امروز۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آینده پژوهی از گذشته تا اکنون

آینده پژوهی از گذشته تا اکنون

علم، هنر یا تلفیق این دو، آینده پژوهی را هر چه در نظر آوریم، تلاشی است در جهت ترسیم خط سیر زمان فراتر از زمان حال. از خطوط به جای مانده بر دیوار غارها که  نشان می دهد چگونه نیاکان بشر بر گذر زمان وقوف داشته و فصل شکار را تعیین می‌کردند تا جمهوریت افلاطون که آرمان شهر را به تصویر می‌کشد، تا به امروز که تفکر معطوف به آینده تلاش می‌کند در قامت رشته علمی آینده پژوهی جایی برای خود در میان علوم آکادمیک بیابد، همه و همه این‌ها نشان از علاقه سیری ناپذیر انسان در احاطه بر آینده دارند. اگر بخواهیم به صورت خلاصه مطالعه‌ای داشته باشیم بر تلاش‌های آینده پژوهانه از ابتدا تا کنون، می‌توانیم یک کار خلاصه از خانم اندرسون را مورد امعان نظر قرار دهیم. تاریخچه آینده پژوهی

جانا اندرسون، تاریخچه آینده پژوهی

جانا اندرسون؛ آینده پژوه
آموزش آینده پژوهی

خانم  جانا اندرسون (Janna Anderson) از دانشگاه الون (Elon University) تاریخچه‌ای را تهیه کرده‌اند که به طور خلاصه از گذشته تا به امروز تلاش‌های آینده پژوهان را به ما نشان می‌دهد. نام بسیاری از بزرگان این رشته در کنار نام مؤسسات، نشریات و حتی احزاب سیاسی به همراه معرفی مختصری از آثار آن‌ها در این تاریخچه به چشم می‌خورد. برای مطالعه این تاریخچه فایل پیوست را دانلود نمایید.

Futures-Studies-Timeline Iranian-Futurist
علم آینده پژوهی

پی نوشت:

 زمانی که قصد منتشر کردن این گزارش ۱۴ صفحه ای را داشتم از نویسنده آن یعنی خانم جانا اندرسون اجازه گرفتم. جوابی که ایشان درست یک دقیقه بعد در پاسخ به ایمیل بنده دادند، برایم جالب و آموزنده بود و بد ندیدم آن را منتشر کنم. متن پیام ایشان عیناً در زیر آمده است:

We need to educate as many people as possible as deeply as possible in futures thinking in order to help bring about the best future possible. I am honored that you have found the “Futures Studies Timeline” to be useful and I wish to share it with as many people as possible. As long as you credit the timeline to me you have my encouragement to post it and share it in all forms.

ما به آموزش آینده پژوهی در هر سطحی و در هر گستره ای نیازمندیم تا به مردم در گزینش بهترین آینده های ممکن پیش رویشان کمک کنیم.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *