امروز۳۱ فروردین ۱۴۰۳
کیهان ادیسه ای فضازمانی

کیهان: ادیسه ای فضازمانی

کیهان: ادیسه ای فضازمانی ؛ یک قصه جذاب از گذشته‌های دور تا جایی در آینده است.

علم به ما می‌آموزد که ما انسان‌ها، با تمامی گونه‌های دیگر حیات بر روی کره زمین به نوعی فامیل هستیم، درست مانند شاخه‌های یک درخت همه از یک ریشه و تنه ی مشترک. علم به ما کمک می‌کند تا نگاهمان را میلیاردها سال دورتر ببریم و به کشف سرشاخه‌ها بپردازیم. گونه های شناخت همانند کیهان شناسی، زمین شناسی، جانورشناسی، باستان شناسی و … به ما کمک می کنند تا به جایگاه خودمان در زمان و مکان پی ببریم.
پر واضح است که پژوهش در آینده بدون داشتن درک درست از گذشته و نحوه شکل‌گیری آن، خیال‌پردازی‌هایی ناهمسو با واقعیات هستند که در بهترین حالت می‌توانند در روندها جهش ایجاد کنند که البته این مسئله پدیده‌ای نادر است. اما روندهایی که هزاران هزار سال در جریان بوده‌اند شاید نقش بیشتری در شکل‌دهی به آینده داشته باشند و بنابراین شناخت آنها برای کاوش در آینده مسئله‌ای مهم تر است.

کیهان: ادیسه ای فضازمانی

در این نوشتار، مستندی به علاقه‌مندان علم و آینده‌پژوهان معرفی می‌شود که دیدن آن بسیار هیجان‌انگیز است.
مستند “کیهان: ادیسه‌ای فضازمانی”، یک مستند سریالی، محصول آمریکا در سال ۲۰۱۴ و ادامه‌ای است بر سری قبلی آن که در سال ۱۹۸۰ با نام “کیهان: یک سفرشخصی” توسط Carl Sagan تولید شد و در زمان خود، انقلابی در مستندسازی کیهان بوجود آورد. قسمت جدید این مجموعه با حفظ رویکرد اصلی این مستند، مباحثی که در قسمت گذشته باقی مانده است را بررسی و به کاوش مباحث جدید می‌پردازد. سری جدید این مستند توسط Neil deGrasse Tyson که از متخصصین علم نجوم و اختر شناسی می‌باشد، تهیه شده است. در این مجموعه، بیشتر داستان‌های مربوط به گذشته روایت می‌شوند، اما تیم تهیه کننده توانسته است با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از تصاویر کامپیوتری، تصاویر زیبا و دیدنی خلق کند. هر قسمت این مستند دارای داستانی جداگانه می‌باشد و به بررسی پدیده‌ای خاص می‌پردازد که دیدن آن‌را جذاب‌تر می‌کند.

کیهان: ادیسه‌ای فضازمانی

کارل سیگن و نیل دگراس تایسون در “کیهان: ادیسه ای فضا زمانی”
آینده پژوهی

این مجموعه مستند، یک اثر فوق‌العاده زیبا، جذاب و آموزنده برای درک مفاهیم دانش پیشرفته امروز همراه با بیانی ساده است. از لینک زیر می‌توانید این مجموعه دیدنی را دانلود نمایید.

کیهان: ادیسه‌ای فضازمانی

 نکته: ممکن است در آینده این لینک غیرفعال شده باشد، اگر جستجوگر هستید حتماً مستند را پیدا خواهید کرد.

آینده پژوهی

پی نوشت: همیشه دلم می خواست مانند کارل سیگن یک مروج علم باشم. جای مروجان راستین علم در ایران خالی است. کسانی که بکوشند علم را در همه سطوح جامعه ترویج کنند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *