امروز۱۰ فروردین ۱۴۰۳
کاربست آینده نگاری راهبردی در دولت

معرفی کتاب کاربست آینده‌نگاری راهبردی در دولت

” کتاب کاربست آینده نگاری راهبردی در دولت ” با عنوان‌ اصلی «Practising strategic foresight in government» نوشته کوواسا تئومو (Kuosa Tuomo) است که توسط آقایان محسن کشاورز ترک و مصطفی کشاورز ترک ترجمه شده و مؤسسه افق آینده پژوهی راهبردی آن را به چاپ رسانیده است.

آینده‌نگاری راهبردی درباره درک چشم‌انداز کلی از موقعیتی خاص و گزینه‌های پیش روی تصمیم‌گیران در آن موقعیت و مرتبط با آینده‌نگاری مسائل راهبردی است. به عبارت دیگر آینده‌نگاری راهبردی فرایندی است برای افزایش توانایی‌های فردی و سازمانی به منظور درک فرصت‌ها و تهدیدهای در حال ظهور، عناصر وابسته‌ی مسیر، پیشران‌ها، محرک‌ها، منابع و علت و معلول‌ها، که با تصمیمات بدیل مرتبط هستند؛ تصمیمات بدیلی که فضای مسیرهای آینده‎های ممکن، باورپذیر، محتمل و مرجح را شکل می‌دهند تا تصمیمات مرتبط با برنامه‌ریزی‌های راهبردی و عمومی سازمان و مرتبط با ابزارهای دستیابی به اهداف بلند مدت، بتوانند با آگاهی و آمادگی بهتر اتخاذ شوند.

 کاربست آینده نگاری راهبردی در دولت

کاربست آینده نگاری راهبردی در دولت

آینده پژوهی

کتاب «کاربست آینده نگاری راهبردی در دولت» درباره به کارگیری آینده‌نگاری راهبردی در تصمیم‌گیری عمومی دولت‌های کشورهای مدنظر بحث می کند و تلاش دارد به سوالات زیر پاسخ دهد:

  • چه اقداماتی می‌توان برای قوی‌تر ساختن ارتباط بین آینده‌نگاری و تصمیم گیری صورت داد؟
  •  چگونه می‌توانیم نظام‌های آینده‌نگاری خود را به منظور پاسخ‌گویی بهتر به نیازهای تصمیم‌گیری عمومی توسعه دهیم؟
آینده نگاری راهبردی

کتاب در ۴ فصل کلی تنظیم شده است. فصل اول به بیان کلیاتی در زمینه آینده‌نگاری راهبردی می پردازد. فصل دوم جایگاه آینده‌نگاری راهبردی در سیاست‌های عمومی  کشور فنلاند، کشور سنگاپور و اتحادیه اروپا را مورد امعان نظر قرار می‌دهد، فصل سوم مجموعه‌ای از مصاحبه‌هاست و در نهایت فصل چهارم شامل دو مقاله ی چاپ شده در نشریه فیوچرز است.

برنامه ریزی راهبردی

با توجه به کمبود منابع فارسی در زمینه آینده‌نگاری راهبردی، امیدوارم این کتاب مدخل خوبی برای ورود به این بحث باشد. در انتها از دوست خوبم آقای محسن کشاورز که یک نسخه از کتاب را در اختیار بنده قرار داده‌اند، تشکر کرده و آینده‌ای پر از بهروزی و پیروزی برایشان آرزومندم.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *