امروز۳۰ فروردین ۱۴۰۳
آینده

معرفی چند ره نگاشت

ریچارد واتسون (Richard Watson) نویسنده و سناریونویسی است که بیشتر به خاطر کتاب فایل‌های آینده خود و هم‌چنین به خاطر تحلیل روندهایی (Trend Analysis) که انجام می‌دهد، مشهور است. تمرکز اصلی مطالعات او بر روی تعامل انسان و ماشین است. معرفی چند ره نگاشت

فایل های آینده

ره نگاشت در آینده پژوهی

از ریچارد واتسون چهار کتاب در زمینه آینده به چاپ رسیده که یکی از مهم‌ترین این کتاب‌ها (future files) است. او هم‌چنین بنیان‌گذار نشریه آنلاین (what’s next) است که به تحلیل روند در زمینه‌های کسب و کار، مسائل اجتماعی، علم و فناوری، حکومت و حکومت‌داری، محیط زیست و … می‌پردازد. اگر به وب سایت او سر بزنید (اینجا) نقشه‌های روند زیادی را می‌بینید که توسط او ترسیم شده‌اند.

آینده پژوهی و ره نگاشت

ریچارد واتسون آینده پژوه

ریچارد واتسون و نقشه های راه معروفش
ره نگاشت در آینده پژوهی

یکی از مهمترین این روندها مربوط به نقشه راه یا ره نگاشت تکنولوژی ها از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۵۰ است که می توانید آن را از لینک زیر دانلود نمایید. همچنین می‌توانید کتاب فایل های آینده (تاریخچه ای بر ۵۰ سال بعد) را با یک جستجوی کوچک از اینترنت دنلود کنید. این کتاب در دوازده فصل به بررسی آینده مسائلی چون علم و فناوری، جامعه و فرهنگ، سیاست و حکومت، سلامت و بهداشت و … می پردازد.

 
دانلود برخی نقشه های راه ترسیم شده توسط ریچارد واتسون

آینده پژوهی

ره نگاشت انواع بسیار گوناگونی دارد و معیارهای انتخاب چندی وجود دارد که بر اساس آنها باید تصمیم بگیرید که از چه نوع ره نگاشتی استفاده کنید. منابع زیر به شما برای فهم و استفاده از ره نگاشت کمک خواهند کرد. یادتان باشد که برای پیاده سازی عملی ره نگاشت باید یکی دو جین روش های دیگر مورد استفاده قرار گیرند. ترسیم ره نگاشت در نگاه اول شاید ساده به نظر برسد، اما بنابر تجربه عرض می کنم که از آن قسم کارهایی است که ظرافت ها و پیچیدگی های زیادی در نهایی شدنش وجود دارد.

  1. تدوین ره‌نگاشت برای راهبرد و نوآوری؛ همسوسازی فناوری و بازار در جهان پویا. (۱۳۹۶). رابرت فال، کلیر فرخ، دیوید پروبرت. ترجمه حیدری نیای کهن، پدرام؛ حسینی آق قلعه، میرسهیل؛ صمصامی مزرعه آخوند، مجید. مرکز آینده پژوهی صنایع دفاعی.
  2. ره‌نگاشت فناوری؛ ابزاری برای مدیریت نوآوری و تدوین راهبردهای توسعه، مجموعه مقالات، ترجمه علیرضا نوربخش، حمید برجسته. مرکز آینده پژوهی صنایع دفاعی.
  3. ره‌نگاشت علوم و فناوری. (۱۳۸۸). ترجمه مرکز آینده پژوهی صنایع دفاعی.
  4. شناسایی و بررسی روش‌های تهیه درخت و نگاشت فناوری (۱۳۸۸). ترجمه مرکز آینده پژوهی صنایع دفاعی.
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *