهی در نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف در دو سال گذشته به ذهنمان رسید که می‌توان ابزاری کارآمد و ساده برای این کار طراحی کرد. ابزاری که به ذهنیت بخشیدن مفاهیم انتزاعی کمک کند. ابزاری که بگذاریم جلویمان و مثل پازل پرش کنیم تا بشود نقشه کلی رسیدن به آینده مطلوب.

این بود که با الهام از کار شش ستون آینده ی پروفسور سهیل عنایت الله آینده پژوه نام‌آشنای بین‌‌المللی و بوم کسب و کار، بوم آینده را طراحی و استفاده کردیم. نتایج برای خودمان بسیار رضایت‌بخش بود. ایده در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد، اما تفاوت در نتایج کار مخصوصاً از حیث درگیری ذهنی مشارکت‌کنندگان فوق العاده بود.

بوم شش ستون آینده که حالا به آن «بوم آینده» می‌گوییم؛ الهامی هوشمندانه از بوم کسب و کار است، بومی که در آن تمام دغدغه‌های فکر به آینده یک‌جا نگاشت می‌شود تا راهنمایی برای ترسیم آینده‌ها و رسیدن به آینده مطلوب باشد.

به رسم امانت‌داری این ایده را به طراح شش ستون آینده یعنی سهیل عنایت الله اطلاع دادیم. جوابش بسیار دلگرم‌کننده بود و این ایده را دوست داشتنی و کاربردی دانست.

آینده نگاری و آینده پژوهی

سهیل عنایت الله و بوم آینده

پاسخ سهیل عنایت الله در مورد طراحی بوم آینده
آینده پژوهی و بوم آینده

باید اذعان کرد که حضور در میان مدیران حوزه راهبرد و تکنولوژی و کارشناسان قسمت‌های مختلف یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین صنایع کشور یعنی فولاد مبارکه، به مدت دو روز، برای ما هیجان‌انگیز و درس‌آموز بود. فرارشته‌ای بودن آینده‌پژوهی و تسهیل‌گر بودن آن را این‌جا به وضوح لمس کردیم؛ زمانی‌ که متخصصان فولاد، واگرایی در تفکر را تجربه و به صورت گروهی، آینده را تجسم کردند و با توجه به گسست‌ روندهای آینده، برای تصاویر خود از آینده سناریو نوشتند و بوم‌ها را با آینده‌نگری و آینده‌اندیشی آراستند. هم‌نشینی آینده‌پژوهی و تخصص، آینده را می‌سازد به شرط این‌که اراده تغییر وجود داشته باشد و چارچوب‌های ذهنیِ حال شکسته شود؛ همان‌چیزی که عزمش را در مدیران، کارشناسان و کارکنان فولاد مبارکه اصفهان دیدیم.

آینده پژوهی در شرکت فولاد مبارکه

کارگاه آینده پژوهی

مشارکتی بودن کارگاه‌های آینده پژوهی
جایگاه تصاویر آینده در آینده پژوهی

و حالا یادگاری این کارگاه درس‌آموز برای ما، بوم‌های آینده تکمیل شده با کار جمعی، همکاری، تفکر انتقادی و خلاقیت مدیران و کارشناسان یکی از بزرگ‌ترین صنایع موفق کشور است و تجربه زیست دو روزه در میان افرادی متخصص که برای بهبود وضع موجود تلاش می‌کنند و دغدغه‌مند هستند. امیدوارم آینده پژوهان وطنی هم از این بوم معرفی شده در کارگاه‌هایشان استفاده کنند و اگر مفید افتاد آن را معرفی کنند.

و ما، مسری بودن آینده‌نگری را دوباره شاهد بودیم و ما هم‌چنان امیدواریم … 

مثلث آینده در آینده پژوهی

کارگاه آینده پژوهی

یک هفته برنامه‌ریزی برای برگزاری کارگاه آینده پژوهی
روش های آینده پژوهی

در آخر از دانشجویان خوبم در گروه آینده پژوهی دانشگاه اصفهان تشکر می‌کنم، بدون وجود آن‌ها هر کاری برای من نشدنی است.

نوشته مرتبط: نحوه برگزاری کارگاه های آینده پژوهی

 

برای ثبت درخواست برگزاری کارگاه‌های آینده پژوهی به لینک زیر مراجعه کنید:

کارگاه آینده پژوهی

گزارش‌هایی از برخی کارگاه‌های آینده پژوهی را می‌توانید از لینک‌های زیر بخوانید:

کارگاه آینده پژوهی در استانداری
کارگاه آینده پژوهی در شهرداری
کارگاه آینده پژوهی در آموزش و پرورش
کارگاه آینده پژوهی در دانشگاه
کارگاه آینده پژوهی در شرکت گاز
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *